• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Min egna resa som skuldsatt student!

csnkfm

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Jag skriver denna lilla "dagbok" för har blivit lite inspirerad av många som har gjort samma sak och tänker mig att det kan bli lättare både att räkna på samt att få lite bättre psyke när det kommer till skulder.

Så lite backstory till det hela så som många många andra så har jag levt överdrivet lyxigt sen efter studenten samt spelat för pengar men det gjordes för cirka ett år sedan sist, tagit massvis med dåliga lån som jag då hade i åtanke med att betala tillbaka på en månad men "lägsta att betala" lockade mer varje månad och tillslut så åt det upp mig. Har idag släppt allting från och med maj för att helt och hållet bara fokusera på mig själv, tagit massvis med information av forumet, lagt upp lite egna planer kring hur jag vill göra med studier osv. Har kommit till insikt att detta kan gå om jag kämpar men efter jag sett alla eldsjälar här inne så känns det mycket mer värt att försöka. Så till lön och skulder, Fick sista lönen nu i Juli då jag äntligen ska börja studera i september så kommer helt och hållet förlita mig på csn i nuläget. Men om jag skulle ta studielån som ligger på cirka 13k så kommer jag tjäna bättre per månad än vad jag gjort de senaste månader (jobbar inom matbutik och bara fått cirka 12 timmar per vecka) så det är lite positivt i det hela. Jag anser att studielånet blir lite som mitt samlingslån, helt klart kommer det vara sämre än ett samlinglån eftersom jag fortfarande kommer betala varje månad. Men nu till en liten vändning, eftersom jag börjar studera på min hemort igen så har jag tagit det väldiga kloka beslutet att flytta hem igen då mina föräldrar erbjudit detta och då åker både hyra och matkostnader ner markant (guldläge man har fått), så därför tror jag själv på att använda studiebidraget för att köra snöbollsmetoden på det hela och amortera ner allting så snabbt som möjligt. Påbörjar även mina studier nu i höst och den är på 3 år så det hade varit väldigt skönt om jag lyckades betala av allting på 3år. Nu till alla skulder som kanske är det mest intressanta.

Ålder: 22 år

Inkomst 2023: 268 955kr (Men den kommer ju såklart sänkas just nu)

Total skuld: 186 227kr

Långivare / lägsta att betala per månad

Tänk på att jag har inte betalat på något från maj så beloppet per månad att betala kommer sänkas när jag har betalat

*Saldo: 20+5k / Ränta 39,5% - 4.070kr

*Merax: 4,447,72kr / Ränta 43.98% - 500kr

*Flexkonto: 3,873,60kr / Ränta 43,98% - 500kr

*Binly: 9,354kr / Ränta 43,50% - 4.086kr

*SmsPengar: 6,187,5kr / Ränta 44% - 1,500kr

*SveaBank: 16,841kr / Ränta 16,09% - 1,182kr

*Ferratum: 34,131kr / Ränta 44% - 4.330,22kr

*Credifi: 14,705kr / Ränta 43,5% - 5,863kr

*Lumify: 17,669kr / Ränta 43,5% - 6,867kr

*Coeo Inkasso: 4,019kr Har avbetalning så höftar med cirka (1500kr)

Månadsbetalning: 28,898kr

Har även Loanstep på 20k och Viaconto på 30k men de verkar redan vara skickade till inkasso och kommer inte in på kivra just nu, kan skriva det i kommentarerna om jag får tag på det.

Men som det visar så är det inte en skyhögt skuldberg men det är mycket för mig. Månadsbetalningen denna månad blir cirka 29k och jag får ut 13 med studielån så det är lite back. Min fråga då är att eftersom det är sista månaden att betala tills vissa skickas till inkasso och vissa skickar till fogden är det någon som har något tips om hur jag ska starta attackera detta, går det att skippa något lån en månad till? eller om någon har erfarenhet av att något lån faktiskt blir bättre om det går via inkasso än att betala på det via dem själva. Min månadsbetalningen kommer självklart vara mycket lägre om jag nu lyckas den här månaden eftersom jag kommer kunna använda cirka 10-11k bara på att betala på allt. Söker också extrajobb vid sidan av men det är väldigt trögt på den marknaden i min stad just nu så försöker jobba mycket via datorn och telefonen med att redigera videos osv men det ger inte mer än 1-2 tusenlappar (bästa fall) i månaden men allt extra tar jag. Sen kommer det självklart gå att jobba mer på t.ex jullov samt sommarlov då jag inte behöver fokusera på studierna lika mycket.

Som sagt så ska jag försöka göra allt för att klara detta har grubblat över att släppa allt till kf och att inte göra det men har nu bestämt mig för att göra ett sista riktigt försök på detta, har som sagt guldläge med att kunna bli erbjuden att flytta hem igen osv. Vad tror ni kan jag lyckas? ;)

Sen har jag lite fråga igen om någon vet en bra sida som man kan köpa en billig bärbar dator som jag ska ha inför studierna.

Tack för mig och början på min lilla dagbok =)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Hej,

Förlåt för den barska frågan men, om du behöver betala in nästan 30 tusen kronor per månad, och du har inkomst på ca. 13, då går du (utan några andra utgifter!) back 17 tusen i månaden. Frågan är om du ens som studerande kan täcka räntorna? Du får inget ränteavdrag utan en riktig inkomst, CSN räknas inte.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Det är otäcka räntor som om du inte får kontroll på det här nu så kommer du om några år sitta med större delen av en miljon i skuld
 

csnkfm

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det är otäcka räntor som om du inte får kontroll på det här nu så kommer du om några år sitta med större delen av en miljon i skuld
Absolut det är de som jag är rädd för, och din tidigare fråga så ligger månadskostnaden just nu på 30 tusen men det gäller bara den här månaden eftersom fakturorna har byggts upp pga att jag har inte har betalat de senaste 3st på något lån gjorde en snabb räkning för någon månad sedan vad min månadskostnad blir om det inte ligger flera fakturor på en faktura (om du förstår vad jag menar) många utav de här lånens månadskostnader halveras om inte mer om jag hamnar i fas med mina betalningar igen. Kan göra en ny uträkning senare som visar de ”normala” månadskostnaderna så man får en bättre blick. Skulle det vara så nu att jag håller mig flytande och följer alla betalplaner tills februari så har jag frigjort credifi och lumify vilket kommer ge väldigt mycket extra i månaden att jobba på. Förhoppningsvis så lyckas jag få tag på något extra jobb vid sidan av. Förstår att det stod väldigt väldigt otydligt i texten. :)
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Det första steget är givetvis att gå in på lendo och söka 195.000 kr och lösa alla lån till ett.

komma ner från 30.000 kr i månaden till 2500kr

sen maila och spärra dig från dessa sidor. Du har dom dyraste lånen på internet
 

csnkfm

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det första steget är givetvis att gå in på lendo och söka 195.000 kr och lösa alla lån till ett.

komma ner från 30.000 kr i månaden till 2500kr

sen maila och spärra dig från dessa sidor. Du har dom dyraste lånen på internet
Första steget får jag ta och göra men tror inte jag har jätte bra förutsättningar vet inte vart jag hittar ff osv. Mailade för 2 månader sedan om att spärra mig ifrån alla snabblån och krediter även de som jag inte lyckades ta mitt i all skit. Kan inte säga exakt vad månadskostnaderna blir efter den här månaden om jag lyckas betala eftersom min förra uträkning var på ungefär lite mer hälften en av det som ska betalas denna månad, så det ser mycket värre ut en vad det ska vara men det är fortfarande sjuka räntor som man kollade blint bort ifrån förr.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det första steget är givetvis att gå in på lendo och söka 195.000 kr och lösa alla lån till ett.

komma ner från 30.000 kr i månaden till 2500kr

sen maila och spärra dig från dessa sidor. Du har dom dyraste lånen på internet
Kan ju bli svårt med tanke på jobbsituation och inokomst. Men be föräldrarna om hjälp kanske?
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Precis men det viktigaste att inte spela mer och be föräldrarna om hjälp med att samla lån, om du inte får själv.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
13000 i månaden som student hehe det är bra lyxigt att plugga i Sverige. Jag hade max 7000 på min tid men tog ändå inte csn-lånet.
Be bara föräldrarna gå in och lösa lånen, får du ändå bo hemma så lär du få det med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp