• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Är detta bekräftat av Fairlo? Att de slutar rapportera till UC eller slutade de bara? Någon som frågat?

Edit:

frågade i chatten nu och de bekräftar att de slutat att rapportera till UC.
Detta är lite osmidigt med tanke på att nationellt skuldregister förmodligen träder i kraft 1 Januari (beslutas i höstbudgeten runt 20 september tror jag), om bara 4.5 månad.

Då kommer dom synas igen om upplysningssystemet görs om eftersom alla kommer vara tvungen att rapportera till nationellt skuldregister om jag förstått det rätt.

Har ni fått bättre kreditbetyg för att fairlo försvunnit så kan det vara läger att nyttja situationen innan årsskiftet om ni har samlingslån eller liknande planerat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
fast det kommer nog finnas en övergångsperiod.

om staten ska sköta något så komplext som ett skuldregister så kommer det ju inte va klart 1 jan 2025... tror det tog norge flera år att få till sitt register som än idag inte är heltäckande.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
328
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Håller med , nu är dem mer på att införa sänkningar av återbetalningsränta
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Oh shit, mitt betyg gick från 14 till 1,9 när Fairlo försvann + att jag betalat av kreditkort från maxutnyttjat till ca 2% utnyttjat. Då har jag ändå 9 ff och är väldigt överbelånad.
 
Senast ändrad:

Akilles

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 September 2018
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
48
Poäng
137
Man blir ju oerhört less på företag som tar en UC pga att man är sen med 2 fakturor… tydligen får dom göra det, men förstör ju allt när man vill samla lån framöver… denna gång resurs bank. Suck

tycker dom borde kunna ta en mini uc eller creditsafe, men inte, dom tar alltså en full UC och motiverar att dom ser ett legitimt behov pga att dom inte vet om jag kommer att betala.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Man blir ju oerhört less på företag som tar en UC pga att man är sen med 2 fakturor… tydligen får dom göra det, men förstör ju allt när man vill samla lån framöver… denna gång resurs bank. Suck

tycker dom borde kunna ta en mini uc eller creditsafe, men inte, dom tar alltså en full UC och motiverar att dom ser ett legitimt behov pga att dom inte vet om jag kommer att betala.
Har aldrig hänt mig..
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
407
Poäng
527
Man blir ju oerhört less på företag som tar en UC pga att man är sen med 2 fakturor… tydligen får dom göra det, men förstör ju allt när man vill samla lån framöver… denna gång resurs bank. Suck

tycker dom borde kunna ta en mini uc eller creditsafe, men inte, dom tar alltså en full UC och motiverar att dom ser ett legitimt behov pga att dom inte vet om jag kommer att betala.
Sjukaste jag hört på länge, vad jag vet så får inte företag göra kredit koll på en person utan att denne vet om det ?
 

Lånaldo

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
26 Juni 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Gick kl 8 nu på morgonen från 5 till 4 FF och min prognos sänktes från 1.6 till 1.2. I vanlig ordning lär min UC Score öka runt midnatt.

Nu har jag fyra FF kvar varav tre försvinner mellan den 25/8 till den 18/9.

Då är förhoppningen att jag kommit en bit under 1.0 och att jag kan göra bokslut för min del i den här tråden.

Ha en trevlig vecka.

Hej igen,

Nu på morgonen gick jag från 4 FF till 3 FF och därmed från 1.2% till 0.9%.
2 av de resterande 3 FF försvinner under september så då får vi se vad slutresultatet blir. Känns otroligt skönt att vara på ”Mycket Bra” igen efter att ha varit lite snett ute det senaste året. I keep you posted.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp