• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
17
Poäng
52
Jag har bland annat lån hos Swedbank och mina privatlån har de inte sänkt alls.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
För privatlån dominerar kravet på riskpremie och inte styrräntan räntesättningen.

Låter rimligt. Samtidigt så höjde väl samtliga banker räntorna minst lika mycket som RB och ofta mer än så, så enbart riskpremie bör det inte handla om va?
 

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
61
Poäng
197
Tror man måste kontakta de flesta för att få räntan sänkt i takt med att styrräntan sjunker. Bankerna tjänar ju på att ha en hög utlåningsränta och sänker nog nödvändigtvis inte mer än de måste, och det måste de ju inte såvida inte kunden hör av sig och klagar.

Talar om blancolån nu, bolånen har dom ju varit duktiga med att sänka vartefter.
 

Skuldsatt22

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
28 December 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
17
Poäng
52
Ska ta kontakt med Swedbank efter morgonens räntebesked. Återkommer med resultatet !
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Tror man måste kontakta de flesta för att få räntan sänkt i takt med att styrräntan sjunker. Bankerna tjänar ju på att ha en hög utlåningsränta och sänker nog nödvändigtvis inte mer än de måste, och det måste de ju inte såvida inte kunden hör av sig och klagar.

Talar om blancolån nu, bolånen har dom ju varit duktiga med att sänka vartefter.

Tror också det. Samtidigt tror jag det kan bli ganska turbulent på lånemarknaden framöver ifall de blir för tjurskalliga med att sänka räntorna för befintliga kunder. Jag kommer i alla fall försöka byta ut mina lån i så fall med mer fördelaktiga via Lendo eller något. Visst är låneinstituten "svåra" idag, men samtidigt lever de ju på sina kunders ränteinbetalningar och konkurrerar med varandra om oss så de kan ju inte vara hur giriga som helst utan att tappa kunder/ränteinbetalningar.

Jag antar att det på lite sikt också kan få betydelse för hur ränteavdragen blir. Det kanske inte kommer handla så mycket om att ta nya lån för majoriteten utan mer om att lägga om lån. Men det incitamentet finns ju redan nu så det kanske inte blir så stor skillnad.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 548
Mottagna reaktioner
2 156
Poäng
1 427
Har enkla lånet seb det har gått ner en vecka efter styrräntan gått ner.
 

Biggi

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
24 Oktober 2021
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Har flera olika långivare. Ica, Coop sänkte direkt efter förra sänkningen. Norwegian kunde man lätt ringa och pruta ner så dom sänkte 1.5%. och sa att dom kunde nog erbjuda en större sänkning om jag ringde in vid nästa sänkning. Santander är som ända som varken sänkte eller gick o pruta hos.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Någon som har lyckats sänka hos Resurs ?
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Har flera olika långivare. Ica, Coop sänkte direkt efter förra sänkningen. Norwegian kunde man lätt ringa och pruta ner så dom sänkte 1.5%. och sa att dom kunde nog erbjuda en större sänkning om jag ringde in vid nästa sänkning. Santander är som ända som varken sänkte eller gick o pruta hos.

Min anhöriga lyckades sänka ganska saftigt hos Santsnder från 10.58 till 8.73
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp