• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, ringer KFM alltid?

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Märkligt att jag inte har hört någonting isåfall... står på deras sajt att dem börjat arbeta med ärenden som kom in 31 maj.. jag skickade in 13 maj. Börjar ge upp om att det ska gå igenom till den här månadens betalning.
Jag ansökte om omprövning den 27/5 och jag fick ett mejl idag från en handläggare som ville att jag skulle svara på ett antal frågor.
Har alltså inte fått nåt samtal eller sms ang det här. Konstigt att du inte hört nåt än.
Hon ville ha svar på sina frågor senast den 21/9. Skickade naturligtvis in dem direkt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag ansökte om omprövning den 27/5 och jag fick ett mejl idag från en handläggare som ville att jag skulle svara på ett antal frågor.
Har alltså inte fått nåt samtal eller sms ang det här. Konstigt att du inte hört nåt än.
Hon ville ha svar på sina frågor senast den 21/9. Skickade naturligtvis in dem direkt.
Vad var det för frågor ?
 

JohanA

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 April 2018
Meddelanden
198
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Brev att dom mottagit min ansökan om omprövning, ja det fick jag ungefär två veckor efter att jag skickat in min omprövning. Efter fem månader ringde en handläggare mig och kallpratade bara med mig och jag berättade att min fru inte fortsatt sina studier och att dieselpriset skjutit i höjden. Då skulle kasta på en femhundring åt mig för att dieselpriset stigit.

När jag ansökte om skuldsanering så fick jag också brev om att dom mottagit min ansökan (november 2020). I februari 2021 ringde min handläggare och frågade min historia kring mina skulder och en månad senara fick jag inledande och samtidigt höll min handläggare och jag kontakt på mail där hon berättade vilka som anmält min skuld till henne plus att jag la till en eller två skulder jag glömt. Det var sedan en som motsatte sig och då skickade jag in en förklaring och kfm gick på min linje. Fick sedan beslut om skuldsanering i oktober 2021.

Sedan jag ansökte i november 2020 och ansökte om omprövning hösten 2021 så har jag pratat med kfm två gånger i telefonen.

varför skulle en borgenär motsätta sig ? Vad ger dom för anledning?
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Vad var det för frågor ?
Det var frågor om min lön, barnbidrag, hyra osv. Totalt 7 frågor. Hon ville nog ha exakta och aktuella siffror. När man ansöker om omprövning får man ju inte frågan hur mycket man tjänar tex.

Jag håller tummarna för att hon kanske hinner fatta beslut och ändra betalplanen redan nu i september, men vi får se. :)
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Jag fick brev de tre gånger jag omprövat samt mejl att de börjat titta på den.
Får jag fråga hur stora skulder det ska vara för en sanering? Om man kan betala av sin skuld på 30 år - är man inte insolvent då?. Vad är rimligt? Har aldrig fattat det. Jag har 150 000 kvar tex i från början 580 000 ca (aldrig sökt sanering dock)..
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Brev att dom mottagit min ansökan om omprövning, ja det fick jag ungefär två veckor efter att jag skickat in min omprövning. Efter fem månader ringde en handläggare mig och kallpratade bara med mig och jag berättade att min fru inte fortsatt sina studier och att dieselpriset skjutit i höjden. Då skulle kasta på en femhundring åt mig för att dieselpriset stigit.

När jag ansökte om skuldsanering så fick jag också brev om att dom mottagit min ansökan (november 2020). I februari 2021 ringde min handläggare och frågade min historia kring mina skulder och en månad senara fick jag inledande och samtidigt höll min handläggare och jag kontakt på mail där hon berättade vilka som anmält min skuld till henne plus att jag la till en eller två skulder jag glömt. Det var sedan en som motsatte sig och då skickade jag in en förklaring och kfm gick på min linje. Fick sedan beslut om skuldsanering i oktober 2021.

Sedan jag ansökte i november 2020 och ansökte om omprövning hösten 2021 så har jag pratat med kfm två gånger i telefonen.
Varför motsätter sig vissa en sanering? Det har jag aldrig fattat..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Får jag fråga hur stora skulder det ska vara för en sanering? Om man kan betala av sin skuld på 30 år - är man inte insolvent då?. Vad är rimligt? Har aldrig fattat det. Jag har 150 000 kvar tex i från början 580 000 ca (aldrig sökt sanering dock)..
Gränsen är nog luddig men 10-15 år säger dom.
Sen hur stor skuld går inte att säga då det är inkomst osv i kombination med skulden som avgör insolvens
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp