• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Min mamma på nästan 80 år, med demens har spelat bort allt hon har!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 969
Poäng
1 307
Lag är lag och det ska respekteras-punkt slut.
Möjligt, men lagen säger både straff åt den som döms för brott och skadestånd, när sådant går att utdöma, till den som har rätt till det.
Regleras i olika delar av lagen, hanteras av administrativa skäl i samma huvudförhandling.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Självklart ska inte en dement få spela bort pengar. Detta ska du i teorin väldigt enkelt kunna hjälpa henne få tillbaka.

Här kommer ett Lagstöd om du kan använda:

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde.

I detta fall är det självfallet spelbolagens skyldighet att lämna tillbaka de pengar som de mottagit om du har bevis från läkarjournalen att hon är dement.

Detta finns det säkerligen även stöd för i svenska spellicensen att få återbetalning.
.
.
.
Jag kommer aldrig döma någon utan bevis och kommer aldrig ställa frågan. Men är situationen som många misstänker så var försiktig, du kommer att ha att göra med ganska kompetenta människor högt upp i spelbolagens led och möjligtvis advokater som granskar ditt ärende som du försöker få lös hundratusentals kronor från.

När det gäller återbetalningsärende har varken kundservice eller kundservicechefen mandat att ge återbetalning. Det går närmare styrelsen som sköter dessa ärenden.

Gissar här utan bevis: Det kan också ligga precis på sweet spot, runt 200.000 (fördelat på flera bolag) för att få återbetalning utan långdraget ärende då det fortfarande är en piss-summa för spelbolagen.

Hade det handlat om över en halv miljon så blir det förmodligen hårdare granskning, då dom kollar vart ipn är inloggat från, vilka webläsare som använts, device id etc. Många spelbolag har också mycket skit under mattan och ha myndigheter på sig för att ta emot dementas pengar med vägran om återbetalning är det sista dom vill.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Självklart ska inte en dement få spela bort pengar. Detta ska du i teorin väldigt enkelt kunna hjälpa henne få tillbaka.

Här kommer ett Lagstöd om du kan använda:

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning

Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde.

I detta fall är det självfallet spelbolagens skyldighet att lämna tillbaka de pengar som de mottagit om du har bevis från läkarjournalen att hon är dement.

Detta finns det säkerligen även stöd för i svenska spellicensen att få återbetalning.
.
.
.
Jag kommer aldrig döma någon utan bevis och kommer aldrig ställa frågan. Men är situationen som många misstänker så var försiktig, du kommer att ha att göra med ganska kompetenta människor högt upp i spelbolagens led och möjligtvis advokater som granskar ditt ärende som du försöker få lös hundratusentals kronor från.

När det gäller återbetalningsärende har varken kundservice eller kundservicechefen mandat att ge återbetalning. Det går närmare styrelsen som sköter dessa ärenden.

Gissar här utan bevis: Det kan också ligga precis på sweet spot, runt 200.000 (fördelat på flera bolag) för att få återbetalning utan långdraget ärende då det fortfarande är en piss-summa för spelbolagen.

Hade det handlat om över en halv miljon så blir det förmodligen hårdare granskning, då dom kollar vart ipn är inloggat från, vilka webläsare som använts, device id etc. Många spelbolag har också mycket skit under mattan och ha myndigheter på sig för att ta emot dementas pengar med vägran om återbetalning är det sista dom vill.

Man bör som vanligt inte ta dina självfallna slutsatser som sanning.
Det är långt ifrån så enkelt som du får det att verka.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
När fick din mamma sin diagnos? När började hon spela? Bor hon ensam i sitt hushåll?

Det finns många aspekter och lager som spelar in i en sån här frågeställning.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Vilken Terry? Tänker Du på @Terry_ så har jag inte fått den uppfattningen, vill minnas att han har bekant(a) som är polis(er).
Han skrev polis i tråden om vad folk jobbar med. Jag kommer ihåg det för jag blev förvånad. Han krängde ju försäkringar för ett tag sedan men bytte ju jobb. Jag tror inte jag hade läst vad han bytte till tidigare. Men svårt att bli polis utan mellanliggande studier?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Nej - det var i tråden Trygga jobb i osäkra tider. Han sa aldrig att det var hans jobb.

Haha stämmer!

Jag menade att poliser just nu inte behöver gå arbetslösa för att lagstiftarna vill att polisen kraftigt ska växa - utbildar du dig till polis så får du garanterat jobb :)!

Annars hamnade jag i försäkringsbranschen när jag var dryga 21 år gammal och färdigutbildad fastnade där i cirka 15 år. Nu jobbar jag med saker som faller under "HR" utbildning utav personal på arbetsplatser och dylikt.

Utesluter inte att jag i framtiden återigen hamnar i försäkringsbranschen men var faktiskt skönt att lämna det några år. Det blir ganska monotont att göra samma sak ett långt tag.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Haha stämmer!

Jag menade att poliser just nu inte behöver gå arbetslösa för att lagstiftarna vill att polisen kraftigt ska växa - utbildar du dig till polis så får du garanterat jobb :)!

Annars hamnade jag i försäkringsbranschen när jag var dryga 21 år gammal och färdigutbildad fastnade där i cirka 15 år. Nu jobbar jag med saker som faller under "HR" utbildning utav personal på arbetsplatser och dylikt.

Utesluter inte att jag i framtiden återigen hamnar i försäkringsbranschen men var faktiskt skönt att lämna det några år. Det blir ganska monotont att göra samma sak ett långt tag.
Skrev du inte klart och tydligt att du är polis.Det finns bara ett ord och går inte att missuppfatta-polis.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp