• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
30FF så kommer det nog tyvärr att ta ett tag innan ditt betyg sjunker. Är bra mycket svårare att få lån idag i detta världsläge
Det är jag medveten om men att det inte rört sig alls på 3 månader, inte ens på decimalnivå är det som gör mig så konfunderad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Nu dök mitt samlingslån på UC upp men alla andra lån/krediter som jag betalat av ligger fortfarande kvar. Lär väl försvinna tills nästa uppdatering. Så trots ett blanko till på 350 000 kr så hände ingenting med mitt betyg.
Då lär det bli en rejäl skjuts nedåt nästa gång!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jo, men ditt betyg har ändå förändrats / rört sig med någon decimal under tiden? Mitt har inte ens ändrats på decimalen som sagt på 3 månader, varken upp eller ner. Inte ens 0
,1. Att det inte ändrats en månad kan jag köpa, men 3 utan att ens en decimal ändras?
Har varit med om liknande ibland. Drygt som tusan, känns som om det aldrig händer något men det är bara härda ut. Men kontakta UC om du känner dig osäker på att det verkligen stämmer. Vi betalar ju ändå tjänsten varje månad så lite service kan man ju kräva :)
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Ringde till UC precis och frågade, det enda hon kunde säga var att eftersom det skett en ändring så kan annan information börja väga tyngre.

Förstår dock fortfarande inte hur ett kreditbetyg försämras kraftigt efter att man betalt av en stor skuld och inte tagit några nya lån eller förfrågningar.
Har du betalat ner krediter brukar det ha väldigt positiv effekt. Men om man också har avslutat den kan det (i alla fall kortsiktigt) ha väldigt negativ verkar det som. Blancolån verkar knappt påverka alls åt något håll. Så har du kanske betalat ner och avslutat krediter?
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
31
Poäng
147
Har varit med om liknande ibland. Drygt som tusan, känns som om det aldrig händer något men det är bara härda ut. Men kontakta UC om du känner dig osäker på att det verkligen stämmer. Vi betalar ju ändå tjänsten varje månad så lite service kan man ju kräva :)

Jag har mailat UC men fick svar att de inte kan ändra riskprognosen trots att min fråga gällde om det kunde vara någon teknisk bugg. Frågade igen om de snälla kunde undersöka vidare då de var inne och pillade på mina krediter i somras som strulade lite och om det kan ligga kvar någon bugg. Hoppas på svar.
 

Mommishf

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 Mars 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Har du betalat ner krediter brukar det ha väldigt positiv effekt. Men om man också har avslutat den kan det (i alla fall kortsiktigt) ha väldigt negativ verkar det som. Blancolån verkar knappt påverka alls åt något håll. Så har du kanske betalat ner och avslutat krediter?
Jag hade helt enkelt ett billån på 170k som jag har avslutat. detta Försämrade mitt kreditbetyg kraftigt.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag hade helt enkelt ett billån på 170k som jag har avslutat. detta Försämrade mitt kreditbetyg kraftigt.

Så jäkla surt. Trots att det ju, inte minst i den här tråden, finns mycket kunskap om hur UC:s algoritmer fungerar låter det ju faktiskt helt vansinnigt

Stod billånet som blanco eller kredit förresten?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Billånet stod på kredit
Tyvärr blir det ofta så när krediter avslutas. När det gäller ett billån tycker jag det är vansinnigt. Tanken med att det är "bra" att ha oanvända krediter är ju att det är en sorts buffert ifall man får oplanerade utgifter. Men det går ju inte att använda ett billån på det sättet som ett kontokort :-(

Men på några månaders sikt kanske det jämnar ut sig lite. Hoppas det. Hoppas du fick lite lättare ekonomi av att kunna betala in billånet i alla fall
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Blancolånen har nu uppdaterats för mig. Från 270k till 105k (två lån till ett) Ingen förändring av riskscore dock. Kan detta förändras efter ett tag?
Wästgöta är bra alltså. Med rabatten har jag nu hela 0,1% lägre ränta mot det lånet jag löste bort som syntes på UC :) För att vara utanför UC är det ju redigt bra!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp