• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering + jobb

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Hej,

Lite info:
Ca 1,5 milj i skulder
Inkomst: 42000:- brutto
38 år

Jag har ansökt om skuldsanering ihop med budget & skuldrådgivningen i April detta året och släppte alla mina lån i Juni. Påminnelser och brev börjar dyka in i brevlådan men jag undviker att ens öppna dom.
Jag har ett heltidsjobb som jag vantrivs på och efter semestern nu så kraschade jag helt, kan liksom inte gå till jobbet för jag mår så psykiskt dåligt av det samtidigt som ekonomin påverkar mig otroligt mycket också. Jag väntar in utmätning. Har dålig koll på hur det funkar också men läst lite och man verkar leva tufft.

Nu till min fråga, när man sökt skuldsanering så ska man ju ha gjort allt för att bli av med skulderna osv. Tanken har slagit mig nu när jag brutit ihop fullständigt att säga upp mig från det jobbet och helt enkelt bara köra på med ett extrajobb jag har på helger och sedan söka nytt heltidsjobb. Har jag löneutmätning så tar ju ändå KF nästan alla pengar så spelar ju ingen roll vad jag tjänar tänker jag. Jag tjänar inte så mycket på extrajobbet utan kanske kan få ihop 6-7 tusen efter skatt på en månad. Är det då helt omöjligt att få saneringen godkänd om man sagt upp sig även om man vantrivs och mår psykiskt dåligt när man är där? Någon här som varit i liknande situation kanske?
Och om vi säger att jag får saneringen godkänd när jag är kvar på detta jobbet. Om jag då säger upp mig från det, vad händer då med saneringen? Kommer den avslutas eller något?

Tack för svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Det enkla svaret är ju att det inte direkt lär förbättra dina odds att få skuldsanering.
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Det enkla svaret är ju att det inte direkt lär förbättra dina odds att få skuldsanering.

Jo men jag tänker att dom borde kanske ha en förståelse varför man liksom inte kan jobba kvar där och ändå få sanering, eller så har dom inte det och den blir nekad direkt. Vad vet jag, därför jag frågar här
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Beror helt på vilken handläggare du får skulle jag säga...en del får sanering och är arbetslösa/sjukskrivna andra får det inte. En del får fast dom bara jobbar deltid andra inte....
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Tycker nog du tänker lite enkelspårigt.

Du verkar enbart tänka på att för dig spelar det ingen roll, för du får inte behålla mer.

Du missar helt biten med att det spelar väldigt stort roll, för dem du har skulder emot.
För dem är de stor skillnad om de kan mäta ut 20 000 av dig eller 0kr.

Att säga upp dig, bör äventyra allt.
Däremot är det inget som hindrar dig från att jobba kvar och söka ett nytt jobb samtidigt.

Säger du upp dig och inte kan följa din betalplan. Då riskerar du hela skuldsaneringen. Ja.
 

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Håller med om att det är enkelspårigt att skita i arbetet när du ändå inte ska betala skulder, däremot är det väl inte helt orimligt att du kraschar utifrån dina skulder.

Kontakta vårdcentral, be om hjälp med samtalsstöd och liknande. Styr upp ditt mående med den hjälp som finns. Sluta aldrig ett arbete när du inte mår bra är mitt råd. (Såvida du inte är skuldfri och klarar dina kostnader ändå..)
Hur länge har du haft arbetet? Har du alltid vantrivts? Sök annat under tiden men behåll jobbet.

Hoppas attityden att det inte spelar någon roll vad du tjänar bara är ett uttryck för den frustration och stress du känner just nu.
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Håller med om att det är enkelspårigt att skita i arbetet när du ändå inte ska betala skulder, däremot är det väl inte helt orimligt att du kraschar utifrån dina skulder.

Kontakta vårdcentral, be om hjälp med samtalsstöd och liknande. Styr upp ditt mående med den hjälp som finns. Sluta aldrig ett arbete när du inte mår bra är mitt råd. (Såvida du inte är skuldfri och klarar dina kostnader ändå..)
Hur länge har du haft arbetet? Har du alltid vantrivts? Sök annat under tiden men behåll jobbet.

Hoppas attityden att det inte spelar någon roll vad du tjänar bara är ett uttryck för den frustration och stress du känner just nu.

Nej jag har nu kraschat totalt så alla möjliga tankar kommer upp. Att ekonomin kan påverka en så mycket. Jag har bett om hjälp från vårdcentralen nu. Haft jobbet i ca 8 månader bara och vantrivs från dag 1.
 

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Nej jag har nu kraschat totalt så alla möjliga tankar kommer upp. Att ekonomin kan påverka en så mycket. Jag har bett om hjälp från vårdcentralen nu. Haft jobbet i ca 8 månader bara och vantrivs från dag 1.
Super att du tagit hjälp! Läkaren kan ju bedöma att du har behov av några veckors sjukskrivning så du får en chans att återhämta dig!
Försök vara öppen för andra jobb och våga söka.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp