• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

trohSgiB

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
15 December 2020
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Hur mycket påverkar årsinkomsten UC betyget? Kommer gå från 167k 2019 till 320k 2020.

Känns som det borde ha en ganska stor påverkan men vill inte hoppas på för mycket.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Hur mycket påverkar årsinkomsten UC betyget? Kommer gå från 167k 2019 till 320k 2020.

Känns som det borde ha en ganska stor påverkan men vill inte hoppas på för mycket.
I ditt fall påverkar det en hel del nästan en dubbling av inkomst. Ska du söka samlingslån så vänta tills nya inkomsten är reggad på UC.
 

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Jag har nu 2 blancolån på UC:n och 2 kreditkort. Det ena är 0:at och det andra är utnyttjat till 50%. Vad är bäst för betyget, avsluta den 0:ade krediten och då få en kredit/kreditgivare mindre men mindre outnyttjat belopp eller ha kvar krediten 0:an och jobba på att betala ner kvarvarande kreditkort (sakta men säkert)? Tänker söka nytt samlingslån i juli.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag har nu 2 blancolån på UC:n och 2 kreditkort. Det ena är 0:at och det andra är utnyttjat till 50%. Vad är bäst för betyget, avsluta den 0:ade krediten och då få en kredit/kreditgivare mindre men mindre outnyttjat belopp eller ha kvar krediten 0:an och jobba på att betala ner kvarvarande kreditkort (sakta men säkert)? Tänker söka nytt samlingslån i juli.
i ditt fall behålla det outnyttjade kreditkortet helt klart
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Jag har nu 2 blancolån på UC:n och 2 kreditkort. Det ena är 0:at och det andra är utnyttjat till 50%. Vad är bäst för betyget, avsluta den 0:ade krediten och då få en kredit/kreditgivare mindre men mindre outnyttjat belopp eller ha kvar krediten 0:an och jobba på att betala ner kvarvarande kreditkort (sakta men säkert)? Tänker söka nytt samlingslån i juli.
Avsluta det nollade ha kvar det på 50% men betala ner det fram till Juli månad så du bara har en nyttjandegrad på 15-20 % eller lägre men inte avsluta.
 

Superklanten

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Januari 2021
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Förstår mig inte på UC.

gick från 10 till 9 ff. Inget hände.
Uppdatering på skulder, som nu är längre. Inget hände.
2 st FF blev över 6 månader. Inget hände.

väntar på att 3 till ff försvinner denna månad innan jag frågar om lån. Men de känns som att inget kommer hända nu på uc Scoren. Fattar inte!
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Förstår mig inte på UC.

gick från 10 till 9 ff. Inget hände.
Uppdatering på skulder, som nu är längre. Inget hände.
2 st FF blev över 6 månader. Inget hände.

väntar på att 3 till ff försvinner denna månad innan jag frågar om lån. Men de känns som att inget kommer hända nu på uc Scoren. Fattar inte!
Allt handlar inte bara om FF läser det tyvärr allt för ofta att många låser upp sig på FF, UC algoritmer är komplicerat många faktorer som spelar in.
* Sambo eller gift?
* Samma adress hur länge?
* Anmärkningar som är färska?
* Misdbrukad kredit som är färsk?
* Stort underskott kapital som överstiger ca 15% av taxerad inkomst?
* Mer än 5 FF
* Ny FF inom 1 månad sen senaste?
Detta är bara några exempel på algoritmer som UC tar hänsyn till.
Har haft många Mail till UC och dem lämnar inga direkta svar så detta är inget Facit men en vägledning.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/minuc-mitt-kreditbetyg.2236/
 
H

Hondär

Gäst
Poäng: 0
Allt handlar inte bara om FF läser det tyvärr allt för ofta att många låser upp sig på FF, UC algoritmer är komplicerat många faktorer som spelar in.
* Sambo eller gift?
* Samma adress hur länge?
* Anmärkningar som är färska?
* Misdbrukad kredit som är färsk?
* Stort underskott kapital som överstiger ca 15% av taxerad inkomst?
* Mer än 5 FF
* Ny FF inom 1 månad sen senaste?
Detta är bara några exempel på algoritmer som UC tar hänsyn till.
Har haft många Mail till UC och dem lämnar inga direkta svar så detta är inget Facit men en vägledning.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/minuc-mitt-kreditbetyg.2236/

Du har rätt i det du säger, men det gör mig ändå förvirrad.
Har inga anmärkningar, ingen missbrukad kredit. Bott själv senaste halvåret men aldrig haft en registrerad partner ‍♀️ inga nya ff. Den yngsta är oktober. Osv.

Senaste halvåret har mitt uc score gått ner en hel del. Så trodde det skulle gå ner av dessa förändringar med. Men tydligen inte..
 

Roberto77

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
25 December 2020
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
82
Poäng
227
Då gick mitt kreditvärdighet från 12.1 till 12.5 för att jag försökte vara redig och stänga av kreditutrymmet..

Hade 38 utnyttjat av 45 000kr beviljat
Nu har jag 36 utnyttjat och beviljat är ju nu samma då kortet är stängt.
De blev bara till det sämre.
Och antar att be som öppna krediten så de beviljade inte hänger med det utnyttjade inte går utan enu en uc..
 
M

MisseK

Gäst
Poäng: 0
Då gick mitt kreditvärdighet från 12.1 till 12.5 för att jag försökte vara redig och stänga av kreditutrymmet..

Hade 38 utnyttjat av 45 000kr beviljat
Nu har jag 36 utnyttjat och beviljat är ju nu samma då kortet är stängt.
De blev bara till det sämre.
Och antar att be som öppna krediten så de beviljade inte hänger med det utnyttjade inte går utan enu en uc..

Mitt har inte uppdaterats idag ens en gång... :-(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp