• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering: Frågerformulär till alla som skickat in en ansökan

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har inte skuldsanering så detta gäller inte mig.

Men en fråga,

Ponera att man är jättenära vän med arbetsgivaren och man har årlig bonus, om man ber chefen hålla inne på sista årets bonusar och sedan betalar ut den i en klumpsumma när hela skuldsaneringen är avslutad. Kan det hända då att dom man varit skyldig pengar upptäcker vid en UC-kontroll och kan detta medföra någon risk att skuldsaneringen ses som ogiltig eller liknande?

Min fråga gäller alltså ett case där skuldsaneringen helt och hållet har blivit avslutat och färdigt.
Först o främst så när en sanering är avslutad så ska ju inte de borgenärer man haft fortsätta ta upplysningar. Sen så kan du ju tjäna hur mkt du vill efter avslutad sanering. Ingen kollar ju sånt sen. Att du får ut en stor klumpsumma när saneringen är slut, säg året efter är det ju ingen som sitter o kollar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag har inte skuldsanering så detta gäller inte mig.

Men en fråga,

Ponera att man är jättenära vän med arbetsgivaren och man har årlig bonus, om man ber chefen hålla inne på sista årets bonusar och sedan betalar ut den i en klumpsumma när hela skuldsaneringen är avslutad. Kan det hända då att dom man varit skyldig pengar upptäcker vid en UC-kontroll och kan detta medföra någon risk att skuldsaneringen ses som ogiltig eller liknande?

Min fråga gäller alltså ett case där skuldsaneringen helt och hållet har blivit avslutat och färdigt.
Det företag jag jobbade på avsatte en viss summa i bonus i någon slags fond/stiftelse som man inte kunde röra förrän tre kalenderår efter insättningen vilket medförde att jag efter avslutad sanering kunde plocka ut dessa pengar inkl avkastning för ett år i taget.
Det borde ju gå att fixa något liknande.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 169
Mottagna reaktioner
1 920
Poäng
1 247
1 till fråga:

Hur länge tog det för er från att ni ringt samtalet om att godkänna betalplan med handläggare till att ni fick slutligt besked om skuldsanering?
 
Senast ändrad:

josseand1

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
10 Januari 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Vad tror ni om detta?? Ponera att man får inledande skuldsanering, blir gravid under tiden. Kan graviditeten påverka det slutgiltiga beskedet?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hej! Vad tror ni om detta?? Ponera att man får inledande skuldsanering, blir gravid under tiden. Kan graviditeten påverka det slutgiltiga beskedet?

Varför inte skydda sig eller planera att skaffa barn efter skuldsaneringen om man inte är för gammal? Om jag hade velat skaffat barn så hade jag gjort det efter skuldsaneringen. Moraliskt hade det känts bättre, men det är jag:)
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 169
Mottagna reaktioner
1 920
Poäng
1 247
Jag tror att det är större risk att det påverkar slutgiltiga beskedet destå tidigare det händer under skuldsaneringen.

Är det under 4e eller 5e året på skuldsaneringen så blir det nog svårare för en bank att motsätta sig skuldsaneringen under omprövningen och dessutom få igenom det.
Men att bli gravid redan under inledande känns ganska planerat och att det är ekonomisk information/kostnader som man undhållit i ansökan/samtalet. Min spontana gissning är att det inte ses positivt för slutgiltiga bedömningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp