• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering vunnit laga kraft

FramtidenFinns82

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej.

Mitt första inlägg men läst härinne sen en tid tillbaka, grymt bra forum med bra info och tips.

Nu till min fråga som jag inte lyckats hitta.

Jag fick beslutad skuldsanering i början av april.
När jag nu loggar in på mina sidor kfm så står det 0.
Fick idag en creditsafe där "aktuellt saldo till kfm" står kvar med summan som va innan kfm. Ska det se ut så?

Antar att kreditupplysningar görs då o då under skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Stort grattis till skuldsanering och välkommen till forumet! :)

Det tar lite tid för detta att uppdateras.

https://www.creditsafe.com/se/sv/kontakt/vanliga-fragor.html

"Tryck på röda knappen "Min Kreditupplysning Online" och logga in med bank id. Det är gratis

Där under "Skuldsaldo och utmätning" står ditt skuldsaldo till KFM. Ska se ut såhär på första raderna när skuldsaldot försvunnit hos KFM och uppdaterats:

1714851119516.png

Skuldsaldot hos creditsafe uppdateras varje söndag. Så om det inte är uppdaterat nu, så checka in imorgon förmiddag. Jag tror kreditupplysningen bara är tagen någon dag för tidigt.

Under fliken: Skuldsanering så ska det också stå beslutad, inte inledd längre när allt är uppdaterat. Kommer inte ihåg om det uppdaterades samtidigt som skuldsaldot försvann från Creditsafe eller inte.
 

FramtidenFinns82

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tusen tack

Och tack för ditt svar.
Det står skuldsanering på creditsafe och på kfm mina sidor förvandlades saldot till noll i torsdags så då borde det vara att det inte hunnit uppdaterats.

Intrums creditsafe är ju också taget 3/5.

Att dom tar kreditupplysningar är också helt normalt eller?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Tusen tack

Och tack för ditt svar.
Det står skuldsanering på creditsafe och på kfm mina sidor förvandlades saldot till noll i torsdags så då borde det vara att det inte hunnit uppdaterats.

Intrums creditsafe är ju också taget 3/5.

Att dom tar kreditupplysningar är också helt normalt eller?
Då stämmer det att det inte uppdaterats bara. Lite osäker faktiskt om det kommer uppdateras imorgon eller nästa söndag på creditsafe, skulle gissa på att det kommer med morgondagens körning. Att dom tar kreditupplysning är helt vanligt och enligt rutin hos vissa borgenärer, lite osäker varför.

Min gissning är att det handlar om att efter beslut så tar det 21 dagar innan skuldsaneringen vinner laga kraft. Vissa borgenärer vill se om "beslutad" skuldsanering kommit med på upplysningen eller om någon överklagat den och man inte fått beslutad stämpeln.
 

FramtidenFinns82

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Då stämmer det att det inte uppdaterats bara. Lite osäker faktiskt om det kommer uppdateras imorgon eller nästa söndag på creditsafe, skulle gissa på att det kommer med morgondagens körning. Att dom tar kreditupplysning är helt vanligt och enligt rutin hos vissa borgenärer, lite osäker varför.

Min gissning är att det handlar om att efter beslut så tar det 21 dagar innan skuldsaneringen vinner laga kraft. Vissa borgenärer vill se om "beslutad" skuldsanering kommit med på upplysningen eller om någon överklagat den och man inte fått beslutad stämpeln.
Hej igen.

Nu är creditsafe uppdaterar och det står även noll där men på "utmätningsförsök ja/nej" står det "Ja" och de nästkommande 2 raderna under står det 1 på.

På bilden du skickade står det nej och 0 där.

Ska det se ut så?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Hej igen.

Nu är creditsafe uppdaterar och det står även noll där men på "utmätningsförsök ja/nej" står det "Ja" och de nästkommande 2 raderna under står det 1 på.

På bilden du skickade står det nej och 0 där.

Ska det se ut så?
Ja om du har haft utmätningsförsök eller utmätning så ska det stå det. Det försvinner inte utan allt är rätt nu då.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp