• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Fick idag hem brev att 1 borgenär överklagat beslutet om skuldsanering, på dagen 3 veckor efter beslut :-( suck!! När man väntat så länge och äntligen andades ut för att allt verkade gått bra.
Vad brukar hända efter att någon överklagat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fick idag hem brev att 1 borgenär överklagat beslutet om skuldsanering, på dagen 3 veckor efter beslut :-( suck!! När man väntat så länge och äntligen andades ut för att allt verkade gått bra.
Vad brukar hända efter att någon överklagat?
Vad var motiveringen. ?
Så fult gjort, har tyvärr läst om någon annan som också råkade ut för det.
 

isis

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 April 2012
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Vad var motiveringen. ?
Så fult gjort, har tyvärr läst om någon annan som också råkade ut för det.
Det vet jag inte, har bara fått brevet från KFM där dom skriver att det överklagades i rätt tid och att det skickas vidare till Tingsrätten.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det vet jag inte, har bara fått brevet från KFM där dom skriver att det överklagades i rätt tid och att det skickas vidare till Tingsrätten.
Du borde få en motivering, ring din handläggare.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Att någon ska överklaga är man ju livrädd för själv.
Är det vanligt att någon överklagar bara för att?
Hur stor är chansen att man ej blir beviljad skuldsanering när man åker på motstånd?

Kfm har ju sista ordet om jag förstått det rätt, men är det om någon kommer in med en hejdundrande bra motivering till att man ej ska bli beviljad som dom kanske ändrar sig?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Den totala summan är egentligen mer än så, har även sparat ihop 40.000 i buffert. Men tusen tack, jag har kämpat hårt och det har inte varit lätt alla gånger. :)
Hur har du gjort ?
Visst fick vi sanering ungefär samtidigt. ?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Fick idag hem brev att 1 borgenär överklagat beslutet om skuldsanering, på dagen 3 veckor efter beslut :-( suck!! När man väntat så länge och äntligen andades ut för att allt verkade gått bra.
Vad brukar hända efter att någon överklagat?
Får man fråga vem som överklagade ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Så sjukt att låta det gå genom hela processen och sen överklaga på dagen för laga kraft.
Jag blir sjukt nyfiken på vad det är som gjort detta. Är det nya uppgifter eller bara ett sätt att markera.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hur har du gjort ?
Visst fick vi sanering ungefär samtidigt. ?
Jag fick inledande. Nov 2018.

Jag sparade hälften av skatteåterbäringen 2018 som var på 18.000. Jag har sparat alla pengar man får behålla betalningsfria i december. Av de pengar man får behålla i juni har jag sparat ca hälften och hälften har gått till semester men jag har bara varit på hemmaplan och unnat mig mer ”vardagslyx”. Alla pengar jag tjänat på enkäter har gått till avanza, totalt 8.500 - skatt. Jag har plockat pant på totalt 4.600 som gått till avanza plus all pant man själv köpt och producerat.

Vid alla löneökningar hitintills har jag inte ökat utgifterna utan enbart sparat överskottet. Jag har budgeterat maten i underkant och alltid sett till att jag har frysen full med matlådor dels för att minska impulsköp och för att det överlappar nästa månad med färdigmat i frysen. Köper livsmedel på kampanj och bunkrar dyrare varor när det är möjligt för över tid så sparar man mycket pengar.

Jag har ett jobb med arbetskläder som innebär mycket litet slitage på egna kläder och klädinköpen under dessa snart tre år har knappt existerat, har pusslat med det jag har och köpt på rea om jag absolut behövt byta ut något trasigt. Inga impulsköp där heller.

Har bytt batteri i min snart 5 år gamla iPhone för att den ska hålla lite längre samt satt ett plastskydd över den spruckna skärmen för att slippa byta ut den helt. Typ lappa- och laga attityd. Unnat mig någon enstaka utemiddag eller hämtmat Max två ggr per månad. Avslutat internet hemma och enbart haft surf på mobilen, ser serier i telefonen både på bussen på väg till jobbet eller när jag är hemma, har vant mig vid min lilla skärm och har inget behov just nu av något annat.

Har använt cashbacksidor när jag behöver handla något jag lika gärna kan beställa via nätet för att få återbäring jag kan ta ut i pengar som jag sedan sparar. Har handlat mycket med kontanter sedan löneutmätningen och sparat alla tior och femmor i spargrisar (blev totalt 7.000kr innan jag började växla in).

Jag har nöjt mig med det jag har och uppskattat saker jag aldrig skulle brytt mig om innan och flyttat fokus från att äga till att uppleva och det sistnämnda kostar sällan många kronor bara man vidgar vyerna. Sen har jag haft en långsiktig plan om att jag aldrig mer ska behöva oroa mig för att jag inte har pengar. Målet är 60.000 i buffert (ungefär tre månadslöner). Då kan jag bli arbetslös, sjukskriven eller bara vilja ta ledigt utan att behöva oroa mig eller ta av mina sparpengar.

Sen har jag som andra mål mitt långsiktiga sparande som på väldigt lång sikt kommer göra mig ekonomiskt fri från lönearbete, finns det något bättre tillfälle att börja med det än när man är på absoluta botten och vet att framtiden (5 år bort) bara kommer bli bättre, det är nu man ska sätta nya vanor i cement och sedan skörda frukterna av friheten. ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp