• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det är ett jävla meck. Jag har ju 20 mil t/r till jobbet lite drygt och ibland åker jag med en kollega och då antingen swishar eller ger pengar i kontant. Eller bjuder på en lunch den dagen.
Blir ju ett helvete att redovisa.
Ibland lånar jag någons bil och tankar själv, ibland tar jag kollektivt. Varierar kraftigt.
Jag har nitton mil tur och retur till jobbet med bil varje dag. Har inte behövt redovisa mitt avdrag på fyra år. Jag kör dessutom själv och samåker aldrig med någon.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Matte

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
29 Februari 2012
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
32
Poäng
157
Om man stor del av året bott hos tjejen men man är inte skriven där.
Sen drar för resor då man åkt därifrån till jobb.
Om man då blir granskad är det då skattebrott? Även om man gjort övrigt korrekt då man inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Eller kan man vid granskningsbrevet bara svara att man inte kan styrka allt då kvitton mm saknas sen är allt över?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Om man stor del av året bott hos tjejen men man är inte skriven där.
Sen drar för resor då man åkt därifrån till jobb.
Om man då blir granskad är det då skattebrott? Även om man gjort övrigt korrekt då man inte kan ta sig till jobbet utan bil.
Eller kan man vid granskningsbrevet bara svara att man inte kan styrka allt då kvitton mm saknas sen är allt över?
Du kan styrka med t ex mätarställningen. Men om rätten att dra av för bilresor är knuten till adressen där man är skriven vet jag inte.
Annars låter det som att vem som helst kan göra avdrag och säga att man bott här och där, svårt att granska då.
I år kommer Skv att granska just avdrag för resor lite extra läste jag i pressen.
I ditt fall kan du inte göra mer än söka och hoppas på det bästa och ev inte bli godkänd.
Hur som helst intressant fråga vad som gäller om man inte bor där man är skriven.
 

Matte

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
29 Februari 2012
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
32
Poäng
157
Du kan styrka med t ex mätarställningen. Men om rätten att dra av för bilresor är knuten till adressen där man är skriven vet jag inte.
Annars låter det som att vem som helst kan göra avdrag och säga att man bott här och där, svårt att granska då.
I år kommer Skv att granska just avdrag för resor lite extra läste jag i pressen.
I ditt fall kan du inte göra mer än söka och hoppas på det bästa och ev inte bli godkänd.
Hur som helst intressant fråga vad som gäller om man inte bor där man är skriven.
Just det jag undrar också chansa men kan man bli skyldig till skattebrott eller dylikt?
Vart läste du det att dom ska granska resor extra i år?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Just det jag undrar också chansa men kan man bli skyldig till skattebrott eller dylikt?
Vart läste du det att dom ska granska resor extra i år?
Minns inte var exakt jag läste det men typ Svt eller expressen.
För Skattefusk kan man få betala skattetillägg som motsvarar ungefär den skatten man försökt fuska till sig men tror det handlar om mer allvarliga fusk. Bli avdragen inte godkända pga att man inte kan styrka dem så tror jag inte det händer något.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Minns inte var exakt jag läste det men typ Svt eller expressen.
För Skattefusk kan man få betala skattetillägg som motsvarar ungefär den skatten man försökt fuska till sig men tror det handlar om mer allvarliga fusk. Bli avdragen inte godkända pga att man inte kan styrka dem så tror jag inte det händer något.

Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
 

Matte

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
29 Februari 2012
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
32
Poäng
157
Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
Har aldrig blivit granskad så vet inte hur konversationen ser ut men någon kanske vet? Kan man meddela att man inte kan styrka det bara och sen är det ur världen när dom kontaktar en?
Hur stor risk är det att dom kollar igenom tidigare år samtidigt tro.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Detta är vad jag också tror, men samtidigt är det ganska intressant för jag menar det är ju lite som att lägga upp det för gör avdrag på allt och lite till. Du har ingenting att förlora på det men kan vinna mycket.
Som med många andra bidrag i välfärden, och nu ser vi att det stramas åt här och där och kontrollerna ökar. Vilket jag personligen välkomnar. Har man ren mjöl i påsen behöver inte oroa sig om man granskas/kontrolleras oavsett om det gäller vab, a-kassa, personlig assistans eller vad det nu kan vara.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp