• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
181
Poäng
357
Känns väl som dom också borde göra skillnad på om merparten av skulden uppkom för 1-2 år sen eller om de bara var en liten del av totala skulden?
i mitt fall hoppas ja det iaf . Skulle säga att 90% av mina skulder uppkom för 6-10 år sen .. resterande 10 % kommer vara 1-2 år när ja väl söker sanering.
kanske inte gör stor skillnad men tänker de borde varit värre om de var tvärtom . Dvs 90% är nya och 10 % är gamla .
håller med
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Känns väl som dom också borde göra skillnad på om merparten av skulden uppkom för 1-2 år sen eller om de bara var en liten del av totala skulden?
i mitt fall hoppas ja det iaf . Skulle säga att 90% av mina skulder uppkom för 6-10 år sen .. resterande 10 % kommer vara 1-2 år när ja väl söker sanering.
kanske inte gör stor skillnad men tänker de borde varit värre om de var tvärtom . Dvs 90% är nya och 10 % är gamla .
Dem borde men frågan är om dem gör det, tvivlar.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Så jävla märkligt. Dom måste ju ha riktlinjer att jobba efter. Vissa handläggare tycker 6 månader är godkänt som inte för nya skulder. Andra tycker 2 år gamla skulder är för nytt. Visseligen kan det skilja lite från fall till fall.

Men den handläggare som bedömt ett enskilt case måste ju kunna svara på vad dom tycker en rimlig tid är för senaste tagna lånet i adet enskilda fallet för att kunna bevilja skuldsanering.
Vad detta säger mig är att dom handläggare som arbetar med detta inte har någon aning om vad dom sysslar med. Singlar slant på om skulderna är för nya eller tillräckligt gamla då dom inte själv kan svara på frågan vad som är skäligt i ditt fall.

Helt otroligt att dom inte kan svara på den frågan, men dom kan svara på om skulderna är för nya eller gamla nog.
Precis som att varje fall i en tingsrätt bedöms olika över "samma" sak. En person får fängelse och en annan får det inte.

Jag tror att man någonstans behöver sätta sig ned och utgå från att en skusan inte är en rättighet att bli godkänd för. Det är en möjlighet att bli godkänd en sådan och det bedöms från fall till fall.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Jag tror att man någonstans behöver sätta sig ned och utgå från att en skusan inte är en rättighet att bli godkänd för. Det är en möjlighet att bli godkänd en sådan och det bedöms från fall till fall.
Det var bland det klokaste jag sett på länge! Man får i alla fall uppfattningen av många att eftersom hon/han fick måste väl jag också få.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp