• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Blomsterkruka

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
14 November 2019
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
93
Poäng
267
Jag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.
På dessa 13 år har jag behövt nyttja a-kassan ett par månader när jag valde att byta yrke och sökte nya jobb. Detta var 5 år sedan.
All annan tid har jag bara stått och matat in pengar till en organisation som, oftast, inte ens lyfter ett finger när folk hamnar i kläm.

Nej tack, dessa ~400 kr kan jag göra annat för, framförallt när jag nu lever i skusan och många månader måste vända på varenda krona.

Utöver det har jag valt att kolla igenom olika abonnemang och dylikt, i slutändan (när allt onödigt är uppsagt) kommer jag ha ca 1000-1500 kr mer att röra mig med i månaden. Det ser jag fram emot.


Facket är onödigt. Aldrig varit med i facket sen jag började jobba för 14 år sen

Vill dom dessutom bli av med en person kan man kringgå sist in först ut

Möjligtvis att det kan vara för utebliven lön men se till att ha vettiga arbetsgivare
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Vad kul! Grattis till nya jobbet! :) Hoppas du kommer trivas bra där!
Precis, alltid motthugg speciellt med a-kassan. Men är mest från dom som är 55+ som säger åt mig att man ska gå med.

Sen bor man i Stockholm också, så jobb finns. Kan förstå om man bor i någon liten stad där folk verkligen slåss om jobben. Där kan A-kassa vara en god idé säkert.
Tackar! :folded::)

Ja precis. Imo är facket verkningslösa, dom är inte samma som dom var för typ 30 år sen. Idag är hela idén urholkad, framförallt då många fackförbund väljer färg inom politiken.

Men det är en diskussion för en annan tråd än den här :p:D
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har varit med i facket och a-kassan sen jag fyllde 18. Förra veckan gick jag ur.
På dessa 13 år har jag behövt nyttja a-kassan ett par månader när jag valde att byta yrke och sökte nya jobb. Detta var 5 år sedan.
All annan tid har jag bara stått och matat in pengar till en organisation som, oftast, inte ens lyfter ett finger när folk hamnar i kläm.

Nej tack, dessa ~400 kr kan jag göra annat för, framförallt när jag nu lever i skusan och många månader måste vända på varenda krona.

Utöver det har jag valt att kolla igenom olika abonnemang och dylikt, i slutändan (när allt onödigt är uppsagt) kommer jag ha ca 1000-1500 kr mer att röra mig med i månaden. Det ser jag fram emot.
Man behöver ju inte vara med i facket för att vara med i a-kassan
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Man behöver ju inte vara med i facket för att vara med i a-kassan
Nä det vet jag, men varför stå och betala för något man ändå aldrig kommer nyttja?

Tycker a-kassan inom branscher där det finns gott om arbeten påminner om sossarnas bidragspolitik där man, ju hårdare man kämpat för att nå en hög lön, ska straffas så de lata som inte orkar gå till jobbet kan sitta hemma och fiska bidrag utan att egentligen lyfta ett finger för det välfärdssamhälle vi lever i.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
En fråga angående A-kassan. Det är bara om man blir arbetslös?
Vad händer om man skulle tex bli sjukskriven en längre tid?
Då är det försäkringskassan man ska kontakta? A-kassan har ingenting med sjukskrivning att göra?

Har aldrig varit arbetslös eller sjukskriven en längre tid. Så har aldrig orkat sätta mig in i detta. Så därför måste jag fråga.
(och nej, låter som jag planerar att bli sjukskriven, men det gör jag inte...) :facejoy: :facejoy:
 

Konkret.

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
14 December 2019
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
En fråga angående A-kassan. Det är bara om man blir arbetslös?
Vad händer om man skulle tex bli sjukskriven en längre tid?
Då är det försäkringskassan man ska kontakta? A-kassan har ingenting med sjukskrivning att göra?

Har aldrig varit arbetslös eller sjukskriven en längre tid. Så har aldrig orkat sätta mig in i detta. Så därför måste jag fråga.
(och nej, låter som jag planerar att bli sjukskriven, men det gör jag inte...) :facejoy: :facejoy:
A-kassan är om du blir arbetslös. Om du däremot säger upp dig själv blir du avstängd 45 dagar. Du får alltså ingen ersättning första 45 dagarna.
Detta gäller även om du vantrivts på arbetet, eller tex. Blivit mobbad på arbetsplatsen.
Jag tycker det är sjukt att man ska betala runt 150-200 kr i månaden för att sen bli avstängd om man inte mår bra på sin arbetsplats...

Försäkringskassan är som du skriver vid sjukskrivning, föräldraledighet osv
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
Om jag inte missminner så betalar du en del av lånet via din eventuella skuldsanering, resterande får medlåntagaren betala.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
Medlåntagaren får betala hela summan oftast, beror på hur lånet är avtalat. Vanligast är att man är solidariskt betalningsskyldiga, dvs kan inte den ena betala så måste den andra betala.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur funkar det med skuldsanering på lån där medlåntagaren har en mycket stabil inkomst och rent krasst skulle kunna betala av lånet utan problem? Saneras min del och hennes kvarstår? Eller kan hon bli återbetalningsskyldig av hela lånet? Skulle hon kunna betala av sin del nu och jag ha kvar min?Jag mottar en del hot från personen, så jag vill göra hela processen så smärtfri som möjligt, månadskostnaden av lånet är omöjlig för mig att betala.
Allt du inte betalar får medlåntagaren betala
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp