• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering

Sanerare

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 Juli 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Skickade in min omprövning på skuldsanering i november 27 tror ja de var. Men inte hört ett knyst från handläggaren. Någon som vet hur lång tid det tar tills man får beslut? Är sjukskriven nu pga operation och kommer vara det 100% tills efter semestern.. betalar enligt planen men väldigt ansträngd ekonomi just nu
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Desperat88

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Skum, de började jobba med omprövningar som kom in 4/1 denna vecka. Själv gjorde omprövning den 12/1 och tänkte att jag kommer art höra snart nåt från kronofogden.
 

Sanerare

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 Juli 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Skum, de började jobba med omprövningar som kom in 4/1 denna vecka. Själv gjorde omprövning den 12/1 och tänkte att jag kommer art höra snart nåt från kronofogden.
Verkar Vara otroligt långa handläggningstider ä. De suger som fan
 

Desperat88

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Tänkte att de hör av sig när de vörjar handlägga eller så…
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Alltså jag blir stressad, hur betalar man om man inte har råd när omprövning tar så långt tid??
 

Sanerare

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 Juli 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Alltså jag blir stressad, hur betalar man om man inte har råd när omprövning tar så långt tid??
Bra fråga men antar man kan betala in mindre, men man bör väl kontakta kronofogden med så dom vet om det
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Skickade in min omprövning 15/1-24. Blev uppringd i tisdags (8 maj).
Blev ganska precis 5 månader så som det står på sidan att väntetiderna är för just omprövning.

Har du fått kvitto till Kivra eller Min Myndighetspost om att du ansökt? Alt. kan du se på KFM "mina sidor" att du har ett ärende hos dem?
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Bra fråga men antar man kan betala in mindre, men man bör väl kontakta kronofogden med så dom vet om det
Nej, man bör inte betala mindre.
Kan man - även om det är tufft - bör man betala det man ska.
Om det verkligen inte går = kontakta KFM med referens till ens ärendenummer man får när man lägger in ansökan och förklara sitsen så kanske KFM kan prioritera upp ärendet. Eller ge annat råd. Men att bara börja betala mindre = nej inget jag rekommenderar.
 

Sanerare

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 Juli 2023
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Skickade in min omprövning 15/1-24. Blev uppringd i tisdags (8 maj).
Blev ganska precis 5 månader så som det står på sidan att väntetiderna är för just omprövning.

Har du fått kvitto till Kivra eller Min Myndighetspost om att du ansökt? Alt. kan du se på KFM "mina sidor" att du har ett ärende hos dem?
Fick bara på kivra för 2,5 månad sen inget mera handläggaren skulle ringa upp mig men inte hört något. Så väntar ivrigt på svar. Visst är tufft men går runt ändå, tack vare man har snälla svärföräldrar
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Fick bara på kivra för 2,5 månad sen inget mera handläggaren skulle ringa upp mig men inte hört något. Så väntar ivrigt på svar. Visst är tufft men går runt ändå, tack vare man har snälla svärföräldrar
Okej, lite osäker på om jag förstår dig rätt. Du sökte i oktober, din handläggare har kontaktat dig genom meddelande på Kivra. Men hen har inte ringt dig?

Om jag fattar rätt = då ska du ju ha mejl till din handläggare så skriv ett mejl och fråga hur det går och att du undrar då det har gått 2,5 mån sedan första kontakt med info om att de börjar handlägga ditt ärende.

Men hurusom - mitt förlopp var följande:
1: Skickar in ansökan om omprövning i jan
2: Fick kvitto i Min Myndighetspost om att jag skickat in min ansökan "vi har tagit emot din ansökan..." damma dag som jag skickade in.
3: Fick ett samtal i tisdags från KFM där man gav mig info om att man startat med mitt ärende, ställde några frågor. Fick även kontaktuppgifterna i form av direktnummer och direktmejl.
4: Sitter nu och väntar på eventuella fler frågor eller information om förslag till ändring alt avslag. Fattade som om att detta kan ta ca 2 veckor.

Vet inte om det hjälper dig något - men hurusom ta kontakt och kolla läget. Samt - snyggt jobbat av dig att faktiskt anstränga dig för att fixa inbetalningarna trots att det är tufft!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp