• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering, hur går det till?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Okej.
Vad tror ni är mitt bästa alternativ.
Antingen söker jag skuldsanering. Det ända som talar emot att jag får det är väl att mina skulder är ganska färska. Från förra året. Även krediter som jag använt detta år. Även om dom är tagna förra året eller tidigare.
Har 3 större lån

SEB 276000
Svea 129000
ICA 63000
Och sen massa småkrediter som går upp till 145000
9 olika.
Sen en privat skuld på ca 60000
Min mamma som är en ängel funderar på att hjälpa mig att lösa alla krediter med ett lån som hon tar.
Tanken med det är att när alla utom en förfrågning hos uc försvinner efter jul så tar jag ett lån själv och betalar av min mamma.
Då är alla krediter borta och jag skulle kanske kunna söka lån och baka in det från Ica.
skulle jag ens få ett sånt lån?
Det värsta med det är att hon inte vet om att jag har lånen hos Ica och Svea. Känns hemskt att inte vara helt ärlig.
Därför vill jag hellre söka skuldsanering.
Känns extremt hemsk om hon hjälper mig och sen kan jag inte betala henne efter årskiftet.
Eller ska jag bara ge upp och släppa allt till of och söka skuldsanering om ett år typ?
Skulle det göra skillnad i ansökan?
Ja, ni ser, allt är en jävla soppa och just nu vill jag bara lägga mig ner och ge upp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Okej.
Vad tror ni är mitt bästa alternativ.
Antingen söker jag skuldsanering. Det ända som talar emot att jag får det är väl att mina skulder är ganska färska. Från förra året. Även krediter som jag använt detta år. Även om dom är tagna förra året eller tidigare.
Har 3 större lån

SEB 276000
Svea 129000
ICA 63000
Och sen massa småkrediter som går upp till 145000
9 olika.
Sen en privat skuld på ca 60000
Min mamma som är en ängel funderar på att hjälpa mig att lösa alla krediter med ett lån som hon tar.
Tanken med det är att när alla utom en förfrågning hos uc försvinner efter jul så tar jag ett lån själv och betalar av min mamma.
Då är alla krediter borta och jag skulle kanske kunna söka lån och baka in det från Ica.
skulle jag ens få ett sånt lån?
Det värsta med det är att hon inte vet om att jag har lånen hos Ica och Svea. Känns hemskt att inte vara helt ärlig.
Därför vill jag hellre söka skuldsanering.
Känns extremt hemsk om hon hjälper mig och sen kan jag inte betala henne efter årskiftet.
Eller ska jag bara ge upp och släppa allt till of och söka skuldsanering om ett år typ?
Skulle det göra skillnad i ansökan?
Ja, ni ser, allt är en jävla soppa och just nu vill jag bara lägga mig ner och ge upp.
Svarade dej i din nya tråd men kopierar in:
"Tyvärr är nog din skuldsättning för ny för en skuldsanering i dagsläget. Alltså det faller på skäligheten. Du måste dessutom ha gjort allt du kan själv innan för att komma tillrätta med din ekonomi. Dit räknas EJ att ta man tar nya lån för att lösa gamla..Då bara fortsätter skuldsättningen.
Du måste vara ärlig med din mamma. Du kommer bara må ännu sämre annars om hon hjälper dej o sen kan du inte betala henne.
Hur ser din inkomst ut? Boendeform, kostnad?"
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Hjälp! Jag har skuldsanering som inleddes för snart ett år sedan och jag betalar in varje månad. I går fick jag brev från ett inkassobolag att de sitter på ytterligare fyra skulder på totalt ca 50000 kr som de inte skickat till fogden. Även dessa skulder är flera år gamla och inget nytillkommet. Hur fan gör man när skuldsanering redan är klappad och klar? Kan fogden lägga till dessa i skuldsaneringen? För jag har ingen möjlighet att lösa dessa vid sidan om på egen hand

Du får helt enkelt inte betala denna skulden eftersom du då gynnar en enskild borgenär, vilket är så allvarligt att Kronofogden kan avsluta din skuldsanering.
När din skuldsanering avslutas så avskrivs alla dina skulder som du hade tidigare, även denna som inkassobolaget nu försöker göra en fuling på. Det är bara att kasta pappret och ignorera dom.

Vilket inkassobolag är det förresten?
 

mr2012

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
15 December 2012
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Du får helt enkelt inte betala denna skulden eftersom du då gynnar en enskild borgenär, vilket är så allvarligt att Kronofogden kan avsluta din skuldsanering.
När din skuldsanering avslutas så avskrivs alla dina skulder som du hade tidigare, även denna som inkassobolaget nu försöker göra en fuling på. Det är bara att kasta pappret och ignorera dom.

Vilket inkassobolag är det förresten?
Det är Gothia Inkasso. Talade med fogden som sa att inkassobolaget bör inkomma med skulderna så de kan ingå i saneringen. Skickat detta vidare till Gothia men har ej fått återkoppling än.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp