• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Nytt lån för att betala äldre lån

matteP

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej!

Såg en annons på Facebook idag från påmind.se

De kollar över lån, elavtal m.m , tänkte att jag testar att se över ett lån jag haft ett tag hos ferratum.

Tog som förslag ett lån på 35 000:- då det är det jag har kvar att betala hos ferratum.

Bästa förslaget hade en effektiv ränta om 12,88%

Hos ferratum har jag en effektiv ränta runt 40-44%

Påmind har även försökt kontakta mig men är på semester så får bestämma mig om 2 veckor.

Min fråga till er mer rutinerade inom lånträsket;

- Är det bra att ta ett nytt lån för att betala mitt äldre lån?

Är helt vilsen så alla tips hade uppskattats!

Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag känner inte specifikt till Påmind.se, men generellt är det definitivt bra att ta ett lån på 12 procent för att betala ett med 44 procents ränta!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Vet du förresten om de tog en UC/kreditupplysning? I så fall får du eventuellt lite högre räntor om du söker igen om två veckor tror jag. Eller hade du två veckors betänketid?
 

matteP

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej!

Nej ingen betänketid utan mer jag som ville vänta.

Kollade lite mer.

Går via enklare.se och ja de tog en UC.

Har nedan på ferratum med 30 000:- kvar att betala;
Daglig ränta - 0,1193 %
Nominell ränta - 46%
Effektiv årsränta - 53,5%

Bästa räntan jag fick förslag på är 12,88% avb. Om 2 år.

Ser ut som jag har ett riktigt skit lån??

Vad tycker du jag borde göra?

Mvh
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Ja, absolut, det där är ett riktigt skitlån som du ska försöka lösa så fort som möjligt. Jag vet inte hur din ekonomi ser ut i övrigt (lån, hyra, ,inkomst osv) och vilka marginaler du har, men det bästa är ju förstås alltid att amortera bort så fort som möjligt. Det är ju egentligen ett ganska litet lån. Men bättre då att först lägga om lånet till ett med mindre ränta och så satsa på att amortera ner det.

Har du förresten koll på ditt kreditbetyg? Du kan använda gratis-appen Kreddy annars. Betyget avgör i hög grad vilka erbjudanden du får i fråga om framför allt räntan. I och med att du nu har en färsk förfrågan (försvinner helt efter ett år) har du sannolikt ett något sämre betyg nu än innan du ansökte, men du kommer ändå få något mycket bättre än Ferratum . Man bör helst inte ha för många eller för färska förfrågningar när man söker på nytt.

Och även om Påmind säkert är bra, så kan du ju säkert lika gärna söka 35 K på Lendo eller så och betala bort skitlånet med 53 procents ränta.
 

matteP

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Tja!

Testade kreddy och har ett mycket bra kreditbetyg.

Jag har en OK lön som trillar in varje månad så kan absolut betala lite varje månad.

Har runt 3000:- på klarna som ska betalas sista nu sen blir det att fokusera att få bort detta lån.

Om jag tar ett lån nu betalar av ferratum och får en avbetalningsplan om 2 år. Kan jag sätta undan på sidan av och betala resterande i en klumpsumma framöver?

Är det bäst att köra på Lendo direkt eller något av förslagen jag fått?

Tack för dina svar, känns bättre än att prata med en säljare med en agenda att välja dem.

Mvh
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Det där erbjudandet är giltigt i 30 dagar från ansökningsdatum så du kan välja det efter semestern. Du får nog inte lägre ränta om du gör en ny ansökan hos Lendo, snarare tvärtom.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Kör på erbjudandet du fått via enklare.se Det har redan kostat dig en Uc. Ferratum är ett riktigt dåligt lån/kredit. Kan man inte betala tillbaka hela summan på en gång utan delbetalar blir man i princip inte av med ski*en
Så det är bara bra att betala bort hela med ett annat lån med lägre ränta.
 

matteP

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
18 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Tack för svar!

Jag kommer ta det bästa alternativet från enklare.

Sista frågan, kan man kontakta företaget och betala av allt i en omgång framöver?

Tänker spara undan på sidan av avbetalning och om man kan slippa betala under 2 år.

Är det en möjlighet?

Mvh
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack för svar!

Jag kommer ta det bästa alternativet från enklare.

Sista frågan, kan man kontakta företaget och betala av allt i en omgång framöver?

Tänker spara undan på sidan av avbetalning och om man kan slippa betala under 2 år.

Är det en möjlighet?

Mvh
De flesta lån kan lösas i sin helhet i förtid.
På varje faktura brukar det stå hur mkt det är kvar av lånet totalt. Du kan betala det beloppet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp