• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering? Värt eller inte

Addec

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Februari 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Tja, sitter på hyfsat höga skulder sedan spelproblem sen jag började jobba (2014). Det här landet har haft så sjuka spelregler förr i tiden så det är helt sjukt att jag som 8 åring kunde gå att spela på stryktipset själv, vilket är helt sjukt (inte så konstigt att man hamnade där man gjort)

Nu sitter man där iallafall med höga skulder och villa, sambo 2 barn. Det blir inte många tusenlappar över när räkningarna är betalda om ens någon ibland.

Jag sitter på skulder på ca 800000:- problemet är att min sambo gått in och räddat mig en gång med ett lån på 240000:- pga av mina spelproblem, (totalt ca 1.1 mille) som jag förstått det så kan inte det lånet tas med vid en skuldsanering? Betalar ca 12000:- i månaden för dessa lån och ska göra det i 11år till. Det lånet min sambo sitter på ska man ta över det och vänta med ansökan i något år?

Prövade tester på KFs hemsida och där står det att det finns skäl till att det ska gå igenom.
Villan vi äger är värt 1800000:- och vi har lån på 1300000:- boendekostnad på 8000:- (2600kr amortering, 5600 ränta)

Kommer de kräva att vi säljer huset?
Skriva över det 100% på henne (om det är möjligt innan)?

Skulderna är inte färska har väl haft de flesta i ca 5 år, det känns inte som man kommer någonstans. Varit spelfri i ca 2 år. Alltid betalat mina lån och inga betalningsanmärkningar.

Jag tjänar 38000:- innan skatt och sambon ca 25000:- men är mammaledig nu så får ut kanske 9000:-

Har alltid tänkt att jag ska lösa det här själv eftersom man satt sig i skiten själv men börjar inse att det inte är lönt längre då det kommer drabba min pension osv då man inte kan lägga undan mer än 700kr i månaden. Har insett att det här inte är mitt fel och jag tycker vårt land har varit på tok för sena med spelpaus och spelreglerna som finns idag.

Undrar bara lite vad ni som är i samma sits som mig hade gjort?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Flyttar det här från större lån till hjälp tror jag..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det huset bör dom vilja att ni säljer ja
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Tja, sitter på hyfsat höga skulder sedan spelproblem sen jag började jobba (2014). Det här landet har haft så sjuka spelregler förr i tiden så det är helt sjukt att jag som 8 åring kunde gå att spela på stryktipset själv, vilket är helt sjukt (inte så konstigt att man hamnade där man gjort)

Nu sitter man där iallafall med höga skulder och villa, sambo 2 barn. Det blir inte många tusenlappar över när räkningarna är betalda om ens någon ibland.

Jag sitter på skulder på ca 800000:- problemet är att min sambo gått in och räddat mig en gång med ett lån på 240000:- pga av mina spelproblem, (totalt ca 1.1 mille) som jag förstått det så kan inte det lånet tas med vid en skuldsanering? Betalar ca 12000:- i månaden för dessa lån och ska göra det i 11år till. Det lånet min sambo sitter på ska man ta över det och vänta med ansökan i något år?

Prövade tester på KFs hemsida och där står det att det finns skäl till att det ska gå igenom.
Villan vi äger är värt 1800000:- och vi har lån på 1300000:- boendekostnad på 8000:- (2600kr amortering, 5600 ränta)

Kommer de kräva att vi säljer huset?
Skriva över det 100% på henne (om det är möjligt innan)?

Skulderna är inte färska har väl haft de flesta i ca 5 år, det känns inte som man kommer någonstans. Varit spelfri i ca 2 år. Alltid betalat mina lån och inga betalningsanmärkningar.

Jag tjänar 38000:- innan skatt och sambon ca 25000:- men är mammaledig nu så får ut kanske 9000:-

Har alltid tänkt att jag ska lösa det här själv eftersom man satt sig i skiten själv men börjar inse att det inte är lönt längre då det kommer drabba min pension osv då man inte kan lägga undan mer än 700kr i månaden. Har insett att det här inte är mitt fel och jag tycker vårt land har varit på tok för sena med spelpaus och spelreglerna som finns idag.

Undrar bara lite vad ni som är i samma sits som mig hade gjort?
Jag fungerade som ombud för en äldre anhöring som fick skuldsanering. KFM skickade ut en värderare och övervärdet låg på 175.000 kr och det var ok. Hon behövde inte sälja... Tror handläggaren pratade om att övervärdet inte bör vara över 200.000
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Tja, sitter på hyfsat höga skulder sedan spelproblem sen jag började jobba (2014). Det här landet har haft så sjuka spelregler förr i tiden så det är helt sjukt att jag som 8 åring kunde gå att spela på stryktipset själv, vilket är helt sjukt (inte så konstigt att man hamnade där man gjort)

Nu sitter man där iallafall med höga skulder och villa, sambo 2 barn. Det blir inte många tusenlappar över när räkningarna är betalda om ens någon ibland.

Jag sitter på skulder på ca 800000:- problemet är att min sambo gått in och räddat mig en gång med ett lån på 240000:- pga av mina spelproblem, (totalt ca 1.1 mille) som jag förstått det så kan inte det lånet tas med vid en skuldsanering? Betalar ca 12000:- i månaden för dessa lån och ska göra det i 11år till. Det lånet min sambo sitter på ska man ta över det och vänta med ansökan i något år?

Prövade tester på KFs hemsida och där står det att det finns skäl till att det ska gå igenom.
Villan vi äger är värt 1800000:- och vi har lån på 1300000:- boendekostnad på 8000:- (2600kr amortering, 5600 ränta)

Kommer de kräva att vi säljer huset?
Skriva över det 100% på henne (om det är möjligt innan)?

Skulderna är inte färska har väl haft de flesta i ca 5 år, det känns inte som man kommer någonstans. Varit spelfri i ca 2 år. Alltid betalat mina lån och inga betalningsanmärkningar.

Jag tjänar 38000:- innan skatt och sambon ca 25000:- men är mammaledig nu så får ut kanske 9000:-

Har alltid tänkt att jag ska lösa det här själv eftersom man satt sig i skiten själv men börjar inse att det inte är lönt längre då det kommer drabba min pension osv då man inte kan lägga undan mer än 700kr i månaden. Har insett att det här inte är mitt fel och jag tycker vårt land har varit på tok för sena med spelpaus och spelreglerna som finns idag.

Undrar bara lite vad ni som är i samma sits som mig hade gjort?
Om jag förstår rätt så blir du skuldfri om 11 år genom att betala av dina lån. Stämmer det så skulle jag tro att du inte räknas som kvalificerad insolven, dvs kronofogden bedömer att du kan bli skuldfri på egen hand och inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är individuellt men är det så att du kan bli skuldfri inom 15 år så räknas du inte som kvalificerad insolvens.

Skulle även avråda dig ifrån att skriva över din del av huset på din sambo. Gör du det och söker om skuldsanering kan du nog glömma att bli beviljad på många år. Att ge bort en tillgång istället för att sälja den och därmed betala av del eller hela din totala skuld är inte att göra allt man kan för att bli skuldfri utan tvärtom.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om jag förstår rätt så blir du skuldfri om 11 år genom att betala av dina lån. Stämmer det så skulle jag tro att du inte räknas som kvalificerad insolven, dvs kronofogden bedömer att du kan bli skuldfri på egen hand och inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är individuellt men är det så att du kan bli skuldfri inom 15 år så räknas du inte som kvalificerad insolvens.

Skulle även avråda dig ifrån att skriva över din del av huset på din sambo. Gör du det och söker om skuldsanering kan du nog glömma att bli beviljad på många år. Att ge bort en tillgång istället för att sälja den och därmed betala av del eller hela din totala skuld är inte att göra allt man kan för att bli skuldfri utan tvärtom.
Sistnämnda är klokt råd. Det kan dessutom vara brottsligt, oredlighet mot borgenär. Brukar inte ses jättemilt på i domstol
 

Addec

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Februari 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Det huset bör dom vilja att ni säljer ja
Även att man har 2 barn?
Om jag förstår rätt så blir du skuldfri om 11 år genom att betala av dina lån. Stämmer det så skulle jag tro att du inte räknas som kvalificerad insolven, dvs kronofogden bedömer att du kan bli skuldfri på egen hand och inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är individuellt men är det så att du kan bli skuldfri inom 15 år så räknas du inte som kvalificerad insolvens.

Skulle även avråda dig ifrån att skriva över din del av huset på din sambo. Gör du det och söker om skuldsanering kan du nog glömma att bli beviljad på många år. Att ge bort en tillgång istället för att sälja den och därmed betala av del eller hela din totala skuld är inte att göra allt man kan för att bli skuldfri utan tvärtom.
Jo blir skuldfri på 11 år men har ju inte ens råd med kläder till barnen knappt, tycker inte de ska drabbas för att spelet. Men får kontakta en budget och snacka får ja se va de säger
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Även att man har 2 barn?

Jo blir skuldfri på 11 år men har ju inte ens råd med kläder till barnen knappt, tycker inte de ska drabbas för att spelet. Men får kontakta en budget och snacka får ja se va de säger
Man får ju inte skuldsanering pga spel, utan en del kan få det trots att de spelat om övriga omständigheter gör det skäligt. Det är du som satt dina barn i den ekonomin, inte någon annan.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Fattar att du har det jävligt tufft, själv är jag inne på min trettonde år med lånekostnader just nu på ca 16 500kr/mån och det utan bolån och scn, har haft kostnader på 27 k/mån för bara lån. Så jag vet hur det är att inte ha några pengar, inte bara för kläder men knappt för att köpa mat. Så du är inte ensam. Här är vi många som sitter i samma båt.
Jag blir bara lite bekymrad när du säger att det är "landets" fel att du är i den sitsen du är. Inse att det är du och ingen annan som har satt dig och din familj i den tuffa situationen. När du gjort det så sätt dig ner och gör upp en plan på hur du ska ta dig ut ur eländet.
Gör en så detaljerad planering som möjligt, olika poster för när det kommer behövas regnkläder och stövlar till barnen, vinteröveraller, födelsedagar, inkomster in, utgifter ut, vänd på varenda sten vad det finns som ni kan göra. Planera allt som har med inköp att göra. Dagens secondhand butiker säljer fina kläder för en liten peng. Extrajobb rekommenderas! Kika på snöbollsmetoden som är ett kraftfullt verktyg för att minska sin belåning. Sälj allt du kan och betala på lånen.
Och skulle du söka skuldsanering längre fram så ökar dina chanser när du kan påvisa att du gjort allt som är i din makt att minska på lånen.

Dock är det tveksamt att du får skuldsanering, om du utan särskild ansträngning blir av med lånen på 11 år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp