• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteutgifter från Lumify i deklarationen

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Jag har upptäckt en väldigt märklig sak. I min deklaration från 2023 så har Luma Finans AB endast rapporterat 43% ränta till Skatteverket fast jag har betalat så oändligt mycket mer. Som vanligt så vägrar de svara på mina frågor och jag får ingen information från den hur mycket jag faktiskt har betalat i ränta. Är resten av det stora beloppet bara avgifter för det är ju knappt någon amortering. Vad ska man göra? Har jag betalat mer i ränta vill jag ju kunna korrigera det men jag får ju inte fram några uppgifter. Kan någon annan av er kolla hur det ser ut i era deklarationer?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LimeLight

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har du fått fakturor från Lumify?
Isåfall kan du enkelt räkna ihop räntan för hela året som du har betalat.
Då ser du även vad du betalar i andra avgifter.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Om detta stämmer är det typ halva forumet som har ärenden/omprövningar att öppna om mer återbetalning med skatteverket,
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Om detta stämmer är det typ halva forumet som har ärenden/omprövningar att öppna om mer återbetalning med skatteverket,
Ja exakt men hur får man tag i rätt uppgift när de vägrar att svara? Har ärendet gått vidare till deras eminenta egna inkasso så går det ju inte att få fram det någonstans.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja exakt men hur får man tag i rätt uppgift när de vägrar att svara? Har ärendet gått vidare till deras eminenta egna inkasso så går det ju inte att få fram det någonstans.
Vara tydlig med att det är en GDPR förfrågan på alla fakturor och betalhistorik - måste besvaras enligt lag inom 30 dagar om inget särskilt skäl föreligger att fördröja, då skall de kommuniceras.
Företagen är rädd för GDPR eftersom att om den missköts kan det innebära böter upp till över 200 miljoner kr eller 4% av deras omsättning
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Vara tydlig med att det är en GDPR förfrågan på alla fakturor och betalhistorik - måste besvaras enligt lag inom 30 dagar om inget särskilt skäl föreligger att fördröja, då skall de kommuniceras.
Företagen är rädd för GDPR eftersom att om den missköts kan det innebära böter upp till över 200 miljoner kr eller 4% av deras omsättning
Försökte häromdagen och fick typ till svar ”see you in court”. Vi måste hjälpas åt att sätta dit detta företag. De får inte förstöra för fler människor.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Nu har jag grävt lite mer i detta och de har gjort fel. Dessutom gäller posten Luma Finans i min deklaration BÅDE Lumify och Credifi. De har rapporterat in att jag har betalt in 11.000 i ränta vilket motsvarar 43,5% på lånebeloppet men det jag har betalat 2023 till både Lumify och Credifi är över 50 000 kr. En extremt liten del av de 50 000 kronorna är amortering enligt Luma som nu kräver mig på ett stort belopp dessutom ett belopp långt över kostnadstaket för högkostnadskrediter

Enligt 24 kap 2 paragrafen i Inkomstskattelagen kan även andra avgifter
t ex uppläggningsavgifter och liknande avgifter dras av som ränteutgifter. Även dröjsmålsräntan är avdragsgill.

Har de systematiskt gjort likadant för alla sina kunder så har ju vi gått miste om skatteåterbäring. Vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom Luma vägrar att svara på mina frågor.
 

Ethi34

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Nu har jag grävt lite mer i detta och de har gjort fel. Dessutom gäller posten Luma Finans i min deklaration BÅDE Lumify och Credifi. De har rapporterat in att jag har betalt in 11.000 i ränta vilket motsvarar 43,5% på lånebeloppet men det jag har betalat 2023 till både Lumify och Credifi är över 50 000 kr. En extremt liten del av de 50 000 kronorna är amortering enligt Luma som nu kräver mig på ett stort belopp dessutom ett belopp långt över kostnadstaket för högkostnadskrediter

Enligt 24 kap 2 paragrafen i Inkomstskattelagen kan även andra avgifter
t ex uppläggningsavgifter och liknande avgifter dras av som ränteutgifter. Även dröjsmålsräntan är avdragsgill.

Har de systematiskt gjort likadant för alla sina kunder så har ju vi gått miste om skatteåterbäring. Vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom Luma vägrar att svara på mina frågor.
Så oändligt trött på det företaget,
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp