• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

Krediternasjudas

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
130
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Sålt hus med vinst. Gjorde alla avdrag man får göra plus att jag hade avdrag för massor av räntor så jag gick plus i slutändan o fick tillbaka en liten slant.
Men fick du tillbaka mer än du hade fått annars pga avdragen relaterade till försäljningen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Men fick du tillbaka mer än du hade fått annars pga avdragen relaterade till försäljningen?
Nej jag fick tillbaka mindre så klart då det är vinstskatt det handlar om. Du måste ju deklarera din försäljning och gör du inte avdrag för det som är relaterat till husförsäljningen så ökar ju chansen/risken att du åker på restskatt istället.
Hade jag inte gjort avdrag för kostnaderna relaterade till husförsäljningen o att jag hade ränteavdrag så hade jag fått restskatt.
 

Krediternasjudas

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
130
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Nej jag fick tillbaka mindre så klart då det är vinstskatt det handlar om. Du måste ju deklarera din försäljning och gör du inte avdrag för det som är relaterat till husförsäljningen så ökar ju chansen/risken att du åker på restskatt istället.
Hade jag inte gjort avdrag för kostnaderna relaterade till husförsäljningen o att jag hade ränteavdrag så hade jag fått restskatt.
Försäljningen deklarerar jag ju såklart men med ansökan om uppskov, tänkte mest det som jag själv kan fylla i med allt från mäklararvode till förbättringsåtgärder, om det gagnar mig eller tvärt om :)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Försäljningen deklarerar jag ju såklart men med ansökan om uppskov, tänkte mest det som jag själv kan fylla i med allt från mäklararvode till förbättringsåtgärder, om det gagnar mig eller tvärt om :)
Kan inget om uppskov men det är klart att det gagnar dej att göra avdragen. Du går ju snarare minus om du inte gör dessa avdrag. Och det är inte svårt att fylla i. I mitt fall så behövde jag heller inte visa upp några kvitton el så utan avdragen godkändes rakt av.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Är det någon som har varit kontakt med Sevenday? Hur dom ska åtgärda inrapporteringen?
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Jämkade lite för länge/för mycket. Måste betala 11 300:-. Om man har löneutmätning (vilket jag kommer ha ganska snart) och inte kan betala detta, är det så att det läggs in där och då prioriteras? Alltså allt går till skatte betalning till den är betald?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jämkade lite för länge/för mycket. Måste betala 11 300:-. Om man har löneutmätning (vilket jag kommer ha ganska snart) och inte kan betala detta, är det så att det läggs in där och då prioriteras? Alltså allt går till skatte betalning till den är betald?
Ja
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Försäljningen deklarerar jag ju såklart men med ansökan om uppskov, tänkte mest det som jag själv kan fylla i med allt från mäklararvode till förbättringsåtgärder, om det gagnar mig eller tvärt om :)

Det låter som du tänker lite galet här -du behöver se på lägenhetsförsäljningen separat. Du har gjort en vinst, säg 100 000 k. Den ska du skatta för. Om du inte gör avdrag, så får du skatta på hela beloppet. Om du drar av 50 000 för mäklararvode, och 30 000 för ROT/förbättringar, blir vinsten du ska skatta på istället 20 000 för 100 000. Du ”vinner” alltså på det, ”får mer över” -men skatten måste ju betalas så jag skulle hellre uttrycka det som så att du får betala mindre skatt än du annars skulle behöva göra.

Uppskov kan du endast få om vinsten investeras i ny bostad, dvs att du köper något dyrare. Och om intentionen är att köpa nya bostad bör du absolut göra det eftersom det kommer sänka dina boende/bolånekostnader i nya bostaden om du kan lägga in en högre insats.

I tillägg till detta har du din ”vanliga” deklarationer med inkomster på lön etc., som inte i sig påverkas av lägenhetsförsäljningen.
 

Krediternasjudas

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
130
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Det låter som du tänker lite galet här -du behöver se på lägenhetsförsäljningen separat. Du har gjort en vinst, säg 100 000 k. Den ska du skatta för. Om du inte gör avdrag, så får du skatta på hela beloppet. Om du drar av 50 000 för mäklararvode, och 30 000 för ROT/förbättringar, blir vinsten du ska skatta på istället 20 000 för 100 000. Du ”vinner” alltså på det, ”får mer över” -men skatten måste ju betalas så jag skulle hellre uttrycka det som så att du får betala mindre skatt än du annars skulle behöva göra.

Uppskov kan du endast få om vinsten investeras i ny bostad, dvs att du köper något dyrare. Och om intentionen är att köpa nya bostad bör du absolut göra det eftersom det kommer sänka dina boende/bolånekostnader i nya bostaden om du kan lägga in en högre insats.

I tillägg till detta har du din ”vanliga” deklarationer med inkomster på lön etc., som inte i sig påverkas av lägenhetsförsäljningen.
Jag har köpt ny bostad och kommer ha uppskov på vinsten. Men då förstår jag skillnaden att det är separat från övriga uppgifter på deklarationen!
Avdragen resulterar då alltså i att jag betalar lägre belopp för vinsten jag gjort, när jag väl ska betala uppskovsbeloppet sen i framtiden.
Övriga deklarationen är endast påverkad i så fall av resor till/från jobb om man pratar avdrag och ändringar...

Tack för förtydligandet!
 

Tery

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 Oktober 2016
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Är det någon som har varit kontakt med Sevenday? Hur dom ska åtgärda inrapporteringen?
Såhär står det på deras hemsida:

Uppdatering 2024-03-08:
Vi har nu skickat in en rättelse av kontrolluppgifterna till Skatteverket. Uppdaterade uppgifter kommer att finnas i e-tjänsten på skatteverket.se och i appen Skatteverket från och med den 19 mars. Där kommer du också att kunna se hur den uppdaterade uppgiften har påverkat hur mycket du ska betala eller få tillbaka på skatten. Du kan se beloppen i din deklaration vid punkt 8.1 Ränteutgifter m.m., på sidan med rubriken ”Specifikation till Inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2023”.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp