• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hej alla glada i galna sommarvärmen!
Jo så här är det, en och samma dag i veckan som var blev jag både beviljad inledande och var även på en jobb intervju.
Nu är det så klart inte säkert jag får jobbet, men om jag får det kommer jag säkerligen tacka nej, kan tänka mig att dom erbjuder mig 2-3 tusen mer i lön än vad jag har nu.
Dock kan jag säkert om jag blir erbjuden jobbet använda det till att förhandla mig samma lön på mitt nuvarande jobb. MEN, är det dumt och kan ställa till det nu när jag precis fått inledande? Eller spelar det ingen roll, man är ju rätt nojig om man säger så
Jag fick löneförhöjning under inledande, ringde min handläggare och informerade, hen justerade betalplanen och sen var det klart. Iomed att jag fick förhöjningen under inledande räknade hen om beloppet jag skulle betala, hade jag fått förhöjningen när det vunnit laga kraft hade inget ändrats då förhöjningen låg under maxgränsen på 3-4000 (om jag minns rätt maxsumma)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Håller med fullständigt. Det är ett väldigt konstigt beteende och oetiskt.

vissa inkassobolag skickar betalkrav en gång om året till mig, trots skuldsanering, verkar gå per automatik. Delgivningen är säkert per automatik också. 3 år utan att få betalt, delgivning…
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Jag fick löneförhöjning under inledande, ringde min handläggare och informerade, hen justerade betalplanen och sen var det klart. Iomed att jag fick förhöjningen under inledande räknade hen om beloppet jag skulle betala, hade jag fått förhöjningen när det vunnit laga kraft hade inget ändrats då förhöjningen låg under maxgränsen på 3-4000 (om jag minns rätt maxsumma)
Tack för svar.
Så ok, om man får höjning under inledande med Max några tusen så bör alltså inte risken till avslag öka? Jag tänker att vid högre lön kan man betala av sina skulder snabbare…däremot så får man ett högre belopp att betala, vilket jag förstås förstår. Men om man skulle få högre lön senare med några tusen vid inledd bekräftad skuldsanering så är det alltså samma belopp ändå man ska betala in månads vis
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Tack för svar.
Så ok, om man får höjning under inledande med Max några tusen så bör alltså inte risken till avslag öka? Jag tänker att vid högre lön kan man betala av sina skulder snabbare…däremot så får man ett högre belopp att betala, vilket jag förstås förstår. Men om man skulle få högre lön senare med några tusen vid inledd bekräftad skuldsanering så är det alltså samma belopp ändå man ska betala in månads vis
Det är alltid bäst att kontakta sin handläggare men det känns osannolikt att en höjning på 2-3000 i månaden skulle ge dig avslag.
När din sanering vunnit laga kraft behöver du inte ompröva en "vanlig" årlig förhöjning om den inte överstiger 3-4000 i månaden (någon får gärna rätta mig om jag minns fel summa) då kfm räknar med att saker och ting såsom hyra, levnadskostnader osv också blir högre för varje år.
 

Brrrt

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Juli 2021
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Nyfiken fråga.

Jag fick inledande beslut i början av Maj. Ungefär en vecka senare fick jag hem ett papper. Där står det hur mycket jag ska betala in nu i juli då juni var betalfri.

Är det någon som kan uppskatta vad det normalt tar i tid innan man får besked om beslut eller avslag?

Vågar liksom inte fira något och hanterar detta som ett avslag just nu så slipper man bli besviken som vanligt här i livet.

Alltså tiden från inledande till beslut.
Har inte hört något från min handläggare på snart 1.5 månader.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tack för svar.
Så ok, om man får höjning under inledande med Max några tusen så bör alltså inte risken till avslag öka? Jag tänker att vid högre lön kan man betala av sina skulder snabbare…däremot så får man ett högre belopp att betala, vilket jag förstås förstår. Men om man skulle få högre lön senare med några tusen vid inledd bekräftad skuldsanering så är det alltså samma belopp ändå man ska betala in månads vis

Är det på gränsen i fråga om kvalificerad insolvens så kan det såklart avgöra
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Är det på gränsen i fråga om kvalificerad insolvens så kan det såklart avgöra
Känns ju dock som att om 2-3000 kr extra i månaden skulle vara skillnaden på insolvent eller inte skulle det nog inte ens bli inledande då många får runt dom summorna i årlig löneförhöjning.
Samtidigt så har ju skusans handläggare visat sig vara annars så vem vet egentligen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Känns ju dock som att om 2-3000 kr extra i månaden skulle vara skillnaden på insolvent eller inte skulle det nog inte ens bli inledande då många får runt dom summorna i årlig löneförhöjning.
Samtidigt så har ju skusans handläggare visat sig vara annars så vem vet egentligen.

Jag har ingen känsla alls för hur kvalificerat insolvent personen är. Jag konstaterar att om det var en fråga om att vara på gränsen till kval insolvent kan de knappt 140k netto som 3k bruttopå 5 år göra viss skillnad.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Jag har ingen känsla alls för hur kvalificerat insolvent personen är. Jag konstaterar att om det var en fråga om att vara på gränsen till kval insolvent kan de knappt 140k netto som 3k bruttopå 5 år göra viss skillnad.
Nu kanske jag har missat något, men vart kom dom 140k netto från?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp