• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuld på 860 000 kr, söker råd och tips

ewwgoo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Januari 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej! Detta kommer att bli ett ganska långt inlägg.



Kan börja med att säga att jag är en tillfrisknande shopping/spel/kokain-missbrukare som efter många år tagit hjälp sedan några månader.

Mitt nästa steg är att ta tag i det ekonomiska.

Min situation ser ut som följande:

Skulder sammanlagt: ca 865 000.
Förfrågningar senaste året: 19 st
Inkomst: 750 000/ år
Inga skulder ligger hos KF eller Inkasso.

Fördelning skulder (ränta inom parantes)

Norwegian bank: 304 000 (20,74)

Norwegian kreditkort: 101 000 (21,93)

Ica Banken: 347 000 (16,37)

Northmill 30 000 (22,15)

Loanstep 22 500 (32,45)

Merax 14 950 (76,8)

Qred Lån 9000 (22,15)

Qred Kort 10 500 (22,15)

Kontantfinans 3 500 (76,8)

Flexkontot 4 800 (76,8)

Happycash 3 400 (29,33)

Telia Pay 18 800 (0,0)

Som det ser ut i dagsläget behöver jag ca
32 000 i månaden för att driva runt det här kalaset (inkluderat hyra och andra räkningar) då har jag inte räknat med mat och andra nödvändigheter.

Jag har spärrat mig från uttag på samtliga kreditkonton osv.

Hur skulle ni gjort i min situation?

Jag har kontaktat skuldrådgivare i kommunen och ska träffa dem nästa vecka, men jag är lite nyfiken på vad ni tänker.

Vissa runt omkring mig säger att det bara är att ge upp, haha, förstår tanken. På de stora lånen betalar jag i princip bara ränta, (upplagda på 15 år)

De menar på att jag borde ansöka om skuldsanering, men jag känner mig lite splittrad för det, det är trots allt jag själv som har placerat mig i denna situation.

Det finns en möjlighet för mig att jobba extra På helgerna (det skulle ge ca 6000 i månaden)

Med ränteutgifterna jag har så bör jag få en skatteåterbäring på ca 30.000 per år, som jag kan betala in extra.

Min plan är att betala in så mycket som möjligt på de små lånen för att bli av med dessa, sedan försöka ansöka om lån när alla mina förfrågningar försvinner för att få ner räntan.

Samtidigt så verkar det som att det endast är Norwegian och Ica-banken som syns på UC, och det är väl till min fördel att det syns att min skuld minskar på dessa lånen när jag om ett år ansöker om nytt?

Jag kan inte så mycket om detta, och jag är ganska förvirrad.
Jag är för övrigt en 36 årig man och lever i ett samboförhållande i en hyresrätt.
Kom gärna med inputs och tips.
Ha en fin dag!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Ojoj vilken röra. Känner med dig!

Här skulle jag troligen rekommendera snöbollseffekten, dvs betala av det minsta lånet först. Använd sedan det du skulle betalat på minst lånet i månaden förut till att betala extra på det som nu är minst.

Det kanske rent av vore en idé att kolla om du kan ta betalningsfri månad på någon av de stora lånen, enbart för att få bort de små.

Du uppger inte vad du tjänar. Men då du verkar gå runt på 36 000 i månaden får jag anta att du får ut 36 000 i månaden.

Med så hög inkomst tror jag inte skuldsanering är ett alternativ, med tanke på att du även har sambo.

Däremot. Snöbollseffekten, betala av så mycket som möjligt.
Vänta ut förfrågningarna på UC.
När du inte har några kvar, bör du även blivit av med några smålån/krediter.

Då är det dags att söka samlingslån och börja förhandla om räntor.
 

ewwgoo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Januari 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tack så jättemycket för din Input, min lön är ojämn, har en fast lön på 38 000 ( innan skatt) men jobbar i en bransch som kan innebära mycket övertid, och den övertiden är betald.

Men senaste året har sett ut som följer (efter skatt)
Jan: 32
Feb:39
Mars: 45
April: 45
Maj: 45
Jun: 40
Jul: 55
Aug: 36
Sep: 35
Okt: 51
Nov: 40
Dec 40

alltså ett snitt på 41, men det är ju lite jobbigt att inte veta, hade jag jobbat helt normalt utan något tilllägg så antar jag att jag skulle få ut runt 29, och då skulle ju denna budget vara ganska spräckt.

En betalfri månad kanske jag ska fråga om, det var en bra idé.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jag tänker att det ser absolut inte kört ut ! Hade satsat på att få väck alla små lånen först ! För då skulle det bli väldigt stor skillnad ! Sen hade jag varje år när du får skatten tillbaka tagit bort ett av dom små lånen direkt ! Så i april ska du ta bort så många små du bara kan ! Sen skulle ju jämkning funkar väldigt bra med ! Skulle kanske ge dig 3000 kr extra varje månad istället för en återbäring !
 

Jf0777

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 December 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
När du tjänar så mycket efter skatt, så undrar jag varför du ens har kvar de minsta lånen? De borde du redan ha stängt ner. Vad väntar du på?
 

ewwgoo

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Januari 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det är för att jag tog tag i detta igår kväll för första gången, har blundat för att och stoppar huvudet i sanden helt enkelt. :)

Denna månad är en sämre månad, kommer att få ut ca 30-31, vilket gör att det inte kommer att finnas möjlighet att ens betala allt och än mindre betala av extra denna månad.
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Alltså ditt största problem är dina två större lån med hög ränta. Jag skulle nog ringa och fråga om de kan sänka räntan.
Invänta UC och gör inga nya förfrågningar och samla därefter lånen framöver. Börja därefter med att samla ihop Norwegian-lånen. Då bör du fått ner antalet lån till två större.
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Tilläggas att du givetvis nu betalar ner dina mindre lån och minskar antalet krediter.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Här är dina lån i storleksordning:

Ica Banken: 347 000
Norwegian bank: 304 000
Norwegian kreditkort: 101 000
Northmill 30 000
Loanstep 22 500
Telia Pay 18 800
Merax 14 950
Qred Kort 10 500
Qred Lån 9000
Flexkontot 4 800
Kontantfinans 3 500
Happycash 3 400

Om du vill börja att amortera så börja nerifrån och jobba dig uppåt, rekommenderar att jämka (VIKITGT! att kolla på om du inte jämkar idag) också.
Du löser lånen i följande ordning: Happycash ---> Kontantfinns ---> Flexkontot --- > Qred Lån ----> Qred Kort ---> Merax sen fortsätter

För varje lån som fösvinner så får du mer över i månaden att amortera på nästa lån, snöbollen blir större. Betalar du som exempel (vet inte vad det ligger på) 500 kr i månaden på Happy Cash. När Happy Cash är löst har du 500kr mer att amortera på Kontantfinans. Du kanske har 500kr i månaden på Kontantfinans med.
Så när du kommer till Flexkontot så har du 500+500kr mer i amorteringskraft. Sen byggs amorteringskraften och snöbollen upp för varje lån som försvinner.

Ett annat tips är att betala så lite som möjligt och ta betalfria månader och liknande på de lån högst upp. Säg att du betalat bort Happycash (500 kr i mån), Kontantfinans (500 kr i mån) och Flexkontot (700 kr i mån). Men betalar 4000kr i månaden till Bank Norweigen. Tar du en betalningsfri månad där så använder du dom 4000 + 500 + 500+ 700 kr till att amortera på Qred Lån för att bli av med det så snabbt som möjligt. Sen attackera nästa i listan som är Qred kort med allt du har.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Hej! Detta kommer att bli ett ganska långt inlägg.



Kan börja med att säga att jag är en tillfrisknande shopping/spel/kokain-missbrukare som efter många år tagit hjälp sedan några månader.

Mitt nästa steg är att ta tag i det ekonomiska.

Min situation ser ut som följande:

Skulder sammanlagt: ca 865 000.
Förfrågningar senaste året: 19 st
Inkomst: 750 000/ år
Inga skulder ligger hos KF eller Inkasso.

Fördelning skulder (ränta inom parantes)

Norwegian bank: 304 000 (20,74)

Norwegian kreditkort: 101 000 (21,93)

Ica Banken: 347 000 (16,37)

Northmill 30 000 (22,15)

Loanstep 22 500 (32,45)

Merax 14 950 (76,8)

Qred Lån 9000 (22,15)

Qred Kort 10 500 (22,15)

Kontantfinans 3 500 (76,8)

Flexkontot 4 800 (76,8)

Happycash 3 400 (29,33)

Telia Pay 18 800 (0,0)

Som det ser ut i dagsläget behöver jag ca
32 000 i månaden för att driva runt det här kalaset (inkluderat hyra och andra räkningar) då har jag inte räknat med mat och andra nödvändigheter.

Jag har spärrat mig från uttag på samtliga kreditkonton osv.

Hur skulle ni gjort i min situation?

Jag har kontaktat skuldrådgivare i kommunen och ska träffa dem nästa vecka, men jag är lite nyfiken på vad ni tänker.

Vissa runt omkring mig säger att det bara är att ge upp, haha, förstår tanken. På de stora lånen betalar jag i princip bara ränta, (upplagda på 15 år)

De menar på att jag borde ansöka om skuldsanering, men jag känner mig lite splittrad för det, det är trots allt jag själv som har placerat mig i denna situation.

Det finns en möjlighet för mig att jobba extra På helgerna (det skulle ge ca 6000 i månaden)

Med ränteutgifterna jag har så bör jag få en skatteåterbäring på ca 30.000 per år, som jag kan betala in extra.

Min plan är att betala in så mycket som möjligt på de små lånen för att bli av med dessa, sedan försöka ansöka om lån när alla mina förfrågningar försvinner för att få ner räntan.

Samtidigt så verkar det som att det endast är Norwegian och Ica-banken som syns på UC, och det är väl till min fördel att det syns att min skuld minskar på dessa lånen när jag om ett år ansöker om nytt?

Jag kan inte så mycket om detta, och jag är ganska förvirrad.
Jag är för övrigt en 36 årig man och lever i ett samboförhållande i en hyresrätt.
Kom gärna med inputs och tips.
Ha en fin dag!


Tjena,


Om vi ska försöka tillämpa snöbollseffekten här så skulle jag först försöka ordna en betalningsfrimånad på samtliga lån.

Ring så många du kan och gå in på hemsidorna och kolla.

Förklara din situation och gör upp en plan som du delar med samtliga.


Om du först betar av dessa 5 listade med höga räntor så får jag till att du betalar isch 11,500kr i ränta på dessa lån.


  1. Qred Lån: (9,000 kr * 22.15%) ≈ 1,988,50 kr
  2. Qred Kort: (10,500 kr * 22.15%) ≈ 2,321,75 kr
  3. Kontantfinans: (3,500 kr * 76.8%) ≈ 2,688,00 kr
  4. Flexkontot: (4,800 kr * 76.8%) ≈ 3,686,40 kr
  5. Happycash: (3,400 kr * 29.33%) ≈ 995,22 kr

    Du nämner att du får ut ungefär 41.000kr i månaden. Du skulle nästan också kunna "Skita i en betalning" hos några som inte ger med sig för att betala dubbel nästa månad och ta "straff-avgiften" som blir, inget jag rekommenderar.

    Det bästa vore om din sambo kunde hjälpa dig att kanske betala av dessa 5 stora bovar = 31,500kr det är ungefär den summan du lägger idag på lån så skulle du kunna få betalningsfritt hos dom andra så skulle du kunna beta av alla dessa på 1 och samma månad.


    Därefter är det stort fokus på
    1. Mertax
    2. Loanstep
    3. Northmill


    Samma visa där, dessa isch 12.000kr du för "över" när du betalt av de första 5 betalar du av Mertax med (månad 2) och kastar in allt du för över på Northmill samt Loanstep.

    Därefter skall du har i runda slängar 17-20k extra i betalningsutrymme månadsvis och då är det dags att KÖTTA på Norwegian krediten på 101.000kr

    Så har du lite pannben så är du fri från alla jag har listat inom 8 månader och då återstår följande: Norwegianbank: 304 000 (20,74) Ica Banken: 347 000 (16,37).

    Du bör du kunna få ett samlingslån med hyfsad ränta mtp:

    Antalet FF bör vara 0.
    Istället för 12 lån/krediter så har vi 2 lån enbart.
    Hög inkomst.




    Hoppas det hjälper något.


    MEN (alltid ett men)

    Hur mår du?
    Anser du att det är värt att kämpa?

    Jag var i samma sits som du var i för cirka 3 år sedan ( kolla in https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/spelmissbrukare-870k-i-skulder.18512/ )

    Och detslutade med att jag sitter hos KFM med isch 1,6MSEK i skulder istället då jag inte riktigt pallade eller gjorde vad folk sade till mig på den tiden.

    Lycka till, finns i PM om så önskas.

    Mvh, Kalle.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp