• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Orkar inte kämpa mer.

Dröjsmålsjäntan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Säger personen som påstår det inte kan ske, trots att ifall du faktiskt går in och läser i skuldsaneringslagen finns det skrivet där att det faktiskt kan gå tillbaka i tiden...

Men vad vet jag :) ...

Läs här Annan tråd sluta vara så otrevlig och bara vilja rätta mig när jag söker efter svar!
”Intressant nog finns det möjligheter att ompröva skuldsanering även efter dess slut, det är bara på punkten utökad betalningsförmåga det finns tidsgränser.”

”Berätta mer.” skriver någon orolig.

”Har skrivit om det ett par gånger tidigare, blir ett herrans liv varje gång.
Kolla paragraferna kring omprövning så ser du själv.”

”Nu skriver du igen så att man måste sitta här och tolka och leta inlägg. Skriv utförliga inlägg för Guds skull eller skippa att skriva överhuvudtaget
Du sätter griller i folks huvuden och sedan kommer med korta halvtaskiga onliners så att folk får sitta och gissa vad du menar alternativt sitta och leta bland dina 21 578 inlägg
Försök att vara tydligare!”

Och där tar tråden slut.
Så åter till Skuldsaneringslagen:

Paragraf 48, stycke 7 ”I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.” Detta gäller bara om den skuldsattes betalningsförmåga förbättras.
Inget nämns i lagen om ombeprövning EFTER avslutad skuldsanering pga oriktiga uppgifter. (Som är stycke 4 som @Insatt sa @Ister . Så vem sitter på svaret här? @Lasseman ?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dröjsmålsjäntan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Läs skuldsaneringslagen 48 §, endast punkten 7 har en begränsning i tid.
Låt mig förtydliga. Efter/avslutad/komplett genomförd Skuldsanering. Hur kan den återigen, EFTER avklarad Skuldsanering ombeprövas och har det någonsin skett? Har du källa/exempel eller kan på annat sätt förklara mer än att åberopa dessa otydliga paragrafer som faktiskt inte ger svar på den enkla frågan: Kan en avklarad skuldsanering förklaras ogiltig och rivas upp pga oärliga uppgifter från början och vart finns informationen om detta?
 

Dröjsmålsjäntan

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 September 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Känner att vi tyvärr kapat tråden för personen som behöver hjälp. Frågan är het om en Skuldsanering kan upphävas även om den avklarats i sin helhet. Detta får bli en egen tråd. Åter till ämnet i denna tråd.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp