• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Maria N's väg mot att bli skuldfri

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Hur gamla ska skulder eg vara? Och ränterna äter ju upp allt man bet.
Det står klar maj 2029 med skulder på 750 000 kr men när jag räknar tar det säkert 10 år.
Hur räknar kf eg.
De måste väl kolla räntan, speciellt då man söker skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Jag skickade endast med en liten redogörelse om vad som hänt och hur under ihop med budget/skuldrådgivare i ansökan där man kunde fylla i "redogörelse" Det får väl plats ungefär 7-8 meningar där men förklarade att jag tagit lån för att finansiera spel om pengar sedan 2018 men att jag slutade spela början 2021 och att mina sista lån 2022 tog jag för att släcka andra lån då jag inte vågade berätta för sambo hur det såg ut och hade panik. Därefter slutade jag betala (Maj 2022) samt att jag nu går hos psykolog 1ggr/vecka och självhjälpsmöten regelbundet 1ggr/vecka.

Min skuldrådgivare tyckte att jag ABSOLUT INTE skulle skicka med 2st A4-sidor som jag först tänkte. Han sa att ingen läser skiten ändå
Hur stor skuld hade du när du ansökte?
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 437
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Jag fick avslag på skuldsaneringen efter inledande. Motiveringen var några skulder som inkom under inledande som var för nya. Totalt ca 50.000kr, (35.000 av dessa var ett lån handläggaren redan visste om under samtalet) Byter jag extra jobb nu i januari bör de vara avklarade till i sommar. Får väl slänga in en ny ansökan i feb, mars då någonstans..
Vad tråkigt att du fick avslag och hoppas du får det vid nästa ansökan? Jag har funderat på skuldsanering? Om de stoppar betalningar vid inledande och man får avslag sen? Hur blir det sen? Måste man betala ikapp det som man inte betalt in under tiden med inledande?
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Vad hade du för total skuld när du fick inledande? Skickade du med något personligt brev när du ansökte om skusan och vad skrev du där?

Kämpa på!
Ca en miljon, skulden steg under inledande med 51.000, men 35.000 av dem visste handläggaren om. Jag skrev ett personligt brev ja, jag förklarade utförligt hur skulderna startade för ca 15 år sedan, hur, var när och varför, sedan hur allt eskalerat under åren.
Absolut ingen snyft historia, utan tydligt vad som hänt och vad jag gjort de senaste åren för att lösa situationen. Handläggaren sa i samtalet att hon hade läst mitt personliga brev och att det var tydligt och bra.
 
Senast ändrad:

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Var det bara pga ny skuld el något annat också som stod som motivering till avslaget ?
Nya skulder och med de nya skulderna skrev dem att jag skuldsatt mig i nära tid trots att jag visste att jag ej kunde betala tillbaka. Något liknande skrev dem.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Varför måste du sluta på ditt extrajobb som du trivs med?
Tråkigt med avslag men bara fortsätta kämpa.
För att nu när jag får ny utmätning igen så kommer jag få ett maxbeslut på mitt extra jobb. Jag jobbat ju in ca 10.000 extra I månaden som jag själv gör riktade betalningar med. Därför måste jag ha ett nytt extra jobb. Så att jag ska kunna släcka de skulderna dem hänvisade till som var för nya.

Tack, ska fortsätta min kamp
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Vad tråkigt att du fick avslag och hoppas du får det vid nästa ansökan? Jag har funderat på skuldsanering? Om de stoppar betalningar vid inledande och man får avslag sen? Hur blir det sen? Måste man betala ikapp det som man inte betalt in under tiden med inledande?
Jag började betala direkt vid inledande så jag har inte haft något uppehåll. Vad jag förstår så startat väl min löneutmätning igen och de som jag betalat in under inledande kommer fördelas ut till borgenärerna. Nu är det väl bara att vänta på en ny utredning inför utmätningen.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Har inte uppdaterat sen i december. Luften gick väl ur mig. Visste att jag skulle få avslag, men vart ändå ledsen. Fick precis en skattesmäll, är igång med extra jobb igen, jag har ju jobbat extra de senaste 4 åren.. . Tänkte söka sanering till sommaren igen, vet dock inte hur jag ska lyckas kasta av 40 loppor till SKV
tills dess. Blir väl ingen sanering om skatteskulden dundrar in. Försöker lista ut hur jag ska skjuta på den så att den ej blir reggade hos KF.
Idiot tänker ni, hur kunde du dra på dig ännu mer skulder? Jo, ingen har rapporterat in ränta, de har bockat av skuld mot kapital. Jag visste inte att dem gjorde så.
Nu har jag lärt mig det också till nästa år...

Det känns dystert allting, har egentligen ingen lust med någonting. Jag har ingen ork, inget driv längre. Tycker synd om mina ungar som ska växa upp med min utmätning.

Vet inte ens vad jag ville ha sagt. Känner att min kämparanda är död sen länge, ändå kan jag inte sluta. Önskar bara att jag var normal som andra och inte bränt typ 1 mille på skit, lånat för att lösa lån etc.
Jag försöker verkligen lösa allt, ändå känns det som att allt jag gör bara gör allt ännu värre.

Jag är så otroligt jävla trött på mig själv.
Det känns jävligt tungt och mörkt.
Jag vet inte ens om jag någonsin kommer ta mig ur den här skiten.
 

joelberra

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
28 Juli 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Har inte uppdaterat sen i december. Luften gick väl ur mig. Visste att jag skulle få avslag, men vart ändå ledsen. Fick precis en skattesmäll, är igång med extra jobb igen, jag har ju jobbat extra de senaste 4 åren.. . Tänkte söka sanering till sommaren igen, vet dock inte hur jag ska lyckas kasta av 40 loppor till SKV
tills dess. Blir väl ingen sanering om skatteskulden dundrar in. Försöker lista ut hur jag ska skjuta på den så att den ej blir reggade hos KF.
Idiot tänker ni, hur kunde du dra på dig ännu mer skulder? Jo, ingen har rapporterat in ränta, de har bockat av skuld mot kapital. Jag visste inte att dem gjorde så.
Nu har jag lärt mig det också till nästa år...

Det känns dystert allting, har egentligen ingen lust med någonting. Jag har ingen ork, inget driv längre. Tycker synd om mina ungar som ska växa upp med min utmätning.

Vet inte ens vad jag ville ha sagt. Känner att min kämparanda är död sen länge, ändå kan jag inte sluta. Önskar bara att jag var normal som andra och inte bränt typ 1 mille på skit, lånat för att lösa lån etc.
Jag försöker verkligen lösa allt, ändå känns det som att allt jag gör bara gör allt ännu värre.

Jag är så otroligt jävla trött på mig själv.
Det känns jävligt tungt och mörkt.
Jag vet inte ens om jag någonsin kommer ta mig ur den här skiten.
Hej Maria,

Du är inte ensam! Jag är nu två veckor ifrån en uppdaterad inkomst som antingen kan ge mig ett samlingslån på 400k som räddar min ekonomi & liv (haft skulder sen jag var 18, så vet inget annat) eller så åker jag på 20 högkostnadslån rätt in i KF med total skuldbörda 750k. Jag är 25 år gammal och vet absolut inte din situation, men om jag hamnar hos KF och jag inte får ett samlingslån kommer jag studera (CSN, det får dem inte ta) och ha ett extrajobb PRECIS på gränsen till förbehållsbelopp.

Om du vill ha något hopp i ljuset kanske det kan ge det till dina barn? Att kunna få ut 13k + 6k (mer med barnbidraget). Börja plugga (om du inte gjort det) med CSN och lev på pengarna och låt de växa upp tryggt med dem pengarna. Sen, när de är myndiga och vuxna så drar du utomlands med den kunskapen du får av studierna och vetskapen att du verkligen gjort ALLT för dina barn utifrån din situation. Jag hoppas & tror det kan lugna ångesten.

Så kommer jag göra ifall allt skiter sig. Blir språk (spanska, arabiska eller dyl) och drar till Sydamerika. Spelar ingen roll om jag studerar i 3 år till och får en ingångslön på 50k, mina skulder då kommer vara över 2 mille med räntor som aldrig tar slut. Senaste 12 månaderna har jag jobbat 7 dagar om dygnet, många dagar från 08-23 och 3 dagar semester ENDAST. Jag gör aldrig om det, ALDRIG. Börjar helt och håller hellre om med bra utbildning och redo att starta familj, med vetskapen att jag gjort mitt och alltid gjort rätt för mig. Det enda jag gjort är att förstöra för mig själv. Förhoppningsvis hamnar jag isåfall långt ifrån en lånemarknad som utnyttjar desperata människor som sätter oss ännu mer i skiten. Styrkekramar, det finns kryphål!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp