• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
& vad menar du denna bild nedan är, photoshop?

Om jag 6 månader efter jag tog lånet hade valt att återbetala hela hade jag fått betala tillbaka 99.940 kronor.

Aldrig missat en sekund eller tagit betalningsfri månad.

Tror du att folk ljuger eller vad är din poäng? Vad finns att överdriva kontoutdraget är väl tydligt? Detta lånet nedan är Tandoo & 39% ränta

1724179806473.png
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
& vad menar du denna bild nedan är, photoshop?

Om jag 6 månader efter jag tog lånet hade valt att återbetala hela hade jag fått betala tillbaka 99.940 kronor.

Aldrig missat en sekund eller tagit betalningsfri månad.

Tror du att folk ljuger eller vad är din poäng? Vad finns att överdriva kontoutdraget är väl tydligt? Detta lånet nedan är Tandoo & 39% ränta

Visa bilaga 4226
Men snälla. Det finns ingen lånegivare som lånar ut 500k med 39%... Du kan väl ta en relevant summa.
Om man ens tar ett lån med den räntan ptja... Då får man inte gnälla sen dessutom...
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag har som sagt tagit två betalningsfria månaden på Resurs under annulitetens första år. Resten av räkningarna dras med autogiro (5200 kr) varje månad och det har aldrig varit försenat. Under ett år har jag alltså betalat in ungefär 50 000 (10 månader) och skulden har ökat till 510000 kr (tror den är på 508000 nu). Det som händer om man tar en betalningsfri månad är ju att den månadens ränta (ungefär 5000) läggs på skulden så då byggs den ju på eftersom amorteringen är så låg i början att knappt några pengar går till det (med nuvarande höga ränta iaf)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Men snälla. Det finns ingen lånegivare som lånar ut 500k med 39%... Du kan väl ta en relevant summa.
Om man ens tar ett lån med den räntan ptja... Då får man inte gnälla sen dessutom...

Ja men är efterbliven får skylla sig själv osv men det är inte det vi diskuterar eller hur?
Inläggen rör huruvida det är möjligt att ett lån på 25.000, 50.000 eller 100.000 ökar fast du betalar varje månad i ordning och uppenbarligen är det möjligt vilket vi är flera som har visat.

Jag har även två andra exempel på Resurs Bank och Bank Norwegian men jag har inte kvar mitt inlogg där så kan inte visa bild. Men snarligt exempel som ovan med Tandoo. Hade säkert 25-26% i ränta och ett lånebelopp på cirka 200.000
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
SEB som jag har haft i sex år betalar jag 2100 kr på och då är 1600 amortering. Roligare där:)
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Jag har som sagt tagit två betalningsfria månaden på Resurs under annulitetens första år. Resten av räkningarna dras med autogiro (5200 kr) varje månad och det har aldrig varit försenat. Under ett år har jag alltså betalat in ungefär 50 000 (10 månader) och skulden har ökat till 510000 kr (tror den är på 508000 nu). Det som händer om man tar en betalningsfri månad är ju att den månadens ränta (ungefär 5000) läggs på skulden så då byggs den ju på eftersom amorteringen är så låg i början att knappt några pengar går till det (med nuvarande höga ränta iaf)
Gissar på du har det på 180 mån(15år)? Med 9.5% så blir månadskostnaden 5221 kr. = 10 mån 52 210 kr (Stämmer ju vad du säger).
Första månaden börjar amorteringen på 1263 kr. Om du då inte hade nyttjat någon betalfri månad alls på 1 år så ska skulden va på 484 169 kr. Så hur det blir över 500k är ju ganska intressant.

Nu har inte jag inkluderat ev aviavgift elelr uppläggningsavgift men det påverkar inte direkt så mycket i kalkylen.
Men har du längre återbetalningstid än detta?
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Byter man hela tiden till ett lån med 10 år kvar blir det så, har man betalat ett år och skaffar nytt lån med 9 år kvar på blir det inte att börja om på samma sätt.
Precis. Ska försöka räkna fram svaret på egen hand, men i teorin borde ett nytt lån med kortare återbetalningstid eller motsvarande den kvarvarande tiden man hade haft med första banken, då borde utkomsten inte bli lika räntekostnadstung som i tidigare nämnda exempel. Utifrån att bankernas KALP går ihop, vore det smart att ersätta befintligt lån med hög ränta mot ett annat som ger 3-4% lägre ränta? Baserat på att jag följer återbetalningstiden jag hade med den första banken och undviker således att förlänga den totala återbetalningstiden.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Gissar på du har det på 180 mån(15år)? Med 9.5% så blir månadskostnaden 5221 kr. = 10 mån 52 210 kr (Stämmer ju vad du säger).
Första månaden börjar amorteringen på 1263 kr. Om du då inte hade nyttjat någon betalfri månad alls på 1 år så ska skulden va på 484 169 kr. Så hur det blir över 500k är ju ganska intressant.

Nu har inte jag inkluderat ev aviavgift elelr uppläggningsavgift men det påverkar inte direkt så mycket i kalkylen.
Men har du längre återbetalningstid än detta?

Måste kolla upp det här. Det stämmer att det är 15 år. Funderade ett tag om jag kunde ha tagit tre betalningsfria månader men tror inte det ens är möjligt. Jag har säkert räknat fel på något sätt men faktum är att skulden är på drygt 508000 idag och att det dras 5361 i månaden
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
216
Poäng
407
Kan man räkna med att bankerna sänker räntan man har om räntan sänks framöver ? Det känns som att de var snabba att höja men mina räntor har inte sänkts än i alla fall.

Man kan tyvärr inte räkna med nånting när det gäller banker.
Dom är kvicka med att sänka räntan på sparkonton medans räntan på lån brukar dom vänta med att sänka. För varje dag dom väntar med att sänka räntan så tjänar dom stora pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp