• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Tack jag förstår. Bra räkneexempel. Problemet är väl mitt kommande underskott. Hade tänkt snygga till siffrorna och amortera extra så att siffrorna i maj såg lite bättre ut. Även om jag snarare snittar 20-25% så lär bankernas automatiserade utredning räkna kallt med ca 10% vilket då ser ut som att jag har över en miljon i blanco. Funderar på om jag ska chansa innan deklarationen syns.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
underskott av kapital, är det något man endast får av betald ränta?
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
underskott av kapital, är det något man endast får av betald ränta?
Du kan få det om du sålt aktier till förlust och tar upp det i deklarationen. Dock inte ISK konto. På fullständiga deklarationen som du ser finns olika rutor men utåt sett så ser msn bara summan.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Du kan få det om du sålt aktier till förlust och tar upp det i deklarationen. Dock inte ISK konto. På fullständiga deklarationen som du ser finns olika rutor men utåt sett så ser msn bara summan.
Tack! Fick till mig av ett bolag som påstog sig veta att de beror endast på räntor o det är ett tecken på höga utgifter. Men blev så osäker på om det verkligen endast berodde på räntor.. fick ett konstigt bemötande.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Tack! Fick till mig av ett bolag som påstog sig veta att de beror endast på räntor o det är ett tecken på höga utgifter. Men blev så osäker på om det verkligen endast berodde på räntor.. fick ett konstigt bemötande.
Ja, vissa bolag tar för givet att vi med lån ej har tillgångar på börsen exempelvis. Även om det inte är så för många så finns det en teoretisk möjlighet. Hur som helst så är det onödigt att en handläggare är dryg på det sätt du beskriver, eller rent okunnig faktiskt.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Ja, vissa bolag tar för givet att vi med lån ej har tillgångar på börsen exempelvis. Även om det inte är så för många så finns det en teoretisk möjlighet. Hur som helst så är det onödigt att en handläggare är dryg på det sätt du beskriver, eller rent okunnig faktiskt.
Tack! Då ska jag lämna in ett litet klagomål faktiskt. För att bara ta föregivet tycker jag är dumt. Jag har ingen skyldighet att nämna vart mitt underskott kommer ifrån.
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
148
Poäng
327
Tyvärr är det mycket mer komplicerat än så, det största problemet är att UC har noll koll på sina indata. Med det menar jag att de data jag själv har, jag tar endast upp data som UC klassar som kreditkort och kontokrediter ej blancolån
Det som borde vara enkelt som du skriver att sista dagen i månaden gäller fn inte alla aktörer. Många faller utanför den ramen.
Jag har aldrig fått min bokföring att överensstämma med det UC redovisar, man kan säga att det förekommer det jag skulle kalla för dubbel bokföring.
Inget kreditkort är det andra likt, det är kortet kontot som bestämmer vilket resultat man får.
Kunskapsnivån inom UC kundtjänst är på en mycket låg nivå, därför har det varit en hel del jobb att utreda varför saker och ting inte fungerar, gäller även själva riskprognosen som saknar förutsättningar att kunna fungera under vissa omständigheter.
Om intresse finns kan jag redogöra för det jag kommit fram till
Berätta gärna vad du kommit fram till.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Tyvärr är det mycket mer komplicerat än så, det största problemet är att UC har noll koll på sina indata. Med det menar jag att de data jag själv har, jag tar endast upp data som UC klassar som kreditkort och kontokrediter ej blancolån
Jag tycker det är ett större problem att när UC väl har fått sina indata, så använder de statistik för att beskriva agerande på individnivå. Det är förvisso ett ganska svenskt problem i stort där man litar på kalla siffror snarare än metoden som siffrorna härrör från. Om man stoppar in skräpdata i en beräkning, så får man ju också skräpresultat.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
312
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Jag bara sitter och väntar på att taxeringen ska uppdateras! Undrar vem som blir först att skriva det här :thinking:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp