• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samla ihop dyra lån och krediter

Burzum

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 September 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej allesammans!
Det är så här att jag i dagsläget har ganska dyra lån och en del små onödiga krediter.

Jag har kollat på detta och det jag behöver låna för att släcka 2 lån plus andra krediter, är 460.000 cirka.

Mitt kreditbetyg på mini UC är:
Mycket bra kreditvärdighet och jag har procent 0.9.

Har 4 ff varav 3 stycken försvinner detta år.
Nu till min fråga: Ska jag ha lite is i magen och vänta ytterligare tills dessa 3 försvinner och kan då kreditvärdigheten bli ännu bättre? Jag skulle gärna vilja ta lånet nu och få bort allt och med tanke på min kreditvärdighet så bör jag väl få hyfsat bra ränta eller?

Inkomst är 33 tusen innan skatt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
De har tyvärr blivit mycket tuffare. Tidigare hade du nog kirrat det. Jag skulle vänta så länge du bara kan. Får du något nu (vilket är mycket tveksamt om du ligger på runt 400 K i inkomst och vill låna 460 K) så kommer det nog bli till hög ränta. Jag kan förstås ha fel, men försöker själv vänta ner till 0 förfrågningar innan jag ens chansar. Lycka till oavsett.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
(om du har möjlighet att jobba ner krediterna också något innan vore det guld. Blancorna är inte lika viktiga så länge du sköter betalningarna)
 

Burzum

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 September 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Krediterna är inget jag kan jobba ner tyvärr.
Är det inte bättre nu då även styrräntan gått ner?
Jag är väldigt säker på att jag skulle få låna den summan dock de är ju främst kreditvärdigheten de går på min inkomst är ju inte direkt låg heller. Finns ju andra som får låna som har mycket mer ff och sämre kreditvärdighet.
Men det jag undrar med kan min kreditvärdighet bli ännu bättre om jag väntar ut dessa 3 ff?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Självklart blir din kreditvärdighet bättre när 3 FF försvinner. Tror dock inte du får lån på 460k. Många banker lånar inte längre ut om man har mer lån än årsinkomst. Hur bor du? Bostadsrätt/hyresrätt? Boendekostnad? Barn?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Nja, lite både och. Du är inte lika högt belånad som jag i förhållande till inkomst (de tittar mycket på skuldkvot och "Kalp" (kvar att leva på). Och de har generellt blivit "grinigare". Sist jag sökte samling förra hösten hade jag UC 0.5 och fick inte ett enda seriöst erbjudande. Just nu har jag 0.3 och hoppas få 0.2 när mina två sista ff försvinner i höst. Ändå tror jag inte jag skulle få några bra erbjudanden för jag är för högt belånad redan (närmare 900 K på knappt 500 K i inkomst). Du ligger lite bättre till där så jag tror att du kanske kan få erbjudanden att samla 460 K men jag tror det kommer bli till ganska hög ränta. Alltså inte typ 8 procent som är ganska lågt idag, utan kanske 15-20 (men nu gissar jag verkligen bara).

Många aktörer har också gräns på 350 K fortfarande tror jag (Ikano osv). Så har du något lån med hyffsad ränta på 110 K eller mer skulle jag nog satsa på att behålla det och försöka samla de andra.

Styrräntan har gått ner lite. 0.5 totalt va? Men den förväntas ju sänkas 3-4 steg till i höst (ytterligare 0.75-1.0) så egentligen kanske klokt att avvakta lite av den anledningen också
 

Burzum

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 September 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Självklart blir din kreditvärdighet bättre när 3 FF försvinner. Tror dock inte du får lån på 460k. Många banker lånar inte längre ut om man har mer lån än årsinkomst. Hur bor du? Bostadsrätt/hyresrätt? Boendekostnad? Barn?
Inga barn. Hyresrätt. 4 k del av min hyra, ligger totalt på 8 k ja sambon bor ihop.
 

Burzum

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 September 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nja, lite både och. Du är inte lika högt belånad som jag i förhållande till inkomst (de tittar mycket på skuldkvot och "Kalp" (kvar att leva på). Och de har generellt blivit "grinigare". Sist jag sökte samling förra hösten hade jag UC 0.5 och fick inte ett enda seriöst erbjudande. Just nu har jag 0.3 och hoppas få 0.2 när mina två sista ff försvinner i höst. Ändå tror jag inte jag skulle få några bra erbjudanden för jag är för högt belånad redan (närmare 900 K på knappt 500 K i inkomst). Du ligger lite bättre till där så jag tror att du kanske kan få erbjudanden att samla 460 K men jag tror det kommer bli till ganska hög ränta. Alltså inte typ 8 procent som är ganska lågt idag, utan kanske 15-20 (men nu gissar jag verkligen bara).

Många aktörer har också gräns på 350 K fortfarande tror jag (Ikano osv). Så har du något lån med hyffsad ränta på 110 K eller mer skulle jag nog satsa på att behålla det och försöka samla de andra.

Styrräntan har gått ner lite. 0.5 totalt va? Men den förväntas ju sänkas 3-4 steg till i höst (ytterligare 0.75-1.0) så egentligen kanske klokt att avvakta lite av den anledningen också
Hm ok ja jag kanske får avvakta.
Tänkte få bort de lånen med högst månads kostnad

medmera 2700 mån

resurs bank 2260.
Då skulle ja kvar remmember lånet som är 1800 per månad plus de nya lånet då som jag räknade med landa på 4 k cirka.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Det låter som en bra plan! Men avvakta så du får bort lite fler förfrågningar som sagt så ökar du chansen!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp