• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering, hur går det till?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Har nu hamnat i en sån jävla sits att jag funderar på att ansköka om skuldsanering.
Men vad innebär det?
Ni som fått igenom det, hur såg det ut för er med skulder osv?
Mina skulder går upp till ca 750000 med blandade lån, krediter och privatskulder.
Gjorde en sån där preliminär bedömning och gick vidare, men hur pass mycket kan man lita på den?
Och när man väl ansöker, vad händer under tiden tills man får godkänt eller avslag.
Ge mig all info ni har!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Har nu hamnat i en sån jävla sits att jag funderar på att ansköka om skuldsanering.
Men vad innebär det?
Ni som fått igenom det, hur såg det ut för er med skulder osv?
Mina skulder går upp till ca 750000 med blandade lån, krediter och privatskulder.
Gjorde en sån där preliminär bedömning och gick vidare, men hur pass mycket kan man lita på den?
Och när man väl ansöker, vad händer under tiden tills man får godkänt eller avslag.
Ge mig all info ni har!
Gå in under rubriken "Hjälp! (KFM)" där du kommer att finna mängder med trådar som besvarar dina frågor.
T ex https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/inför-ansökan-om-skuldsanering-tips.20628/
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42

mr2012

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
15 December 2012
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Hjälp! Jag har skuldsanering som inleddes för snart ett år sedan och jag betalar in varje månad. I går fick jag brev från ett inkassobolag att de sitter på ytterligare fyra skulder på totalt ca 50000 kr som de inte skickat till fogden. Även dessa skulder är flera år gamla och inget nytillkommet. Hur fan gör man när skuldsanering redan är klappad och klar? Kan fogden lägga till dessa i skuldsaneringen? För jag har ingen möjlighet att lösa dessa vid sidan om på egen hand
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tack, hittade massa bra info. Men hittar inte så mycket om det personliga brevet man ska skriva. Vad är bra att ha med och vad ska man kanske inte ha med?
Du måste inte ha med ngt alls.
Dem ringer upp och då pratar ni igenom allt.
Men om du vill skriva ett ändå så berätta lite kortfattat om hur skulderna uppkom, din familjesituation och vad du gjort för att försöka lösa situationen
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Hjälp! Jag har skuldsanering som inleddes för snart ett år sedan och jag betalar in varje månad. I går fick jag brev från ett inkassobolag att de sitter på ytterligare fyra skulder på totalt ca 50000 kr som de inte skickat till fogden. Även dessa skulder är flera år gamla och inget nytillkommet. Hur fan gör man när skuldsanering redan är klappad och klar? Kan fogden lägga till dessa i skuldsaneringen? För jag har ingen möjlighet att lösa dessa vid sidan om på egen hand
Uppkom dem innan skuldsanering så är det inget du ska betala. Då missade dem att rapportera in detta så dem får skylla sig själva.
Så skriv till dem att du har skuldsanering från och med datum och att de inte rapporterade in skulden
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Tack, hittade massa bra info. Men hittar inte så mycket om det personliga brevet man ska skriva. Vad är bra att ha med och vad ska man kanske inte ha med?
Det personliga brevet är numera bortplockat från ansökan. Du kan dock komplettera med ett via mejl när du skickat in din ansökan och erhållit en bekräftelse på att de tagit emot din ansökan, i det mejlet finner du ett diarienummer som du använder i ditt mejl.
 

mr2012

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
15 December 2012
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Uppkom dem innan skuldsanering så är det inget du ska betala. Då missade dem att rapportera in detta så dem får skylla sig själva.
Så skriv till dem att du har skuldsanering från och med datum och att de inte rapporterade in skulden
De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.
Kontakta kfm Kontakta kfm och berätta. Dessa skulder ingår i din sanering om de uppstod innan inledande.
Det är deras ansvar att kolla i poit när du fick inledande.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
De vet uppenbarligen att jag har skuldsanering. De skrev att de gjort registerkontroll som visat att de inte kan skicka skulden till fogden och att räntan fortlöper och förslag på avbetalningsplan. Vilket jag inte har möjlighet till. Blir så ledsen när jag har börjat vara glad för skuldsaneringen och ser en framtid. Också kommer detta.
Du kommer inte behöva betala det! Som sagt missade dem att rapportera får dem skylla sig själva
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp