• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering, hur går det till?

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.
Deras ansvar. Att det inte är skickat till KFM har ingen betydelse.
Förstår din rädsla men dom har inget att komma med om skulderna uppkom innan datum för beslut om inledande.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

mr2012

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
15 December 2012
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Deras ansvar. Att det inte är skickat till KFM har ingen betydelse.
Förstår din rädsla men dom har inget att komma med om skulderna uppkom innan datum för beslut om inledande.
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
Det är de vanliga hoten som inkasso kommer med, oavsett vart i processen man är upplevde jag. Dom har inget på fötterna.
Du kommer vara klar fem år efter datum för inledande, det är jag helt övertygad om.
Vad du gör, betala inte, oavsett hur stressad du känner dig!
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
Lyssna på vad vi säger!
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
Ring och prata med KFM. Skickar de skulden till KFM efter saneringen så bestrider du bara skulden.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
De hotar med att det kan skickas in för utmätning när skuldsaneringen är avslutad. Klarar inte det. När man är klar om fem år, ska man direkt då få nya ärenden hos fogden?!
I och med att de uppkom innan skuldsaneringen förlorar de rätten att driva in skulderna. Se till att du sparar all denna konversation så att du kan visa att så är fallet. Känns ju som ett bolag som kan tänkas förvanska datum för när skulderna uppstod när du sedan är klar med saneringen. Så skickar de det till kf då så bestrider du och har bevis.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Gå in under rubriken "Hjälp! (KFM)" där du kommer att finna mängder med trådar som besvarar dina frågor.
T ex https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/inför-ansökan-om-skuldsanering-tips.20628/
Finns det någon möjlighet att tänka sig om man får skuldsanering eller inte? Finns liksom några gyllene regler man ska pricka in? Jag har flera skulder som tilllsammans blivit en väldigt stor skuld, jag har 2 barn, jag är ensamstående. Dock är lånen ganska nya, verkar som det kan vara något dom säger nej till.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Finns det någon möjlighet att tänka sig om man får skuldsanering eller inte? Finns liksom några gyllene regler man ska pricka in? Jag har flera skulder som tilllsammans blivit en väldigt stor skuld, jag har 2 barn, jag är ensamstående. Dock är lånen ganska nya, verkar som det kan vara något dom säger nej till.
Jättesvårt att spekulera i men nya skulder är oftast inte till din fördel.
Vidare tittar man ju på om du är kvalificerat insolvent och det brukar innebära att man bedöms inte kan betala sina skulder på 10-15 år.
Förutom det tittar man på skälighet, hur har skulderna uppkommit (spel, konsumtion eller annat), vad har man gjort för att kunna lösa sina skulder?
Har man varit i kontakt med långivare/inkasso om betalningsplaner etc etc. Kan man se en tydlig brytpunkt för när man slutade låna?
Det finns väldigt många parametrar som du märker.

Sök i trådarna under "Hjälp! (KFM)". Alla dina frågor är ställda flera gånger av oss om varit där :)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Finns det någon möjlighet att tänka sig om man får skuldsanering eller inte? Finns liksom några gyllene regler man ska pricka in? Jag har flera skulder som tilllsammans blivit en väldigt stor skuld, jag har 2 barn, jag är ensamstående. Dock är lånen ganska nya, verkar som det kan vara något dom säger nej till.
Ska ha gjort vad man kan för att lösa situationen och ändrat beteende från det som satte dig där du är.
Samt inte kunna betala tillbaka på 10-15 är väl de 3 största.
Ja ju äldre skulderna är ju bättre annars är det det där med att inte ändrat beteende. Har du många nya skulder blir det ofta svårt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp