• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteavdrag för resor

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 933
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det har gjorts enstaka ganska nitiska beräkningar om tidsvinster hos skatteverket också
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Niclas

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2019
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
Om man pendlar 22 mil varje dag. Heltidsjobb liksom. Hur mycket får man dra av i skatt då? Krävs det kvitton och skit?
Jag tror också att chanserna ökar att bli granskad om man inte gjort bidraget innan och plötsligt lägger in mycket mil. Men kan man styrka det så är det ju inget problem.
En bekant körde väldigt mycket ett år och skulle ha tillbaka 40 k eller något och han blev granskad direkt. Går också att läsa på skatteverkets hemsida vad de lägger fokus på att granska just det året, betyder inte att det inte granskar körningen alls men huvudfokuset ligger på olika område varje år.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag tror också att chanserna ökar att bli granskad om man inte gjort bidraget innan och plötsligt lägger in mycket mil. Men kan man styrka det så är det ju inget problem.
En bekant körde väldigt mycket ett år och skulle ha tillbaka 40 k eller något och han blev granskad direkt. Går också att läsa på skatteverkets hemsida vad de lägger fokus på att granska just det året, betyder inte att det inte granskar körningen alls men huvudfokuset ligger på olika område varje år.
Samma för min bror, skulle skicka in kvitton. Även min dotter har fått skicka in kvitton.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 933
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
För ett gäng år sedan fick en kollega granskning, tror inte ens han hade en bil registrerad men hade gjort avdrag ändå, trots att han åkte med andra som regel. Hänvisade till att han körde pappas bil, problemet var att den inte gick så många mil mellan besiktningarna. Avdraget avslogs och det revs upp flera år bakåt i tiden och han fick 30 dar på sig att betala in restskatterna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp