• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering! Ge mig råd och tips

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Hej!

Söker mig ännu en gång till detta forum för hjälp hos er erfarna.

Det är så att jag börjat läsa på om skuldsanering och vad det innebär. Har ingen erfarenhet sedan tidigare.
Berättar lite om min situation först.

Jag är en ensamstående förälder med 3 barn i åldrarna 6, 10 och 15. De bor heltid hos mig sedan 2018.
Jag har varit långtids arbetslös men har sedan 6 månader tillbaka ett arbete där jag får 24.995:- i månaden före skatt och ca 19.450:- efter skatt.

Jag har levt i ett destruktivt förhållande med barnens mamma och mina skulder kommer därifrån. Skulderna är blancolån som var tagna mellan åren 2008-2013 samt CSN skulder.

Har gått igenom alla inkassobolagen och skulderna ligger på ca 560 000:- totalt idag.
Själva lånen och skulderna är totalt ca 250.000:- resterande är ränta som tickat på sedan långt tillbaka.

Jag har haft ett spelmissbruk som jag bestämt mig för att tygla och har blockerat mig överallt.

Min inkomst är följande:

Lön 24.995:- (19.450:- efter skatt)
Barnbidrag 4480:-
Underhållsstöd 5719:-

Utgifter:

Hyra ca 7000:-
El ca 700:-
Mobiler ca 700:-
Internet ca 500:-
Resor till jobbet ca 650:-
A-kassa 150:-
Dagis/fritids ca 500:-

Jag vill bli skuldfri och det är min dröm att man en dag kan pusta ut och inte som vuxen man behöva gråta sig till sömns och aldrig känna att man kan ha ett normalt liv.
Jag har av all stress också blivit sjuk och åkt på hjärtinfarkt förra året.

Vad skulle era tips vara?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Hej!

Söker mig ännu en gång till detta forum för hjälp hos er erfarna.

Det är så att jag börjat läsa på om skuldsanering och vad det innebär. Har ingen erfarenhet sedan tidigare.
Berättar lite om min situation först.

Jag är en ensamstående förälder med 3 barn i åldrarna 6, 10 och 15. De bor heltid hos mig sedan 2018.
Jag har varit långtids arbetslös men har sedan 6 månader tillbaka ett arbete där jag får 24.995:- i månaden före skatt och ca 19.450:- efter skatt.

Jag har levt i ett destruktivt förhållande med barnens mamma och mina skulder kommer därifrån. Skulderna är blancolån som var tagna mellan åren 2008-2013 samt CSN skulder.

Har gått igenom alla inkassobolagen och skulderna ligger på ca 560 000:- totalt idag.
Själva lånen och skulderna är totalt ca 250.000:- resterande är ränta som tickat på sedan långt tillbaka.

Jag har haft ett spelmissbruk som jag bestämt mig för att tygla och har blockerat mig överallt.

Min inkomst är följande:

Lön 24.995:- (19.450:- efter skatt)
Barnbidrag 4480:-
Underhållsstöd 5719:-

Utgifter:

Hyra ca 7000:-
El ca 700:-
Mobiler ca 700:-
Internet ca 500:-
Resor till jobbet ca 650:-
A-kassa 150:-
Dagis/fritids ca 500:-

Jag vill bli skuldfri och det är min dröm att man en dag kan pusta ut och inte som vuxen man behöva gråta sig till sömns och aldrig känna att man kan ha ett normalt liv.
Jag har av all stress också blivit sjuk och åkt på hjärtinfarkt förra året.

Vad skulle era tips vara?
Hur länge har du varit spelfri?
Är senaste tagna lånet från 2013 eller har du tagit något annat lån efter dess?
Hur gammal är du?
Har du något av värde? Dvs bostad, bil eller dylikt.
Vad är din totala månadskostnad för lånen? Räknar man på det du redovisar så går du plus varje månad.

Jag sitter inte på facit men rent spontant och utifrån det du hittills redovisat så är det nog tveksamt om du klarar kraven för en skuldsanering. Din totala skuld om 560 000 kr är inte skyhögt i relation till din inkomst. Har du sett över möjligheten till samlingslån om du inte redan har gjort det?
 

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Jag har nyligen slutat spela.
Har inte tagit några nya lån efter 2013.
Jag är 37 år gammal.
Har ingen bostad jag äger, ingen bil eller något annat av värde.

Jag betalar inte något för de lånen utan de ligger och tickar hos inkassobolagen.

Har betalningsanmärkningar och får inte samlingslån. Har ingen som kan vara borgenär heller.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Jag har nyligen slutat spela.
Har inte tagit några nya lån efter 2013.
Jag är 37 år gammal.
Har ingen bostad jag äger, ingen bil eller något annat av värde.

Jag betalar inte något för de lånen utan de ligger och tickar hos inkassobolagen.

Har betalningsanmärkningar och får inte samlingslån. Har ingen som kan vara borgenär heller.
Jätte bra att du tagit tag i spelandet, det kommer vara direkt avgörande för dig och ditt liv oavsett skuldsanering eller inte. Dock förstår jag inte hur du kunnat finansiera ditt spelande utan att ta lån när du varit arbetslös och ensamstående med 3 barn?

Eftersom du säger att du inte betalar på lånen utgår jag ifrån att du inte ens har löneutmätning för tillfället?

Om du bestämmer dig för att söka om skuldsanering måste du vara ärlig mot dig själv och faktiskt vara helt spelfri. Dock skulle jag avråda dig ifrån att nämna ditt spelande för KFM och bara ange övriga omständigheter från din tidigare relation som orsak till dina skulder. Det finns ingen anledning att nämna spelandet eftersom det inte resulterat i några lån efter 2013, dina skulder är över 10 år gamla och är som sagt från en tidigare relation om jag förstår rätt. Huruvida det räcker för att beviljas en sanering låter jag vara osagt. Det är många parametrar KFM tar hänsyn till i sin bedömning så det är i princip omöjligt att förutse något.

I din situation förlorar du däremot inget på att skicka in en ansökan. Får du avslag kommer du även få en motiveringen till det som kan ge dig en fingervisning för hur du ska agera framgent.
 

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Jag har finansierat mitt spelande med att sälja på loppisar och tradera.

De har förut försökt löneutmäta mig på mitt förra jobb men jag tjänade alldeles för lite för att kunna betala in något.
Nu när jag är på det här nya jobbet så har jag ingen utmätning men tror att en väntar runt hörnet.
 

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Jätte bra att du tagit tag i spelandet, det kommer vara direkt avgörande för dig och ditt liv oavsett skuldsanering eller inte. Dock förstår jag inte hur du kunnat finansiera ditt spelande utan att ta lån när du varit arbetslös och ensamstående med 3 barn?

Eftersom du säger att du inte betalar på lånen utgår jag ifrån att du inte ens har löneutmätning för tillfället?

Om du bestämmer dig för att söka om skuldsanering måste du vara ärlig mot dig själv och faktiskt vara helt spelfri. Dock skulle jag avråda dig ifrån att nämna ditt spelande för KFM och bara ange övriga omständigheter från din tidigare relation som orsak till dina skulder. Det finns ingen anledning att nämna spelandet eftersom det inte resulterat i några lån efter 2013, dina skulder är över 10 år gamla och är som sagt från en tidigare relation om jag förstår rätt. Huruvida det räcker för att beviljas en sanering låter jag vara osagt. Det är många parametrar KFM tar hänsyn till i sin bedömning så det är i princip omöjligt att förutse något.

I din situation förlorar du däremot inget på att skicka in en ansökan. Får du avslag kommer du även få en motiveringen till det som kan ge dig en fingervisning för hur du ska agera framgent.
Tack för att du tar dig tid att svara.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Jag tycker inte du förlorar något genom att prova att ansöka om skuldsanering. Det kan du enkelt göra på KFM hemsida.

Jag har ungefär lika stora skulder som du och har provat göra ansökan i slutet av januari. Likt dig viste jag inget om skuldsanering. Mina skulder är inte så gammla heller och jag är yngre än dig. Har högre lön än dig också. Del av mina skulder har uppstått av spel också och de sa jag till handläggaren.

Jag fick beslut om inledande skuldsanering slutet av förra månaden. Innebär inte att jag är beviljad än men jag ska börja betala som att jag är det. Väntar fortfarande på svar och hoppas det blir beviljat.
 

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Jag tycker inte du förlorar något genom att prova att ansöka om skuldsanering. Det kan du enkelt göra på KFM hemsida.

Jag har ungefär lika stora skulder som du och har provat göra ansökan i slutet av januari. Likt dig viste jag inget om skuldsanering. Mina skulder är inte så gammla heller och jag är yngre än dig. Har högre lön än dig också. Del av mina skulder har uppstått av spel också och de sa jag till handläggaren.

Jag fick beslut om inledande skuldsanering slutet av förra månaden. Innebär inte att jag är beviljad än men jag ska börja betala som att jag är det. Väntar fortfarande på svar och hoppas det blir beviljat.
Hoppas att du får din vilja igenom och att vi båda en dag kan se tillbaka på våra misstag och vara glada att det är över.<3
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Hoppas att du får din vilja igenom och att vi båda en dag kan se tillbaka på våra misstag och vara glada att det är över.<3
Tack min vän, önskar dig detsamma. <3
Har du några frågor är det att skriva dem här så försöker jag svara så bra jag kan.
Du kan också höra av dig via PM när du vill om du önskar det också.

Jag förstår hur det känns och finns många bra människor här som är villiga att hjälpa. Har lärt mig väldigt mycket på denna forum.
Men som jag sa så tycker jag absolut du ska prova ansöka. Blir det ett nej så kan man alltid försöka igen lite senare. Jag trodde aldrig jag skulle få inledande skuldsanering, men det gick.
De kommer ringa dig efter ca 40-60 dagar och ställa massa frågor. Var bara ärlig och säg som det är så blir inga problem. Jag fick beslut 1 timme efter samtalet. När man får inledande så slutar man betala på skulder. Jag fick behålla hela lönen i mars och juni och december är det betalningsfria månader också.
 

BanTheThiefs

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
14 Januari 2022
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Tack min vän, önskar dig detsamma. <3
Har du några frågor är det att skriva dem här så försöker jag svara så bra jag kan.
Du kan också höra av dig via PM när du vill om du önskar det också.

Jag förstår hur det känns och finns många bra människor här som är villiga att hjälpa. Har lärt mig väldigt mycket på denna forum.
Men som jag sa så tycker jag absolut du ska prova ansöka. Blir det ett nej så kan man alltid försöka igen lite senare. Jag trodde aldrig jag skulle få inledande skuldsanering, men det gick.
De kommer ringa dig efter ca 40-60 dagar och ställa massa frågor. Var bara ärlig och säg som det är så blir inga problem. Jag fick beslut 1 timme efter samtalet. När man får inledande så slutar man betala på skulder. Jag fick behålla hela lönen i mars och juni och december är det betalningsfria månader också.
Tack snälla du!
Ja, jag har inte varit här på forumet så länge men när jag väl hittade det så insåg jag att det finns fina människor som är villiga att lägga sin tid på andra människors bekymmer.
Tack vare användare som dig så känner jag hopp för framtiden och en liten gnista hopp tänds inom mig.:face3hearts:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp