• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Vad krävs egentligen för att bli en sån där budget och skuldrådgivare? Känns som vem som kan ta den platsen… vi är nog många härinne med mer kunskap :)
Ja man skulle nog söka..Verkar inte behöva ha nån kompetens alls..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
593
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Stämmer inte det dem sa, dem förvarnar inte isåfall så ta man ju bort det av värde innan..
Men är inte så att dem kommer och ta en vanlig soffa från er eller leksaker till barnen sånt behöver du inte vara orolig för
Dock fick jag ett brev 1 vecka innan dom kom till mig :)
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Dom kollade inne i huset…samt gjorde klart för löneutmätning :)
Jo alltså denna kommunala tanten som snacka massa..det enda dom hjälper till med är att räkna ut alla lån o räntor. Sen kollar hon i systemet om man har så pass mycket i lån gentemot en skuldsanering. Detta kan jag räkna ut själv. Men anledningen att jag går dit är för att inför en ansökan..så tycker väl kfm att det är positivt om man haft kontakt med dom.
Endast jag har i värde hemma är typ ingenting. Tv, dator står i mannens namn. Huset äger han. Så vet e sjutton vad mer dom utmäter. Lika bravo göra löneutmätning direkt.
Kram på er alla som kämpar där ute
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Kommunal verksamhet, den sämsta av all offentlig sådan enligt min erfarenhet.
På tal om skuldrådgivare, pratade nyss med den vi har i min kommun. Han sa flera gånger att det var bra att jag inte var hos kf. Vi hade bara ett kort telefonsamtal och bokade in samtal om 2 v.
Men får redan känslan av att han inte kommer råda mig att släppa allt. Jag kanske har jättefel så får väl se dock. Men har redan en dålig känsla.
Är av uppfattningen av att den äldre generation samstämmer kf med att då är livet över typ. Just nu ser jag det mer som ett sätt att få tillbaka livet och kunna leva bättre ekonomiskt och slippa ångesten så fort lönen kommer in så försvinner den.
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
På tal om skuldrådgivare, pratade nyss med den vi har i min kommun. Han sa flera gånger att det var bra att jag inte var hos kf. Vi hade bara ett kort telefonsamtal och bokade in samtal om 2 v.
Men får redan känslan av att han inte kommer råda mig att släppa allt. Jag kanske har jättefel så får väl se dock. Men har redan en dålig känsla.
Är av uppfattningen av att den äldre generation samstämmer kf med att då är livet över typ. Just nu ser jag det mer som ett sätt att få tillbaka livet och kunna leva bättre ekonomiskt och slippa ångesten så fort lönen kommer in så försvinner den.
Märkligt då min skuldtant rådde mig till o släppa allt..jag är inte heller hos inkasso eller kfm än. Men att leva såhär o betala dessa räntor är inte värt det..med löneutmätning får jag mer o leva på. Dock kommer jag fortsätta känpa mot mina speldemoner. Att vara spelfri är inte så svårt
.det är dessa återfall jah absolut ALDRIG mer får ha. Då förlorar jag allt. Hur är din situation?
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Märkligt då min skuldtant rådde mig till o släppa allt..jag är inte heller hos inkasso eller kfm än. Men att leva såhär o betala dessa räntor är inte värt det..med löneutmätning får jag mer o leva på. Dock kommer jag fortsätta känpa mot mina speldemoner. Att vara spelfri är inte så svårt
.det är dessa återfall jah absolut ALDRIG mer får ha. Då förlorar jag allt. Hur är din situation?
Han kanske ändrar sig när han hör om alla mina skulder, vilket vi inte gick igenom på telefon.
Jag har 11 olika skulder varav 3 större lån på sammanlagt ca 800 000.
Räntorna ligger på mellan 12% till 40%.
Min månadskostnad ligger på över 31 000 och jag får ut ca 20 000 i månaden.
Jag har fast jobb och inget spelberoende. Men någon form av shoppingberoende kanske. Har handlat när jag känt mig som mest nere som en snabb tröst, men som sen såklart satt mig i en sämre och sämre sits såklart.
Ensamstående med två barn varannan vecka.
Förstår att det är tungt med ett beroende, man förstör bara mer och mer för sig själv och man lever bara för stunden trots att man så väl vet att man sätter sig själv mer och mer i skiten.

Men jag måste säga att när jag väl på riktigt insåg att min ekonomi inte går ihop och att det är ohållbart så bröt jag ihop och mådde så dåligt att jag inte visste hur jag skulle ta igenom det.
Men när jag sen gick in här och började läsa på om löneutmätning och skuldsanering så känns det som att jag fick tillbaka hoppet om livet. Att jag kanske har en chans till att få börja om.
Det alla fall jag mår mest sämst över är mina barn. Att jag gör det här mot dom. Jag vill ge dom allt och lite till. Absolut inte materiella saker, men att vi ska kunna åka och göra saker tillsammans, och när allt idag kostar pengar så går det ju dessvärre ut över dom.
Men nu försöker jag se framåt och börjar med att ta samtalet med min skuldrådgivare och se vad han har att säga. Men i slutändan så lyssnar jag mer på vad som sägs här inne :)
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Han kanske ändrar sig när han hör om alla mina skulder, vilket vi inte gick igenom på telefon.
Jag har 11 olika skulder varav 3 större lån på sammanlagt ca 800 000.
Räntorna ligger på mellan 12% till 40%.
Min månadskostnad ligger på över 31 000 och jag får ut ca 20 000 i månaden.
Jag har fast jobb och inget spelberoende. Men någon form av shoppingberoende kanske. Har handlat när jag känt mig som mest nere som en snabb tröst, men som sen såklart satt mig i en sämre och sämre sits såklart.
Ensamstående med två barn varannan vecka.
Förstår att det är tungt med ett beroende, man förstör bara mer och mer för sig själv och man lever bara för stunden trots att man så väl vet att man sätter sig själv mer och mer i skiten.

Men jag måste säga att när jag väl på riktigt insåg att min ekonomi inte går ihop och att det är ohållbart så bröt jag ihop och mådde så dåligt att jag inte visste hur jag skulle ta igenom det.
Men när jag sen gick in här och började läsa på om löneutmätning och skuldsanering så känns det som att jag fick tillbaka hoppet om livet. Att jag kanske har en chans till att få börja om.
Det alla fall jag mår mest sämst över är mina barn. Att jag gör det här mot dom. Jag vill ge dom allt och lite till. Absolut inte materiella saker, men att vi ska kunna åka och göra saker tillsammans, och när allt idag kostar pengar så går det ju dessvärre ut över dom.
Men nu försöker jag se framåt och börjar med att ta samtalet med min skuldrådgivare och se vad han har att säga. Men i slutändan så lyssnar jag mer på vad som sägs här inne :)
Oj..stackars..känner igen mig med allt man vill göra med barnen. Att spara ihop till semestern o allt. Det som för att jag dippar o tappar livsgnistan. Men samtidigt så får barnen så mkt annat som inte kostar pengar
Ditt shoppingrröstandw äe väl med o likna spelandet..denna karusellen är sååå jobbig
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp