• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Kaffeikoppen

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Enligt era personliga erfarenheter, under vilken % riskprognos har ni fått vettiga erbjudanden? 10%? 5%? 2%? 1%?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Enligt era personliga erfarenheter, under vilken % riskprognos har ni fått vettiga erbjudanden? 10%? 5%? 2%? 1%?
Mitt mål är att ha under 0,6% och ha en belåningsgrad på max 1,75 för att få bättre erbjudanden som gör att jag får en drägligare ekonomi. Om jag inte uppfyller dessa mål så är det ingen idé för mig att söka samlingslån.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Enligt era personliga erfarenheter, under vilken % riskprognos har ni fått vettiga erbjudanden? 10%? 5%? 2%? 1%?

Som @Ankki55 skrev

Överbelåning är något som sätter stopp mer nu förtiden än tidigare. Alltså att betyget i sig betyder inte så otroligt mycket om övriga förutsättningar är halvtaskiga.

Jag sökte förra veckan 250K för att ersätta ett befintligt blanco-lån med dålig ränta. Sökte med 4 förfrågningar, 1.4% betyg men med belåning på 1.8x. Fick endast ett shabbigt erbjudande på 150K med 18% ränta som jag inte tog.
 

Kaffeikoppen

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Som @Ankki55 skrev

Överbelåning är något som sätter stopp mer nu förtiden än tidigare. Alltså att betyget i sig betyder inte så otroligt mycket om övriga förutsättningar är halvtaskiga.

Jag sökte förra veckan 250K för att ersätta ett befintligt blanco-lån med dålig ränta. Sökte med 4 förfrågningar, 1.4% betyg men med belåning på 1.8x. Fick endast ett shabbigt erbjudande på 150K med 18% ränta som jag inte tog.
Kanske dum fråga men är belåningen den totala summan lån (minus eventuell CSN) i relation till taxerad förvärvsinkomst?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Även oanvända (och förstås använda) krediter räknas in tror jag.
 

Kaffeikoppen

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Ingen dum fråga. Det stämmer. Hört att vissa banker givit ut direktiven att se automatiskt nekar efter 1x belånat t.ex.
Har läst i flera olika trådar där folk hävdar just detta. Har i dagsläget ca 106% belåningsgrad så inte omöjligt för mig att få ner det under 100% tills det är dags att söka samlingslån nästa gång förhoppningsvis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp