• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Samtidigt som uttagen skatt på överskott av kapital 2023 från privatpersoner var 73 miljarder kronor, justerat för skattereduktioner...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
415
Poäng
527
Om dom tar bort ränteavdraget på blancolån, kommer man då inte ha något underskott om man bara har blacolån?
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Om det enda som håller folks huvuden ovanför vattenytan är att få tillbaka 15, 20 el 40 000 på skatten är för mig ett mysterium, faktiskt...

Har haft grymma lån och betalat in skatt till förbannelse. Har fått tillbaka hyfsat men är knappast nåt som egentligen gjort skillnad i slutändan.

Folk räknar med avdrag och nästintill förväntar sig en sanering. Lätt att skylla på dem "rika" men i en dels fall är det nog ingen som tvingat personen att ta massa lån.

Människor i alla samhällsklasser behöver sluta konsumera mer är dem har råd. Och med tanke på de inlägg som brukar dyka upp innan skatteutbetalning är det nog ingen dum idé att ta bort
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Om det enda som håller folks huvuden ovanför vattenytan är att få tillbaka 15, 20 el 40 000 på skatten är för mig ett mysterium, faktiskt...

Har haft grymma lån och betalat in skatt till förbannelse. Har fått tillbaka hyfsat men är knappast nåt som egentligen gjort skillnad i slutändan.

Folk räknar med avdrag och nästintill förväntar sig en sanering. Lätt att skylla på dem "rika" men i en dels fall är det nog ingen som tvingat personen att ta massa lån.

Människor i alla samhällsklasser behöver sluta konsumera mer är dem har råd. Och med tanke på de inlägg som brukar dyka upp innan skatteutbetalning är det nog ingen dum idé att ta bort

Jo, men varför inte ta bort avdraget för alla då?
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Den enda klena trösten för min familj har varit att vi kan göra avdrag på alla de hemska lån som jag tagit och fått andra att ta, vilket gjort det möjligt att kunna jämka och således klara av alla utgifter varje månad. Men nu... nu vet i tusan vad som kommer hända. Nu har jag ju förvisso skuldsanering på gång, men oavsett. Jag har aldrig tagit ett lån och tänkt att jag ska få tillbaka på skatten, det var något jag upptäckte långt senare i mitt lånmissbruk.
 

Dvx06

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
24 Mars 2022
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
23
Poäng
112
Staten är horungar
de kommer aldrig med något beslut som är till ens fördel. Bara smuts beslut för o täppa till allt för en snart är det som Nordkorea
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Införande med att lån tagna före visst datum har avdragsgill ränta och efter inte vore smidigare enligt mig, mer förutsägbart för låntagaren.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Om dom tar bort ränteavdraget på blancolån, kommer man då inte ha något underskott om man bara har blacolån?

Du kommer ju ha samma underskott ändå. Skillnader blir väl bara att du inte får dra av 30 procent på det om det handlar om blanco/krediter.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp