• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering

Emmla

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Provar igen :)

Någon som vet vad som händer med skuldsaneringen om det finns en omprövningsansökan (från gäldenären)
Som inte kommer att hinna utredas innan skuldsaneringen går ut.

Blir skuldsaneringen automatiskt förlängd då? Dvs att den inte avslutas det datum den ska pga av omprövningsansökan?

Känns väldigt besvärligt i så fall, då jag behöver söka lägenhet och är lite beroende av att skuldsaneringen försvinner i kreditprövning...

Super tacksam om någon vet detta :))
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Provar igen :)

Någon som vet vad som händer med skuldsaneringen om det finns en omprövningsansökan (från gäldenären)
Som inte kommer att hinna utredas innan skuldsaneringen går ut.

Blir skuldsaneringen automatiskt förlängd då? Dvs att den inte avslutas det datum den ska pga av omprövningsansökan?

Känns väldigt besvärligt i så fall, då jag behöver söka lägenhet och är lite beroende av att skuldsaneringen försvinner i kreditprövning...

Super tacksam om någon vet detta :))
Din skuldsanering avslutas på dagen fem år efter inledande.
Vad är det du omprövat ?
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Gissar att de kommer att avslå omprövning om det är så nära avslut
 

Emmla

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Din skuldsanering avslutas på dagen fem år efter inledande.
Vad är det du omprövat ?
Jag fick ett större arv och kände givetvis att jag måste meddela det.
Men eftersom handläggningstiden är så lång så kommer datumet för skuldsaneringens slut att hinna passeras förmodligen innan de ens hinner öppna min omprövning.

Jag har försökt läsa lagtext och annat och tycker mig kunna läsa att omprövning kan göras även efter skuldsaneringens slut. Men jag kan verkligen ha fel?

Tänkte att någon borde ha varit i liknande situation någongång :) a/
 

Emmla

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Gissar att de kommer att avslå omprövning om det är så nära avslut
Det gäller en ganska stor förbättring av ekonomin, och läst att omprövningar kan göras även efter saneringens slut....

Men jag kan ha fel! Inte lätt att hinna någon bra information och väldigt långa telefontider till KRF och sen kan dom förmodligen bara svara "på generella frågor"....

Tänkte om någon varit i liknande situation och vet?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag fick ett större arv och kände givetvis att jag måste meddela det.
Men eftersom handläggningstiden är så lång så kommer datumet för skuldsaneringens slut att hinna passeras förmodligen innan de ens hinner öppna min omprövning.

Jag har försökt läsa lagtext och annat och tycker mig kunna läsa att omprövning kan göras även efter skuldsaneringens slut. Men jag kan verkligen ha fel?

Tänkte att någon borde ha varit i liknande situation någongång :) a/
Borgenärer får inte begära omprövning av sanering då det gäller det ekonomiska efter saneringens slut. Men tycker du gör helt rätt som omprövar. Då har du ditt på det torra s a s.
Hur mk pengar rörde det sej om?
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Nu vet jag dock inte vad summan är. Men gissar att den är den är mer än 48 000 kr.
Men, lägg undan arvet på ett separat konto ... och låt det vara tills omprövningen är behandlad. Då är du liksom säker.
Och enda orsaken till att jag säger så är för att då är du säker i fall att KFM kommer fram till att detta är en engångssumma som du ska betala in till dina borgenärer.

Men observera - jag vet inte så jag kommer inte med fakta till dig. Jag säger bara hur jag skulle göra.

Adderar: Jag beklagar omständigheterna till de extra pengarna <3
 

Emmla

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Nu vet jag dock inte vad summan är. Men gissar att den är den är mer än 48 000 kr.
Men, lägg undan arvet på ett separat konto ... och låt det vara tills omprövningen är behandlad. Då är du liksom säker.
Och enda orsaken till att jag säger så är för att då är du säker i fall att KFM kommer fram till att detta är en engångssumma som du ska betala in till dina borgenärer.

Men observera - jag vet inte så jag kommer inte med fakta till dig. Jag säger bara hur jag skulle göra.

Adderar: Jag beklagar omständigheterna till de extra pengarna <3
Tack

Ja det är så jag kommer att göra med pengarna utifall, det jag helst bara skulle vilja veta är om sanering ändå avslutas på angivet datum (5 år efter inledande)
Mest med tanke på kreditprövning och hyreskontrakt.

Men jag antar att enklast är att vänta och se!
(Känns dock bara som "vill veta nu" ☺️☺️)
 

Emmla

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Borgenärer får inte begära omprövning av sanering då det gäller det ekonomiska efter saneringens slut. Men tycker du gör helt rätt som omprövar. Då har du ditt på det torra s a s.
Hur mk pengar rörde det sej om?
Ja det var självklart att göra omprövning, blev dock bara jobbigt med långa handläggningstider och saneringens slut ☺️

Hur det än blir med pengarna så är jag jättetacksam att jag är skuldfri snart, ville mest veta pga av hyreskontrakt och kreditprövning, om saneringen försvinner ur registret på angiven tid för avslut eller om den ligger kvar tills omprövningen är gjord.

Men jag antar att jag får vänta och se.....☺️
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ja det var självklart att göra omprövning, blev dock bara jobbigt med långa handläggningstider och saneringens slut ☺️

Hur det än blir med pengarna så är jag jättetacksam att jag är skuldfri snart, ville mest veta pga av hyreskontrakt och kreditprövning, om saneringen försvinner ur registret på angiven tid för avslut eller om den ligger kvar tills omprövningen är gjord.

Men jag antar att jag får vänta och se.....☺️
Saneringen avslutas på angivet datum. Inget som förlängs automatiskt bara för att du skickat in omprövning alldeles innan. När den börjar handläggas kanske din sanering varit slut flera månnader.
När skickade du in omprövning o när är saneringen slut?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp