• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
@Lasseman och @Insatt

Noterar att KFM för statistik på hur många som beviljas skuldsanering beroende på om dom använt sig utav en Budgetrådgivare eller inte.

Där står det tex att 60% av alla som använder sig av kommunens rådgivning får beviljat - 40% utav övriga (nu stämmer inte dessa siffror i procent orkar inte leta nu men så att ni ska förstå.

Iaf. Min fråga. Hur vet Kronofogden huruvida man har gjort en ansökan om skuldsanering via kommunens budgetrådgivning? Anger man det i ansökan eller skickar rådgivningen in personen skuldsaneringsansökan men med den sökandes personnummer eller hur funkar det?
Det finns en ruta att klicka i.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
En annan fråga.

Om man har 40 olika aktörer man är skyldig pengar men redovisar 30 utav dessa. Är det ett problem
Undrar också om det kan bli större problem om man skriver var man tog ett lån t.e.x men inte vet vilket inkassobolag det hamnat hos?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
När du får inledande så hamnar du i https://poit.bolagsverket.se/poit-app/ och då är det upp till borgenärerna att anmäla skulden, de håller koll. Skulden kommer med i förslaget oavsett vart den är ( om du får ett förslag).
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
@Lasseman och @Insatt

Noterar att KFM för statistik på hur många som beviljas skuldsanering beroende på om dom använt sig utav en Budgetrådgivare eller inte.

Där står det tex att 60% av alla som använder sig av kommunens rådgivning får beviljat - 40% utav övriga (nu stämmer inte dessa siffror i procent orkar inte leta nu men så att ni ska förstå.

Iaf. Min fråga. Hur vet Kronofogden huruvida man har gjort en ansökan om skuldsanering via kommunens budgetrådgivning? Anger man det i ansökan eller skickar rådgivningen in personen skuldsaneringsansökan men med den sökandes personnummer eller hur funkar det?
Står i ansökan om man använt sig av budget och skuldrådgivare och om man vill att kopior ska skickas till den.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
En annan fråga.

Om man har 40 olika aktörer man är skyldig pengar men redovisar 30 utav dessa. Är det ett problem
Undrar också om det kan bli större problem om man skriver var man tog ett lån t.e.x men inte vet vilket inkassobolag det hamnat hos?
Jag uppgav vid ansökan ursprungslångivaren när jag märkte att vissa lotsades vidare, men med dags dato’s belopp. Hinner hända en hel del mellan ansökan och när det tittas på i alla fall, då framkommer ju tydligare vad lånet gått till och när också, somliga försöker ju fula.
Gick bra.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
En annan fråga.

Om man har 40 olika aktörer man är skyldig pengar men redovisar 30 utav dessa. Är det ett problem
Undrar också om det kan bli större problem om man skriver var man tog ett lån t.e.x men inte vet vilket inkassobolag det hamnat hos?
Det kommer fram när bolagen anmäler in skulderna efter att det publicerats i poit att du fått inledande.
Nej, det löser sig ändå.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 079
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
@Lasseman och @Insatt

Noterar att KFM för statistik på hur många som beviljas skuldsanering beroende på om dom använt sig utav en Budgetrådgivare eller inte.

Där står det tex att 60% av alla som använder sig av kommunens rådgivning får beviljat - 40% utav övriga (nu stämmer inte dessa siffror i procent orkar inte leta nu men så att ni ska förstå.

Iaf. Min fråga. Hur vet Kronofogden huruvida man har gjort en ansökan om skuldsanering via kommunens budgetrådgivning? Anger man det i ansökan eller skickar rådgivningen in personen skuldsaneringsansökan men med den sökandes personnummer eller hur funkar det?
Ingen som helst aning.
 

Poc

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
20
Poäng
87
Tack.
Precis hade förväntat mig 3 månaders svarstid. Fick chock när KF ringde mig efter knappt 2 månader.
Läste på KF hemsida just nu är det 2 månaders väntetid från ansökan till ett telefon samtal.

Dagen efter telefonsamtal fick jag ett besked via kivra om ett inledande beslut.

Just nu är det nervöst minst 4 veckors utredning tills man får ett besked om ett godkännande eller inte.

För mig låter det självklart att borgenärerna kommer motsätta förslaget på betalningsplan.
Grattis! Jag fick oxå precis inledande och är så tacksam. Håller tummarna att det går bra. Snabb handläggning till inledande för mig oxå. Detta är det enda man går och tänker på just nu. Kan inte beskriva min tacksamhet och lycka om det blir beslutat till positivt i slutänden.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Grattis! Jag fick oxå precis inledande och är så tacksam. Håller tummarna att det går bra. Snabb handläggning till inledande för mig oxå. Detta är det enda man går och tänker på just nu. Kan inte beskriva min tacksamhet och lycka om det blir beslutat till positivt i slutänden.
Grattis! Väntar fortfarande på samtal! De står 37 dagar och stämmer de borde de ringa imorgon! Fick du ett sms innan de ringde dig?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp