• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Medsökande samlingslån

Skuldsatt00

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej, funderade på en sak. Jag har skuldsatt mig pga av spel. Funderar på att låta min mamma ta över min ekonomi helt och hållet och eventuellt fråga om hon kan tänka sig stå med på ett samlingslån vilket jag dessvärre inte tror hon vill. Vilket är förståeligt! Men ni som haft schyssta närstående som ställt upp på ett samlingslån, vilket belopp har det handlat om? Finns det något skydd mot den medsökande om den skuldsatta skulle gå bort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Sistnämnda, det är om ni tecknar någon försäkring, det brukar kosta typ 10% extra per månad.
Annars är ju medlåntagares syfte att kunna betala allt om den andra låntagaren slutar betala.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
537
Mottagna reaktioner
253
Poäng
447
Sistnämnda, det är om ni tecknar någon försäkring, det brukar kosta typ 10% extra per månad.
Annars är ju medlåntagares syfte att kunna betala allt om den andra låntagaren slutar betala.
Tror dock försäkringen/(betalskydd) bara avser huvudlåntagaren och den brukar ha ett maxbelopp på dödsfall. Kan va värt att kolla över innan man ev tecknar det.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
521
Mottagna reaktioner
285
Poäng
447
Hej, funderade på en sak. Jag har skuldsatt mig pga av spel. Funderar på att låta min mamma ta över min ekonomi helt och hållet och eventuellt fråga om hon kan tänka sig stå med på ett samlingslån vilket jag dessvärre inte tror hon vill. Vilket är förståeligt! Men ni som haft schyssta närstående som ställt upp på ett samlingslån, vilket belopp har det handlat om? Finns det något skydd mot den medsökande om den skuldsatta skulle gå bort?

Har du kontaktat spelberoendet riksförbund för stöd? Väldigt bra att du tar till dig modet och berätta för dina närmsta om ditt spelmissbruk men man blir ju lite orolig pga det sistnämnda du skriver. Det finns försäkringar för den som tar lånet som täcker men det finns samtidigt undantag i försäkringarna som begränsar om den gäller eller inte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Tror dock försäkringen/(betalskydd) bara avser huvudlåntagaren och den brukar ha ett maxbelopp på dödsfall. Kan va värt att kolla över innan man ev tecknar det.
Det kan vara så att den bara täcker för ena ja. Huvudlåntagare är egentligen inte ett begrepp. Man är 2 låntagare, jämställda.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
537
Mottagna reaktioner
253
Poäng
447
Det kan vara så att den bara täcker för ena ja. Huvudlåntagare är egentligen inte ett begrepp. Man är 2 låntagare, jämställda.
Det har du rätt i, dock gäller det inte försäkringen. Där är det helt individuellt och kopplat till HL (Huvudlåntagaren).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp