• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Skulden ökar ju med ränta och utgifter. För mig ökar skulden istället för att minska.

Vill tillägga att jag också har löneutmätning och jag har aldrig fått besök hemma för att utmäta saker. Men jag bor i hyresrätt och äger inte bil.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Det låter osannolikt. Hela summan om 9000 kr går inte bara till amortering av kapitalskulden utan summan används i första hand till räntekostnader, dröjsmålsräntor, avgifter m.m. Oftast går en ganska liten del av löneutmätningen till kapitalskulden, allt beror givetvis på vilka räntor du har på lånen men generellt sätt blir det så i praktiken.
Man kan inte räkna på det sättet din budget- och skuldrådgivare har gjort, det är en ren glädjekalkyl eller till och med en orealistisk kalkyl - tyvärr.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Tyvärr väldigt orealistisk uträkning skulle jag säga. Man behöver lägga till dröjesmålsräntor o andra avgifter som tillkommer.
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Skulden ökar ju med ränta och utgifter. För mig ökar skulden istället för att minska.

Vill tillägga att jag också har löneutmätning och jag har aldrig fått besök hemma för att utmäta saker. Men jag bor i hyresrätt och äger inte bil.
Får man fråga hur stora skulder du hade?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
Jo men 800.000 hade du i skuld så 864.000 kommer inte vara i närheten av att täcka räntorna.
Sen blir problemet när allt kommer till kronofogden så ska dem 9000 delas upp mellan alla så då kan det bli att vissa betalningar inte ens täcker räntorna så då går din totala skuld upp istället.
Dem skuldrådgivarna verkar inte alltid vara så bra om man säger så..
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Får man fråga hur stora skulder du hade?
Jag betalade in 6000 i månaden, skulden ökade med 2500 varje månad typ.
Problemet blir som jag nyss skrev att alla pengar ska delas till alla vilket gör att det som bäst täcker räntor så skulden minskar inte
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Det är ett annat begrepp, tillgångsutredning bedrivs mest i register och sånt.
Det andra du nämner är utmätningsförrättning.
Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 969
Poäng
1 307
Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.
Finns inget krav på att en förrättning ska aviseras i förväg.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.
Vi fick ingen förvarning, dom stod bara i trädgården helt plötsligt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Får man veta innan när de kommer för en utmätningsförrättning? Tänker att man vill inte ha barnen hemma när det kommer främmande människor som går runt i huset.
Det behöver inte meddelas i förväg
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp