• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
139
Poäng
327
Nej ett bf syns inte hos uc
Ok, tack för svar. Jag har betalt bort krediter på 80K sedan förra månaden och inte tagit några nya UC så måste undersöka vidare hur det kommer sig att kreditbetyget är helt kaos. Har inga bet.anmärkningar eller kreditanmärkningar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Påverkas UC när man får betalningsföreläggande hos kronofogden? Jag betalde in skulden och DNB som är bank drog tillbaka ärendet så ingen bet.anmärkning skedde. Men såg att mitt kreditbetyg gick upp till skyhöga 30 från redan dåliga 12 utan att någon ny kreditupplysning är tagen.
Misskött kredit?
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
139
Poäng
327
Konstigt, googlar man misskött konto så kommer DNB upp direkt så.. Och om dom ansökte om ett BF så kan detta vara anledninge.
Var på ett blancolån. Pratat med dom och dom har ej rapporterat in det. Måste ringa dom igen på måndag. Ligger ajour på lånet och det är ej uppsagt så vore konstigt om dom rapporterade in det. Brukar ske när lånet avslutas.
 
Senast ändrad:

Lånaldo

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
26 Juni 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Hej alla,

Har följt detta forum och denna tråd ett tag sedan jag själv satt mig i en mindre önskvärd position genom lite fel-investeringar. Känns som jag har hyfsad koll på hur det fungerar men tänker jag delar med mig hur det ser ut för mig ifall någon annan är i liknande situation. Vill dela med mig av hur riskprognos och UC score ändras när förfrågan försvinner, när blanco-lån betalas av osv. Och så får ni se om det är relevant information för er. Jag kommer uppdatera mellan varven om ni vill.

I Juni 2023 hade jag ett UC score på 644 (mycket bra). Kommer inte ihåg riskprognos men tror den var på cirka 1%.
Min årsinkomst var då cirka 640k.
Och hade två egna Blancolån (34000 på Swedbank och 110 000 hos SBAB) och ett gemensamt med tjejen (180 000 hos SBAB). Även ett bolån på 2 miljoner (bostad värd cirka 2.8 miljoner). 0 förfrågningar vid denna tidpunkt. Inga anmärkningar eller liknande.

Där och då tog jag dumt nog en massa upplysningar och gjorde om några lån vilket betydde att min situation ändrades till 11 förfrågningar. 3 Blancolån (2x Swedbank på totalt 150 000 och SBAB 110 000) och ett kreditkort hos SEB. Fortfarande inga anmärkningar.
Mitt UC score sjönk till 400 och min prognos höjdes till 13%.

Sen i September ifjol har jag inte tagit några nya upplysningar förutom för en Leasingbil hos Toyota den fjärde Januari. Min inkomst har ökat till 800k, jag har betalat av och avslutat krediten hos SEB och nu är lånen hos Swedbank nere på 110k och mitt egna på SBAB 97k. Vilket gjorde att jag under några månader legat på 3.4% och 567 UC Score. I början på veckan hade jag 7 FF kvar. I måndags försvann en och då sänktes min prognos till 2.7%. I tisdags höjdes min UC score till 580. Så de uppdateringarna skedde oberoende av varandra den 24e och 25e Juni.

Mina nästa hållpunkter är den 4e Juli då mitt FF hos Toyota blir sex månader (har sett att det spekuleras om detta har nån betydelse) och 2 FF som försvinner den 9e Juli och den 29e Juli.

Finns det intresse så kan jag fortsätta uppdatera hur det ser ut då jag tror att många kan identifiera sig med min situation. Och såklart får mig gärna gissa hur min prognos och score kommer utvecklas.

Är inte detta relevant så kan admin ta bort inlägget, tar det inte personligt.

MVH

/Lånaldo

Tjena!

Nu kommer sista uppdateringen här från mig. När jag skrev ovan inlägg så hade jag 2.7% i riskprognos, och sex FF kvar. Det har varit en rejäl resa från de 13% jag hade som värst. Idag försvann ännu en FF och jag har nu bara en kvar i Januari. Min riskprognos har letat sig ner till 0.5%. Detta är väl sammanfattningsvis det jag lärt mig under denna resas gång.

* Försvinner FF så uppdateras riskprognos 08 på morgonen.
* Försvinner FF uppdateras UC score vid nästkommande midnatt.
* Mellan den 13e och 20 kan riskprognos ändras utan att FF försvinner. Denna månad gick den från 0.6 till 0.5 för mig utan att förändringar skett. Detta har skett två gånger för mig.
* Mellan sex och elva FF var hoppen nedåt mer drastiska när de väl skedde. Men det fanns ingen garanti att de skulle ske. Jag hade några gånger oförändrad riskrognos trots att FF försvann.
* Att amortera några tusenlappar extra på ett blancolån har noll effekt.
* Kunde inte härleda min ökade inkomst till några riskprognosföränsringar. Tvärtom så var den oförändrad trots att jag gick från 600k till 800k.

Det var det. Hoppas några av er varit hjälpta av denna info. Lycka till när det kommer till alla era individuella scenarier. Det finns ljus i tunnel. Jag hann bromsa i tid och är nu på grön kvist. Lite disciplin och tålamod krävs dock, och inte ta förhastade beslut!
Sköt om er. /Lånaldo
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
328
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Jättebra sammanfattning dock saknar om du hade koll vad som hände när du betalade ner eller avslutade krediter ?
 

Lånaldo

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
26 Juni 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Jättebra sammanfattning dock saknar om du hade koll vad som hände när du betalade ner eller avslutade krediter ?

Tack. Jag betalade av en kredit innan jag började följa mer noga. Men det var ett väsentligt hopp då jag städade av min kredit på 60k hos SEB. Gjorde det när jag låg på 13%. Tror jag hoppade en sju åtta procent vid det tillfället.
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Har skuldsanering men kreditbetyg 0 utmärkt på kreddy när jag loggar in
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
328
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Du har förmodligen inga krediter och lån och inte heller förfrågningar. De är under skuldsaneringen. Men du har anmärkning p g a skuldsanering och då får du inte låna tills anmärkningen försvinner
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp