• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samla krediter som syns på UC eller krediter med hög ränta?

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Lös Klarna med samlingslånet och behåll kreditkortet och betala ner kreditutrymmet. Kreditkortet kan vara bra som nödbuffert och att handla på och betala till fullo om du har disciplin.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
. Nu är mitt mål att bli av med alla skulder samtidigt som jag måste få ihop vardagsbudgeten. Då kanske det är bättre att få bort Klarna och spärra sig därifrån och se till att betala av kreditkortet med 17% ränta med de pengar som blir över.

Vet hur det är att ha det så tight att man måste köpa maten på krita:-( Men det kommer ju som du förstår krävas ännu större förändringar för att både kunna betala ner lånen och få vardagen (som den ser ut nu) att gå ihop om du är van vid att gå minus varje månad. Har du börjat fundera på andra vågar också? Kanske inte bara sänka kostnaderna, utan också höja intäkterna? Lycka till!
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Hur mycket lån har du i övrigt (antal, summor och räntor) om du har fler än dessa tre?

Klokt att inte ta fler/mer lån. Enda undantaget är ju samlingslån för att lösa sämre. Men gå då inte i klassiska fällan att skuldsätta dig mer än du behöver (typ lånar 350 K fast du behöver 325 och tänker att du ska spara 25 K. Det är väldigt få av oss som klarar utan de brukar snabbt gå åt och så är man plötsligt mer skuldsatt än innan:-(
Har flera lån sen tidigare. Dels pga ett tidigare spelberoende som jag inte längre har sen flera år tillbaka. Dels pga att jag skilde mig och blev sjukskriven en längre tid efter det. Men jag har lärt mig med åren och jag vet att jag kan klara av att leva snålt. Jag behöver bara får ner min månadskostnad och försöka hitta ett billigare boende. Har en hyra på 17000 kr idag och då bor jag i en hyresrätt från 70-talet som har rätt dålig standard. Tjänar 60000 kr/månad men går back ändå. Har flera barn och även om dom delar rum så måste jag ha en 3-4:a i samma område eftersom jag inte kan flytta för långt ifrån min exfru och barnens skolor.

Har dessa lån i övrigt:
Danske Bank 30000 kr
Danske Bank Mastercard 50000 kr (den med 17% ränta)
Nordea: 146000 kr
Ikano: 195000 kr

Privatlånen jag lyckats få tidigare har alla rak amortering och dom har alla ca 8-9% effektiv ränta, men det fick jag tyvärr inte nu. Har fått erbjudande på 11,95 hos Marginalen.
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Lös Klarna med samlingslånet och behåll kreditkortet och betala ner kreditutrymmet. Kreditkortet kan vara bra som nödbuffert och att handla på och betala till fullo om du har disciplin.
Sant! Det är absolut möjligt om jag sänker min månadskostnad och forsätter leva snålt.
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Vet hur det är att ha det så tight att man måste köpa maten på krita:-( Men det kommer ju som du förstår krävas ännu större förändringar för att både kunna betala ner lånen och få vardagen (som den ser ut nu) att gå ihop om du är van vid att gå minus varje månad. Har du börjat fundera på andra vågar också? Kanske inte bara sänka kostnaderna, utan också höja intäkterna? Lycka till!
Tack! Du har rätt. Jag har gjort den här resan tidigare, men nu är det värre än någonsin. Jag vill aldrig, aldrig hamna här igen. Jag kan få ihop min budget om jag slipper dom höga räntorna. Det blir tight, men har mig själv att skylla. Har förstått nu att man inte kan leva som alla andra med utekvällar, restaurangsbesök, resor eller lunch ute. Har blivit jäkligt duktig på att göra andra saker som inte kostar något eller som är billigt. Tack och lov har jag lyckats höja min lön från typ 38000 till 60000 på bara ett par år. Vettefan hur jag hade klarat mig annars.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Har flera lån sen tidigare. Dels pga ett tidigare spelberoende som jag inte längre har sen flera år tillbaka. Dels pga att jag skilde mig och blev sjukskriven en längre tid efter det. Men jag har lärt mig med åren och jag vet att jag kan klara av att leva snålt. Jag behöver bara får ner min månadskostnad och försöka hitta ett billigare boende. Har en hyra på 17000 kr idag och då bor jag i en hyresrätt från 70-talet som har rätt dålig standard. Tjänar 60000 kr/månad men går back ändå. Har flera barn och även om dom delar rum så måste jag ha en 3-4:a i samma område eftersom jag inte kan flytta för långt ifrån min exfru och barnens skolor.

Har dessa lån i övrigt:
Danske Bank 30000 kr
Danske Bank Mastercard 50000 kr (den med 17% ränta)
Nordea: 146000 kr
Ikano: 195000 kr

Privatlånen jag lyckats få tidigare har alla rak amortering och dom har alla ca 8-9% effektiv ränta, men det fick jag tyvärr inte nu. Har fått erbjudande på 11,95 hos Marginalen.
Det ser ut som att du har en exceptionellt hög hyra, givet att du har en 4 rok eller mindre samt boyta under 100kvm. Är hyran kollektivt förhandlad?
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Det ser ut som att du har en exceptionellt hög hyra, givet att du har en 4 rok eller mindre samt boyta under 100kvm. Är hyran kollektivt förhandlad?
Jag vet… Den är kollektivt förhandlad men har man en hög hyra och den höjs med 5% som den gjorde i år så går det snabbt uppåt. Den är på 100kvm men svår att byta ens till en mindre med den hyra jag har. Står i flera bostadsköer men känns som att alla hyror är höga i Stockholm idag. Till och med i förorter som Vårby, Skärholmen, Tensta etc.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp