• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, upplysning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
De tar inte ens en upplysning som visar lån eller låne förfrågningar.
Nä så vad är då anledningen att ta upplysningen efter den är klar som Ni gör gällande eller kan det vara så att upplysningen är tagen typ sista dagen på ens sanering, men att det är någon/några dagars fördröjning innan den når en via Kivra?!
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Nä så vad är då anledningen att ta upplysningen efter den är klar som Ni gör gällande eller kan det vara så att upplysningen är tagen typ sista dagen på ens sanering, men att det är någon/några dagars fördröjning innan den når en via Kivra?!
Det är det, men brukar typ vara en dag men ibland fler har jag märkt.

Står i brevet man får exakt vilket datum den är tagen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nä så vad är då anledningen att ta upplysningen efter den är klar som Ni gör gällande eller kan det vara så att upplysningen är tagen typ sista dagen på ens sanering, men att det är någon/några dagars fördröjning innan den når en via Kivra?!
Min var daterad dagen efter och även en tagen förra veckan.
 

Einar1976

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
14 Juli 2016
Meddelanden
274
Mottagna reaktioner
194
Poäng
367
Nä så vad är då anledningen att ta upplysningen efter den är klar som Ni gör gällande eller kan det vara så att upplysningen är tagen typ sista dagen på ens sanering, men att det är någon/några dagars fördröjning innan den når en via Kivra?!
Självklart fick jag nu på kivra att dom hade tagit en creditsafe,dagen efter min skuldsanering var slut.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Kanske inte är olagligt att dra på sig skulder och ja de verkar vara ett skumrask bolag.

Men tänk samtidigt på att de kan ha en fordran på säg 1 milj, för enkelhetens skull. Man kan inte betala och får skuldsanering. Iom denna får bolaget kanske 20-40% av deras pengar. Du som privatperson får en möjlighet till nystart med ett blankt blad, i slutändan på någon annans bekostnad (sedan kan man tycka vad man vill om deras räntor och att dem tjänat pengar ändå).

MEN
Sedan skriver du "Och vad fasiken har dom med det att göra, dvs om du skulle ha dragit på dig nya skulder ?! Det är liksom inte olagligt !!".
Man går väl igenom sanering för att få en nystart, inte skaffa nya lån direkt va? Olagligt är det inte men jag hade blivit skogstokig som bolag att först få en mindre summa pga av sanering för att sedan se personen I fråga ta ev nya lån direkt efter.

olagligt eller ej. Idiotiskt bolag eller ej. Har man rent mjöl i påsen så vad gör det? Framförallt om man nu har ett väl fungerande ekonomiskt tänk efter avslutad sanering.


Tycker dem 2 meningarna gjorde att din frå början bra input blev sisådär
@Kimsan72 närmar sig att skuldsaneringen tar slut och skriver för att hon är upprörd, finns ingen anledning att "klanka" tycker jag.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
@Kimsan72 närmar sig att skuldsaneringen tar slut och skriver för att hon är upprörd, finns ingen anledning att "klanka" tycker jag.
Tack @Lize...för Din support. :folded:<3 Som jag har påtalat hela tiden, så är jag endast upprörd över att just Intrum tar sig friheter dom faktiskt inte har befogenheter att göra. Det gör mig oerhört upprörd och kanske än mer, det faktum att man faktiskt inte kan göra något åt det...
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Ja, dom verkar ha satt detta i system. Många har skrivit det. Synd att alla inte går bananas på dom, för det dom gör ÄR olagligt !!
Jag ställer inte frågan för att provocera ... men vart finns informationen om att det är olagligt?
Jag tänker mig att de söker efter de personer som inte fixat med sina omprövningar vid förbättrad ekonomi. Och att de därför tar en upplysning efter skusan är klar i upp till något år efter (för att få in senaste deklaration osv). För då har de möjlighet att ansöka om att skusan ska hävas. Jag kan ha fel och vara helt ute och cykla, men ja ... det är så jag tänker mig saken. För visst är det så att man eg inte är säker från omprövning efter att skusan är slut? Eller är det som så att när ens datum är passerat och ingen omprövning från de man är skyldig pengar inkommit så är man fri?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag ställer inte frågan för att provocera ... men vart finns informationen om att det är olagligt?
Jag tänker mig att de söker efter de personer som inte fixat med sina omprövningar vid förbättrad ekonomi. Och att de därför tar en upplysning efter skusan är klar i upp till något år efter (för att få in senaste deklaration osv). För då har de möjlighet att ansöka om att skusan ska hävas. Jag kan ha fel och vara helt ute och cykla, men ja ... det är så jag tänker mig saken. För visst är det så att man eg inte är säker från omprövning efter att skusan är slut? Eller är det som så att när ens datum är passerat och ingen omprövning från de man är skyldig pengar inkommit så är man fri?
En omprövning ang ekonomin för en person med sanering får inte göras efter att saneringen är avslutad. Bolagen har t o m sisa dagen på för saneringen att göra det. När det datumet är passerat är det försent o de får inte ta en upplysning bara för att kolla ekonomin..
En kreditupplysning får göras endast om det finns ett legitimt behov. Tex om man är på väg att ingå någon typ av avtal.
 

Ekonomisk klant

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
En omprövning ang ekonomin för en person med sanering får inte göras efter att saneringen är avslutad. Bolagen har t o m sisa dagen på för saneringen att göra det. När det datumet är passerat är det försent o de får inte ta en upplysning bara för att kolla ekonomin..
En kreditupplysning får göras endast om det finns ett legitimt behov. Tex om man är på väg att ingå någon typ av avtal.

Räknas skuldsaneringen vara över på dagen 5år efter inledande. Eller räknas även den dagen in.?

tex inledande den 10e är den dagen 5 år senare även inräknad eller är det klart när den 9e slår över till den 10e.

om man kollar UC skall skuldsanering vara borta den 10e eller 11e.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp