• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547

Alla partier står numera bakom det. Tidigare var det 6 utav 8 och när M och S svängde så är alla bakom det.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637

Alla partier står numera bakom det. Tidigare var det 6 utav 8 och när M och S svängde så är alla bakom det.
Med andra ord bör vi nog räkna med att det blir av utan några större förändringar till vår "fördel" (långsiktigt är det förstås bra att lånemarknaden regleras upp, men kortsiktigt kommer det ju innebära en katastrof för många högt skuldsatta med små marginaler)
 

Tussen

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
21 Januari 2024
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
7
Poäng
31

Alla partier står numera bakom det. Tidigare var det 6 utav 8 och när M och S svängde så är alla bakom det.
När väntas slutligt besked angående detta?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Frågan: ”Ni tar också bort ränteavdraget för den här typen av snabba konsumtionslån. Är det inte just den som har väldigt höga räntor som skulle kunna behöva en lättnad i form av ränteavdrag?”

Hans svar:
”– Det är just därför att vi ska göra det mindre attraktivt att ta den här typen av lån. Att man kan få ränteavdrag används som ett argument för att ta sådana här typer av lån.”

Det är jag helt med på. Men! Nu har ju en massa människor faktiskt tagit sådana lån med utgångspunkt för ränteavdrag. Det är fan inte rimligt att dra undan mattan för dessa på så kort så tid som det föreslås.

Antingen bör detta gälla lån tagna efter ändringen träder i kraft eller att lån tagna före fasas ut långsammare än de 2 år som föreslås.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Frågan: ”Ni tar också bort ränteavdraget för den här typen av snabba konsumtionslån. Är det inte just den som har väldigt höga räntor som skulle kunna behöva en lättnad i form av ränteavdrag?”

Hans svar:
”– Det är just därför att vi ska göra det mindre attraktivt att ta den här typen av lån. Att man kan få ränteavdrag används som ett argument för att ta sådana här typer av lån.”

Det är jag helt med på. Men! Nu har ju en massa människor faktiskt tagit sådana lån med utgångspunkt för ränteavdrag. Det är fan inte rimligt att dra undan mattan för dessa på så kort så tid som det föreslås.

Antingen bör detta gälla lån tagna efter ändringen träder i kraft eller att lån tagna före fasas ut långsammare än de 2 år som föreslås.
Ja de som tar SMS lån mitt i natten sitter säkert och tänker "åh nej jag kan inte få ränteavdrag för det här" :p

De borde klämma dit låneförmedlare och de värsta aktörerna istället. Det hade gett mer effekt för överskuldsättningen.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Ja de som tar SMS lån mitt i natten sitter säkert och tänker "åh nej jag kan inte få ränteavdrag för det här" :p

De borde klämma dit låneföremedlare och de värsta aktörerna istället. Det hade gett mer effekt för överskuldsättningen.
Där har du en poäng men när det ska klämmas så brukar låneaktörer ändå hitta vägar till att få in det de ska ha.
De börjar kalla saker för avgift istället för ränta och sånt.
Så ska det klämmas vore det bäst att de aktörerna försvinner från marknaden. Ingen kommer sakna Vivus, Luma, ViaConto och liknande.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Där har du en poäng men när det ska klämmas så brukar låneaktörer ändå hitta vägar till att få in det de ska ha.
De börjar kalla saker för avgift istället för ränta och sånt.
Så ska det klämmas vore det bäst att de aktörerna försvinner från marknaden. Ingen kommer sakna Vivus, Luma, ViaConto och liknande.
De har ju inte koll.

Det borde räcka för en trött byråkrat att läsa några trådar här inne för att få sig en någorlunda uppfattning vart problemet ligger.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
De har ju inte koll.

Det borde räcka för en trött byråkrat att läsa några trådar här inne för att få sig en någorlunda uppfattning vart problemet ligger.
Jag har skickat tips till FI och även till Aftonbladet (med anledning av deras artikelserie) om att de borde gå in här och läsa så de förstår vad de här företagen har för sig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp