• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nu behöver jag hela forumets hjälp! AKUT! (Elen stängs av)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Finns det någon ideel organisation i närheten där man kan be om hjälp? Tänker på att det kan komma inlägg på Facebook i stil med: Barnfamilj behöver hjälp med mat, födelsedagspresent till ett barn osv.. I bland har jag sett att det även stått på grund av något (oftast försenad utbetalning av sjukpenning eller liknande) behövs hjälp till el eller hyra.
Och så swishar människor till organisationen som sen hjälper den som bett om hjälp..

Tänker också på kyrkan, är det bara mat de stöttar med? De bör ju iaf ha erfarenhet av vad andra i din situation har vänt sig.

Jag vill också minnas att vid avstängd el skickas meddelande till socialtjänsten om det, vet dock inte vad det leder till.

Och beklagar din situation, förstår desperationen!
Det leder inte till någonting. Man tror man är så skyddad i detta landet men det är fel. Jag har försökt med soc och dom är inte behjälpliga. Ska kolla av det andra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Kan du bo hos föräldrar eller barnens mamma tills det är löst? Eller åtminstone tills chocken har lagt sig!
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Kan du bo hos föräldrar eller barnens mamma tills det är löst? Eller åtminstone tills chocken har lagt sig!
Nej. Har inga föräldrar på det sättet. En är ute ur mitt liv, den andra bor på hem, förlamad. Tyvärr är detta minst 6 månader vi pratar om. Det är vad jag kan tänka mig det tar att samla ihop. Men oavsett är det inte rätt. Det är inte summan som stod på räkningen. Dom har ju plussat på 25000 kronor nu.
 

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Har du någon du kan be om hjälp för kontakt med inkassobolaget? Jag tänker det är ju skitsvårt att tänka klart i din situation och hålla kontroll på känslorna. Går det att få hjälp av budgetrådgivare att ta kontakt kanske?
Jag tänker att det kan vara värt ett försök till, alternativen är ju inte så många.

Har du haft kontakt med elbolaget? Minns inte om du skrev det. Om de kan återkalla från inkasso och du betalar fakturan direkt till dom?

Hör av dig om du vill så kan jag ringa.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
413
Poäng
527
Det leder inte till någonting. Man tror man är så skyddad i detta landet men det är fel. Jag har försökt med soc och dom är inte behjälpliga. Ska kolla av det andra.
Kanske denna kan hjälpa till måste dock vara snabb den har ansöknings stopp från imorgon och öppnar åter i slutet av augusti och det tar ungefär från en månad till sex månader för dom att utreda om man har rätt till stöd från dom.Tänkte att det kanske hjälper till på sikt.

 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Lider med dig och hoppas så att det löser sig. Har tyvärr inga mer råd än det andra redan skrivit. Men, om du står på kanten till att avsluta livet så be om hjälp, kräv hjälp, från psykiatrin. För hur jävligt det än är just nu så kommer det bättre dagar <3
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
1: Kan någon hjälpa dig med barnen? Dvs kan du låta barnen åka hem till sin pappa eller någon annan? Detta så att du kanske kan få mindre stress om de är hemma och du känner att du måste hålla ihop framför dem.
2: Om du är suicidal och framförallt i stadiet att du inte bara tänker tanken utan börjat aktivt planera för det - jag uppfattade inte riktigt det i ditt ursprungsmeddelande - se punkt 1 och sök upp psykakuten. Vänta inte.
3: Det är Göteborgs Energi som du köper el från (fattar det så) och det är Visma som är inkassobolaget (fattar det så). Då ser jag att det är 2 trådar som behöver dras i samtidigt. Tråd 1 ta kontakt med energibolaget och se om elen kan bli påslagen eftersom grundbeloppet till dem är betalt. Tråd 2 ta kontakt (igen) med Visma och försök få en utskrift om vad skulden består av - dvs vad består de 25 000 kr av. Detta för att förstå hur det kan ha gått upp till det beloppet.
4: När du har gjort punkt 3 kan du går vidare med att avgöra nästa steg du måste försöka ta.
5: När du kör punkt 3 - kontakta även socialen. Även om du inte fått hjälp av dem tidigare så gör det iaf. Det kanske kan hända att de hjälper dig.

Och ja - jag förstår att detta är inte en snabb lösning. Men punkt 3, 4 och 5 bör (nu säger jag detta försiktigt för jag vet inte alla dina omständigheter och vad psykiskt mäktar med) du kunna ta imorgon och sedan efter det kunna se vad som är rimlig väg framåt.

Sedan så - gör som du själv skrev kontakta annat bolag och kolla om de kan hjälpa dig.

Lite mer info som kan vara bra att ha koll på - men förstår att det kan bli för mycket att orka läsa igenom just nu:

 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
1: Kan någon hjälpa dig med barnen? Dvs kan du låta barnen åka hem till sin pappa eller någon annan? Detta så att du kanske kan få mindre stress om de är hemma och du känner att du måste hålla ihop framför dem.
2: Om du är suicidal och framförallt i stadiet att du inte bara tänker tanken utan börjat aktivt planera för det - jag uppfattade inte riktigt det i ditt ursprungsmeddelande - se punkt 1 och sök upp psykakuten. Vänta inte.
3: Det är Göteborgs Energi som du köper el från (fattar det så) och det är Visma som är inkassobolaget (fattar det så). Då ser jag att det är 2 trådar som behöver dras i samtidigt. Tråd 1 ta kontakt med energibolaget och se om elen kan bli påslagen eftersom grundbeloppet till dem är betalt. Tråd 2 ta kontakt (igen) med Visma och försök få en utskrift om vad skulden består av - dvs vad består de 25 000 kr av. Detta för att förstå hur det kan ha gått upp till det beloppet.
4: När du har gjort punkt 3 kan du går vidare med att avgöra nästa steg du måste försöka ta.
5: När du kör punkt 3 - kontakta även socialen. Även om du inte fått hjälp av dem tidigare så gör det iaf. Det kanske kan hända att de hjälper dig.

Och ja - jag förstår att detta är inte en snabb lösning. Men punkt 3, 4 och 5 bör (nu säger jag detta försiktigt för jag vet inte alla dina omständigheter och vad psykiskt mäktar med) du kunna ta imorgon och sedan efter det kunna se vad som är rimlig väg framåt.

Sedan så - gör som du själv skrev kontakta annat bolag och kolla om de kan hjälpa dig.

Lite mer info som kan vara bra att ha koll på - men förstår att det kan bli för mycket att orka läsa igenom just nu:

Tack för att du la upp det på ett konkret sätt iaf. Jag ska vara ärlig. Jag är inte i stadiet där jag orkar med mycket. Jag orkar inte ringa och hålla på. Gjorde det idag och det dränerade allt. Men ska försöka göra som du sa iaf. Just nu är ju såklart prio el så all min vakna tid går åt att lösa det. Det är snarare om det inte går jag får lösa det psykiska. Jag har varit med om en hel del. Men denna stressen var ny faktiskt. Det är nåt helt annat.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Tack för att du la upp det på ett konkret sätt iaf. Jag ska vara ärlig. Jag är inte i stadiet där jag orkar med mycket. Jag orkar inte ringa och hålla på. Gjorde det idag och det dränerade allt. Men ska försöka göra som du sa iaf. Just nu är ju såklart prio el så all min vakna tid går åt att lösa det. Det är snarare om det inte går jag får lösa det psykiska. Jag har varit med om en hel del. Men denna stressen var ny faktiskt. Det är nåt helt annat.
Jag fattar. Och det är rimligt att du är så dränerad. Stress gör det med en.
Det var någon här i tråden som erbjöd sig att hjälpa dig med att ringa samtalen. Ta fasta på det erbjudandet om hjälp. För det är jobbigt att försöka lösa allt på egen hand.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Nu är det rensat i tråden! Även kommentarer som var okej fick tas bort eftersom de var svar på kommentarer som inte var okej!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp