• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Oj..stackars..känner igen mig med allt man vill göra med barnen. Att spara ihop till semestern o allt. Det som för att jag dippar o tappar livsgnistan. Men samtidigt så får barnen så mkt annat som inte kostar pengar
Ditt shoppingrröstandw äe väl med o likna spelandet..denna karusellen är sååå jobbig
Ja, det är förmodligen något liknande, tröstshopping och spelande. Satt idag och avskrev mig från alla reklammail där jag oftast handlar, ska även radera alla shoppingappar jag har. Bara för att minska risken att gå in och hitta något som jag ”behöver”.

Ja jag håller med dig fullt ut, barnen har allt dom behöver och lite till. Men som du säger, något speciellt att göra på semestern och kanske en bio ibland, bara för att få unna dom något.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Ja, det är förmodligen något liknande, tröstshopping och spelande. Satt idag och avskrev mig från alla reklammail där jag oftast handlar, ska även radera alla shoppingappar jag har. Bara för att minska risken att gå in och hitta något som jag ”behöver”.

Ja jag håller med dig fullt ut, barnen har allt dom behöver och lite till. Men som du säger, något speciellt att göra på semestern och kanske en bio ibland, bara för att få unna dom något.
Vi har ju spelpaus o spärra oss ifrån..men inte du? Har du någon i din närhet som vet om dina ' problem' ?
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Vi har ju spelpaus o spärra oss ifrån..men inte du? Har du någon i din närhet som vet om dina ' problem' ?
Jo min mamma vet äntligen allt så det känns skönt. Jag tror man kan sätta en spärr på sitt person nr för att kunna ta nya krediter osv. Ska kolla upp det lite mer.
 

autismaddict

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
17 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Skuldrådgivare skrattade åt mej för att räntan var hög. Sen informera han om att det var lagligt. Sen tyckte han jag skulle börja ( är sjukpensionär/autism) och undrade hur länge jag varit sjukpensionär vas nu de har för betydelse. Sen sa att han man iofs får tillbaka på skatten om man har skulder... fast det är ju lite det.

Ända som kunde vara nått var att han kunde vara med på ett samtal om jag skulle ringa min familj och be om hjälp.
Det hade varit något men nu har jag inte den möjligheten tyvär.
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Min slutsats efter att ha läst alla svar här är iallafall att jag kommer att göra allt för att undvika att hamna hos KFM. Är livrädd för att KFM ska komma hem till oss och börja leta efter saker att mäta ut, speciellt då vi har småbarn.

Jag tänkte ge mig på att höra av mig till de flesta lån- och kreditgivare för att försöka få till någon betalningsfri eller amorteringsfri månad alternativt ändra villkoren på lånen så att månadskostnaden blir lägre. Jag ska göra allt för att hålla mig över ytan. Har ni några fler tips på hur jag kan göra utan att strunta i att betala så tar jag gärna emot dessa.

Den här månaden blir tung att klara av då jag var föräldraledig en vecka i augusti men det borde gå med lite ansträngning.

Jag återkommer med svar här i tråden hur det gick när jag har pratat med alla lån- och kreditgivare.
Skickade in ansökan om skuldsanering den 18 september, nu ska man gå i ovisshet i ett par månader.

Jag har kontaktat ett par kredit- och långivare för att försöka sänka mina fasta utgifter per månad fram tills jag får svar på om jag får skuldsanering eller inte. Ska kontakta resterande nästa månad.

Resultat:
Marginalen Bank - Erbjuder en amorteringsfri månad per år.
Coop (Medmera) - Erbjuder amorteringsfritt oändligt antal månader och två betalfria månader per år.
BigBank - Erbjuder möjligheten att ansöka om amorteringsfritt i 6 månader vilket jag fick beviljat.
Klarna - Erbjuder en betalningfri månad per år på delbetalningskonto.
ICA Banken - Skickar inte till inkasso direkt. Kan ligga efter med en betalning men måste betala in mer för att "visa att man försöker komma ifatt".

Jag ska även byta tjänst på mitt jobb och gå treskift för att öka inkomsten med 2-4000kr per månad. Allt för att slippa hamna hos KFM innan jag får svar på min ansökan.
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Jo min mamma vet äntligen allt så det känns skönt. Jag tror man kan sätta en spärr på sitt person nr för att kunna ta nya krediter osv. Ska kolla upp det lite mer.
Hej igen..
Nu väntar jag spänt o med rädsla på första stegey ibo släppa allt. Idag så skulle några autogiro dras..så snart börjar påminnelserna komma..hur går det för dig??
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Skickade in ansökan om skuldsanering den 18 september, nu ska man gå i ovisshet i ett par månader.

Jag har kontaktat ett par kredit- och långivare för att försöka sänka mina fasta utgifter per månad fram tills jag får svar på om jag får skuldsanering eller inte. Ska kontakta resterande nästa månad.

Resultat:
Marginalen Bank - Erbjuder en amorteringsfri månad per år.
Coop (Medmera) - Erbjuder amorteringsfritt oändligt antal månader och två betalfria månader per år.
BigBank - Erbjuder möjligheten att ansöka om amorteringsfritt i 6 månader vilket jag fick beviljat.
Klarna - Erbjuder en betalningfri månad per år på delbetalningskonto.
ICA Banken - Skickar inte till inkasso direkt. Kan ligga efter med en betalning men måste betala in mer för att "visa att man försöker komma ifatt".

Jag ska även byta tjänst på mitt jobb och gå treskift för att öka inkomsten med 2-4000kr per månad. Allt för att slippa hamna hos KFM innan jag får svar på min ansökan.
Låter skevt att erbjuda obegränsad amorteringsfrihet
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Hej igen..
Nu väntar jag spänt o med rädsla på första stegey ibo släppa allt. Idag så skulle några autogiro dras..så snart börjar påminnelserna komma..hur går det för dig??
Jag har faktiskt inte kollat upp något mer med att spärra mig från kreditköp osv. Men jag träffade skuldrådgivaren idag. En supertrevlig och förstående liten gubbe.
Enligt honom skulle jag släppa allt, vilket kändes skönt faktiskt eftersom det var jag redan inne på. Så nu har det börjat dyka upp påminnelser. Men har faktiskt blockat vissa mailadresser, som Brixo och Merax, dom börjar maila redan när man är sen typ 2 dagar. Så har bara blockat dom så jag slipper stressen av att se det.
Han trodde dock att om jag sökte skuldsanering nu så skulle jag få avslag då lånen är för nya.
men vi skulle ses om en månad igen och jag känner mig faktiskt några kilo lätt :)
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Jag har faktiskt inte kollat upp något mer med att spärra mig från kreditköp osv. Men jag träffade skuldrådgivaren idag. En supertrevlig och förstående liten gubbe.
Enligt honom skulle jag släppa allt, vilket kändes skönt faktiskt eftersom det var jag redan inne på. Så nu har det börjat dyka upp påminnelser. Men har faktiskt blockat vissa mailadresser, som Brixo och Merax, dom börjar maila redan när man är sen typ 2 dagar. Så har bara blockat dom så jag slipper stressen av att se det.
Han trodde dock att om jag sökte skuldsanering nu så skulle jag få avslag då lånen är för nya.
men vi skulle ses om en månad igen och jag känner mig faktiskt några kilo lätt :)
Skönt o höra..känner lite som du. Att nu när beslutet om att släppa allt är gjort, chocken o måendet är bättre. Dock väntar en lååång resa framöver. Min budgettant rådde mig oxå till o släppa ju. Kommer heller inte söka sanering nu då lånen är för nya..
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
När man söker skuldsanering uppger man även skulder till CSN som avbetalas enligt plan alltså ej förfallna fakturor ?
privata skulder uppger man dom med ? Om en person i ens närhet har tagit lån för att hjälpa mig som jag betalar av på varje månad ? Eller är det bara lån och krediter tagna i mitt namn .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp