• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering vid ändrad inkomst

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Absolut det finns säkert jobb inom vården.
Jag har tidigare jobbat med det.
Men som jag bor nu, är det inte så bra förbindelser för att kunna ta jobb på kvällar och helger.
Så det var anledningen att jag fick lämna vården och börja på ett lager i närheten av min bostad.
Samtidigt så ser jag min chans till ett tryggare jobb om jag går klart min utbildning,som Arbetsförmedlingen ändå lagt 300t på att köpa en plats till mig.
Kommer tjäna mycket mer och på så sett också kunna betala av mer under min skuldsanering.
Jo fast om någon begär omprövning på din sanering när inte pengarna kommer som dem ska och den avbryts då kommer det inte spela så stor roll att du tjänar mer per månad sen då allt ändå kommer gå till löneutmätning sen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johan377

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jo fast om någon begär omprövning på din sanering när inte pengarna kommer som dem ska och den avbryts då kommer det inte spela så stor roll att du tjänar mer per månad sen då allt ändå kommer gå till löneutmätning sen
Nä självklart inte. Men jag har gjort vad jag kunnat för att få ett jobb och har inte fått något. Så skulle dem avbryta min skuldsanering,så får dem ändå inga pengar förän min utbildning är klar.
Skall ringa till hon som gjorde min skuldsanering istället,så får vi se vad hon kommer fram till.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Du behöver genomgå först skuldsanering innan du går utbildning. Då gäller det att hitta vilket jobb som helst som ger lön. Alltså du är inte i position att välja vad du ska göra.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Nä självklart inte. Men jag har gjort vad jag kunnat för att få ett jobb och har inte fått något. Så skulle dem avbryta min skuldsanering,så får dem ändå inga pengar förän min utbildning är klar.
Skall ringa till hon som gjorde min skuldsanering istället,så får vi se vad hon kommer fram till.
Butik och vården går alltid att få jobb på sen får man lösa på ngt sätt så man kan ta sig ditt. Nej men dem får förmodligen mkt mer tillbaka genom löneutmätning än dem får via skuldsanering så dem klagar nog inte isåfall.
Hon är inte längre din handläggare men ja går ju såklart att prata med henne ändå
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
När avbetalningsplanen gjordes, så hade jag precis fått beviljat a kassa. Handläggaren gjorde då en beräkning av mina dagar, och då tog för givet att jag skulle ha ett liknande jobb, när mina dagar var slut.
Det är via arbetsförmedlingen man måste söka jobb, för att få a kassa.
Och det är dem som tog bedömningen att chansen att få ett lager jobb i Göteborg,är lika med noll just nu. Men att jag är garanterad ett jobb efter min arbetsmarknad utbildning.
Sen att det är så lång handläggningstid just nu.så innebär det ju att jag nästan att jag hade behövt inkommande med en ny ansökan om ändrad inkomst nästan direkt efter jag fått skuldsaneringen beviljat.
Och man kan ju inte veta 6månader innan,om man har fått ett jobb eller inte.
Så får väl betala det jag gjort per månad hittils istället.
För följer jag betalningen dem vill från och med september, så räcker inte pengarna till hyra,busskort och allt annat nödvändigt.
Och då kommer jag få nya skulder pga av för låg inkomst
Tack för att du svarade mig och då förstår jag lite bättre.

Och tyvärr är det enda adekvata råd jag kan ge dig att dels betala så gott du kan till till skuldsanering. Hyra, busskort och normalbelopp är vad jag skulle behålla. Det jag hade fått i buffert (ska vara minst 500 kr) samt den peng (354 kr/mån) som täcker sjukvård och mediciner upp till högkostnadsskydd = skulle jag oavkortat lägga på betalningsbelopp till skuldsanering. Kan du plocka lite från normalbeloppet är ju det bra också.

Då blir det som minst 1356 kr/mån du betalar. Och som sagt ... har du mer i buffert = kan du skjuta till de hundralapparna, samt kan du avvara någon enstaka hundralapp från normalbeloppet blir det också ett plus.

Och varför jag föreslår detta är för att då försöker du visa att du gör allt du kan för att betala.
 

johan377

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för att du svarade mig och då förstår jag lite bättre.

Och tyvärr är det enda adekvata råd jag kan ge dig att dels betala så gott du kan till till skuldsanering. Hyra, busskort och normalbelopp är vad jag skulle behålla. Det jag hade fått i buffert (ska vara minst 500 kr) samt den peng (354 kr/mån) som täcker sjukvård och mediciner upp till högkostnadsskydd = skulle jag oavkortat lägga på betalningsbelopp till skuldsanering. Kan du plocka lite från normalbeloppet är ju det bra också.

Då blir det som minst 1356 kr/mån du betalar. Och som sagt ... har du mer i buffert = kan du skjuta till de hundralapparna, samt kan du avvara någon enstaka hundralapp från normalbeloppet blir det också ett plus.

Och varför jag föreslår detta är för att då försöker du visa att du gör allt du kan för att betala.
Tack för att du svarade mig och då förstår jag lite bättre.

Och tyvärr är det enda adekvata råd jag kan ge dig att dels betala så gott du kan till till skuldsanering. Hyra, busskort och normalbelopp är vad jag skulle behålla. Det jag hade fått i buffert (ska vara minst 500 kr) samt den peng (354 kr/mån) som täcker sjukvård och mediciner upp till högkostnadsskydd = skulle jag oavkortat lägga på betalningsbelopp till skuldsanering. Kan du plocka lite från normalbeloppet är ju det bra också.

Då blir det som minst 1356 kr/mån du betalar. Och som sagt ... har du mer i buffert = kan du skjuta till de hundralapparna, samt kan du avvara någon enstaka hundralapp från normalbeloppet blir det också ett plus.

Och varför jag föreslår detta är för att då försöker du visa att du gör allt du kan för att betala.
Absolut, jag kommer göra allt jag kan för att betala så mycket som möjligt.
Är inte stolt över mig själv, för att ha hamnat i den här situationen.
Det är mest min son, som får lida pga av ekonomin är som den är.
Trodde dock jag gjorde något bra som följde arbetsförmedlingen råd, eftersom det skriker efter Byggnads målare. Och att jag då vid färdig utbildning, kunde betala av mer på mina skulder,än vad den ursprungliga betalplanen var . Men dock så låter det på andra som är bättre ta något jobb och kanske vara arbetslös efter några månader igen
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Absolut, jag kommer göra allt jag kan för att betala så mycket som möjligt.
Är inte stolt över mig själv, för att ha hamnat i den här situationen.
Det är mest min son, som får lida pga av ekonomin är som den är.
Trodde dock jag gjorde något bra som följde arbetsförmedlingen råd, eftersom det skriker efter Byggnads målare. Och att jag då vid färdig utbildning, kunde betala av mer på mina skulder,än vad den ursprungliga betalplanen var . Men dock så låter det på andra som är bättre ta något jobb och kanske vara arbetslös efter några månader igen
Du kommer alltid att (eller ja iaf rätt ofta) får höra obekväma saker här. Många saker behöver man fundera på och reflektera över.

Dock ska du ju inte sätta dig ned och ta allt som blir sagt som en absolut sanning. Inte heller alltid känna det som sägs till dig ALLTID är något du behöver reflektera över.

Du känner till din sits bäst. Du har fått råd och ifrågasättande utifrån den information du velat/kunnat ge oss. Men på sista raden har ju ibte vi som läser ditt inlägg hela bilden framför oss.

Men, hurusom - du har en omprövning i pipeline:en. Betala så mycket du kan under dessa 6 mån fram tills ditt ärende kommer upp.

Och jag förstår hur du har resonerat.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Absolut, jag kommer göra allt jag kan för att betala så mycket som möjligt.
Är inte stolt över mig själv, för att ha hamnat i den här situationen.
Det är mest min son, som får lida pga av ekonomin är som den är.
Trodde dock jag gjorde något bra som följde arbetsförmedlingen råd, eftersom det skriker efter Byggnads målare. Och att jag då vid färdig utbildning, kunde betala av mer på mina skulder,än vad den ursprungliga betalplanen var . Men dock så låter det på andra som är bättre ta något jobb och kanske vara arbetslös efter några månader igen
Jag hade rådgjort med skuldsaneringsenheten innan jag hade hoppat på tåget.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
Där ser man... Dom har legat stabilt på 5 månader senaste tiden. Antar att dom tappat 1 månad under semestern.
tror även många begäer omprövning med tanke på skatteåterbäringen , vilket jag gjorde .

hoppas på svar denna eller nästa vecka vad jag behöver göra med mina 55k jag fick
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
tror även många begäer omprövning med tanke på skatteåterbäringen , vilket jag gjorde .

hoppas på svar denna eller nästa vecka vad jag behöver göra med mina 55k jag fick

Själva skatteåterbäringen har dom väl svårt att se?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp