• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

NykterSpelare´s väg ur träsket

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Har en fråga angående att ansöka skuldsanering.
Om man söker och inte blir beviljad, blir de någon anmärkning eller något då?
Om du söker och inte blir beviljad så syns det inte i något kreditbetyg och du får ingen anmärkning.

Man kan med andra ord fortsätta betala och söka. Blir man nekad kan man fortsätta betala och skicka en till ansökan.

Man förlorar inget på att skicka ansökan även om man anser att chanserna är låga eller höga.

Endast om du blir beviljad får du anmärkning. Men då är det en positiv sak
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 043
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Om du söker och inte blir beviljad så syns det inte i något kreditbetyg och du får ingen anmärkning.

Man kan med andra ord fortsätta betala och söka. Blir man nekad kan man fortsätta betala och skicka en till ansökan.

Man förlorar inget på att skicka ansökan även om man anser att chanserna är låga eller höga.

Endast om du blir beviljad får du anmärkning. Men då är det en positiv sak

Är det så även om man får inledande men inte slutligt?
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Men man måste väl sluta betala sina galdenärer om man får inledande men inte slutgiltig -vilket innebär att om man inte blir beviljad slutlig skuldsanering kommer man stå där med betalningsanmärkning och skulder som gått till inkasso och/eller KF? Och då blir det löneutmätning istället. Så utifrån vad jag förstått så är det inte riktigt så att man ”har ingenting att förlora” på att ansöka -absolut om man redan har utmätning stämmer det, men inte om man inte hamnat där än (och tror att man kan undvika det).
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Men man måste väl sluta betala sina galdenärer om man får inledande men inte slutgiltig -vilket innebär att om man inte blir beviljad slutlig skuldsanering kommer man stå där med betalningsanmärkning och skulder som gått till inkasso och/eller KF? Och då blir det löneutmätning istället. Så utifrån vad jag förstått så är det inte riktigt så att man ”har ingenting att förlora” på att ansöka -absolut om man redan har utmätning stämmer det, men inte om man inte hamnat där än (och tror att man kan undvika det).
Stämmer att man inte får betala vid inledande utan man betalar till kfm, förutom under juni och december då. Oftast hinner inte skulder in på mindre än drygt 6 mån vilket ett inledande inte bör ta. Men jo man hamnar ju efter vid ett inledande vilket i sin tur kan leda till större betalningsproblem vilket i sig kan leda till utmätning. Så du har en poäng där
 

NykterSpelare

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Tack för alla svar.
Skall fundera vidare och bolla med S&b rådgivaren på onsdag när jag skall dit.
Finns mycket att tänka på i detta.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Är det så även om man får inledande men inte slutligt?
Anmärkningen för inledande skuldsanering tas bort efter beslut.

antingen får man beslutad skuldsanering som anmärkning efter skuldsaneringen vunnit laga kraft eller så försvinner den om man blir nekad.
 

NykterSpelare

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Hej
Lite uppdatering, visade s&b rådgivaren min kalkyl och diskuterade framåt.
Vi är överens att jag iaf skall försöka klara detta utan skuldsanering eller utmätning.
Jag skulle inom närmaste månaderna behöva någon form av samlingslån på cirka 200k.
Vet att de kommer bli nästan omöjligt om inte omöjligt.

Är de någon som har erfarenhet att ringa till Långivare man redan har och lägga korten på borden och fråga om dem kan höja befintligt lån och återbetalningstid?
Vad är nackdelar med att försöka?
Kan dem säga upp nuvarande lån om dem ser att man har mer skulder nu osv?
Dem jag tänker på är:
Länsförsäkringar (min bank där även bolån finns)
Marginalen
Remember
Lån och spar bank

Tacksam om någon har info med dessa.
Trevlig söndag
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hur ska du bli skuldfri genom att höja lånebeloppen? Jag förstår inte matematiken med dina månadsutgifter och din plan.
 

NykterSpelare

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Hur ska du bli skuldfri genom att höja lånebeloppen? Jag förstår inte matematiken med dina månadsutgifter och din plan.
För att betala av dem värsta lånen/krediterna jag har och komma ned i Månadskostnad totalt.
Får jag 200k beviljat så kan jag betala av allt som behövs för att få en Månadskostnad på 30k och då klarar jag mig varje månad och kan börja på riktigt med snöboll.
Jag skall inte höja totala beloppet jag har i skulder utan endast samla
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp