• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lillebrosan i ordentlig knipa

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Säger som de andra, prio 1 att din bror tar emot all hjälp som finns för att inte fortsätta spela. Sen pratar ni med föräldrarna och frågar hur de kan hjälpa? Kanske redan finns en miljon undanlagd på nåt konto?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Jag tycker INTE att era föräldrar ska lösa hans skulder. De har de ingen skyldighet till och han lär sig inte ett jäkla skit av det.


OM de mot förmodan ska låna ut något till honom, bör de ske med avtal som gör att han betalar väldigt mycket månadsvis till dem.
Så han inte har råd till något vanligt svensson liv, det ska svida!

Sedan ska han söka hjälp.
Spärra sig överallt.

Dessutom är detta i grunden hans problem. Att du försöker hjälpa honom, är att ge en björntjänst.
Vill han ha hjälp på riktigt då ska han söka hjälp!
Annars lär han sig inget.
Antar du aldrig varit skyldiga kriminella pengar. Kan bli många ben brutna om man inte håller avtalat och kan även sluta med pangpang i dagens samhälle.. Då tror jag nog familjen hellre ställer upp oavsett brodern tar all hjälp som går o få sett till problematiken kring spelandet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Antar du aldrig varit skyldiga kriminella pengar. Kan bli många ben brutna om man inte håller avtalat och kan även sluta med pangpang i dagens samhälle.. Då tror jag nog familjen hellre ställer upp oavsett brodern tar all hjälp som går o få sett till problematiken kring spelandet.
Jag tror också att föräldrarna hellre vill ha sonen i livet oavsett pris.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Antar du aldrig varit skyldiga kriminella pengar. Kan bli många ben brutna om man inte håller avtalat och kan även sluta med pangpang i dagens samhälle.. Då tror jag nog familjen hellre ställer upp oavsett brodern tar all hjälp som går o få sett till problematiken kring spelandet.
Jag vet hur de funkar.

Men om föräldrarna löser hans situation och han kan glida vidare.

Kommer situationen troligen vara precis den samme om ett år.
Fråga vilken spelmissbrukare du vill på det här forumet, om de lärt sig något av att få nya lån?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Jag vet hur de funkar.

Men om föräldrarna löser hans situation och han kan glida vidare.

Kommer situationen troligen vara precis den samme om ett år.
Fråga vilken spelmissbrukare du vill på det här forumet, om de lärt sig något av att få nya lån?
Alla spelberoende jag har träffat i stödgrupper mm vars familj löst ut dennes skulder har satt sig i skiten igen inom 6-12 månader och då dubbelt så illa. Är helt otroligt hur ofta detta mönster upprepar sig. Man behöver ”sitta i fängelse” lite för att lära sig en läxa.

Jag har 5-6 år av strikt budget för att betala av mina skulder, tror det bara är nyttigt för mig.

I detta fallet absolut betala av skulden till kriminella. Men ställ krav på motprestation från den spelberoende. Insyn i ekonomin, plan på återbetalning. Men framförallt ta tag i beroendet.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
386
Mottagna reaktioner
227
Poäng
407
Detta kan leda till en väldigt ond spiral..
Personerna han är skyldig pengar lär inte vara några underhuggare om dom har lånat ut en mille. Finns väldigt stora risker här att din familj kommer bli pressad på mer än en miljon om ni fixar och betala det, om dom kan se att det finns betalningsförmåga så kan det finnas risk för utpressning
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 043
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Det hände mig, stannade förvisso vid "bara" 20.000 men kunde likaväl slutat med det tiodubbla...
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jag vet hur de funkar.

Men om föräldrarna löser hans situation och han kan glida vidare.

Kommer situationen troligen vara precis den samme om ett år.
Fråga vilken spelmissbrukare du vill på det här forumet, om de lärt sig något av att få nya lån?
Mkt möjligt men är det riktigt dåliga människor han lånat av så bör hans liv prioriteras högre och så får man lösa det därifrån är kanske inte mkt till val än att få fram pengarna
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Detta kan leda till en väldigt ond spiral..
Personerna han är skyldig pengar lär inte vara några underhuggare om dom har lånat ut en mille. Finns väldigt stora risker här att din familj kommer bli pressad på mer än en miljon om ni fixar och betala det, om dom kan se att det finns betalningsförmåga så kan det finnas risk för utpressning
Ja och nej, det är omöjligt för oss att besvara såklart.
Kan vara "ett klokt" gäng. Dvs som kör moraliskt. Tro eller inte, finns kvar.. Sen som du säger absolut men då hoppas man att det finns skriftligt med summan och finns anledning att anmäla :)
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
De flesta verkar missa att "sedan börjar en saftig ränta ticka"

De står inte "sedan kommer de och våldförsig på din familj".

En saftig ränta tickar om något går till inkasso etc med.

Om saker inte står rätt till. Då polisanmäler man!

Åh ja jag står fast vid, att jag inte tror att ett lån hjälper honom.
Åh ska det lånas bör han leva på ruinens brant i något år så han lär sig. Annars kommer det bli värre.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp