• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Lock

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
10 September 2024
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
15
Poäng
51
Skuldsaneringen väntar, men har dom börjat med löneutmätningen än? Sitter i samma sits, nyfiken på hur lång tid det tar i dagsläget.
Den är inte igång. Men dem har varit i kontakt med arbetsgivaren. Så beslut kommer väl närsomhelst.

Hoppas på samtal och inledande på skuldsanering inom 14 dagar. Så att utmätningen aldrig kommer igång. Men den som lever får se som man säger.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Kort svar
Exakt så!

Jag sitter just nu med 1.5 hos KFM.
Tjänar bra, men som du säger händer livet.

1 separation senare, hög inflation och högre räntor gjorde att min ekonomi gav vika.
Skuldsaneringsansökan ligger och väntar på behandling sedan mars.
Jag insåg ju dock i förra året att detta inte skulle hålla, så jag gjorde vad jag kunde. Pratade med budget i kommunen.
Fick ta terapi hjälp för att hantera ångest och skit i samband med att allt sket sig.
Enda lån jag betalat sen januari är bolånet. Har småbarn, så risken att jag åker ut är liten eller ingen då husen inte går att sälja där jag bor. Ligger just nu 3 ute på samma gata och har legat ute i 6 månader utan ett enda bud. Jag hade min bostad ute i 9 månader med flertalet visningar. En person kom och tittade annars nada.

Så i januari betalade jag alla lånen sista gången. Och februari månad var tuff, men idag mår jag bättre än någonsin. Mat på bordet, kläder på kroppen och jag har faktiskt råd att ibland unna barnen något.
Livet går vidare, med eller utan ränteavdrag. Min smäll kom innan dem försvann (om dem nu gör det) så jag påverkas inte av en eventuell ändring idag. Men jag känner med alla som gör det.

Kort svar nu bara. Tack för ditt inlägg, visar hur lätt och snabbt det kan gå innan allt far käpprätt åt fanders. Blir glad över att läsa att du mår mycket bättre nu när du har släppt allt. Du får nog (tyvärr samhällsekonomiskt, men kanske bra på individnivå) snart sällskap av många fler som trillat över kanten till vad som är möjligt att mäkta med. Lycka till med allt framöver och hoppas du får komma igång med skuldsaneringen snart!
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Förslaget om avtrappning på 2 år ligger med i propositionen som publicerades kl 8 idag.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
1000 i månaden i mindre skatt? Jag läste att det blir ca 2500 mindre i skatt per år. Det är ju ungefär 200 per månad hjälper inte särskilt mycket.

Såg nu på expressen att det blir nästan 2000 kr i månaden i lägre skatt. Alltid välkommet.

”Cirka 22 000 kronor lägre skatt per år för de som har en årsinkomst på 1,5 miljoner”
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det blir inte så kul för barnfamiljer som är låginkomsttagare, har höga blancolån och behöver mycket läkemedel. Däremot blir det ju fest för de som har riktigt höga löner.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Enligt Aftonbladet är det rika män som är största vinnarna i budgeten. Ingen överraskning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp