• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning, hur står vi/ni ut, nu hjälper vi varandra! Pepptråd

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Jag tror att en viktig grej med en tight budget är att skaffa koll. Koll på vart varenda krona går. Man kanske inte tror att man shoppar eller äter för så mycket i månaden, pga småköp här o där. Men i slutändan kan det bli väldigt mycket.

Så mitt tips är att göra en ordentlig budget. Finns ett jättebra verktyg i IPhones, i appen Numbers. Samt på utgiftskollen i Swedbanks app.

Annars har jag inte så mycket att tillägga. Ni andra har kommit med så bra tips. Det går att leva snålt, utan att tumma på livskvaliteten. Jag har dödat mitt ”vill ha-begär” helt, efter några års utmätning. Så länge jag och barnen är friska, har tak över huvudet och mat på bordet så är jag ”rik”. :folded:
Just "småköpen" är nog en liten dålig grej för mig. Jag har mer eller mindre koll på varenda krona jag spenderar, men "ljuger" lite för mig själv ibland. Jag vet att jag har en billig kostnad på tex min mat, men helt plötsligt får jag för mig att jag ska baka kakor, lussebullar eller bjuda hem någon på middag. Då "ljuger" jag för mig själv och räknar inte in det i matkostnaden, och tänker att det är ju "nöje" och inget jag behöver och måste göra/äta/lägga pengar på, då räknar jag inte in det. Det är ju liksom ändå en kostnad, men jag ignorerar det som onödigt och klarar mig egentligen utan. Det kostar ändå förstås....
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Julaftons eftermiddag. Sitter och väntar på att få åka till jobbet (vården). Har precis skrivit på delgivningen jag fick i veckan, det får bli min julklapp i år till mig själv( att ta tag i problemen). Någonstans ska man börja och idag är väl lika bra som någon annan dag. Trots "skiten" man sitter i, har jag dumt nog hjälpt en barnfamilj med nästan 2000 kr på decemberlönen jag fick igår. Borde "sparat" dem som budget till mig själv inför löneutmätningen, men alltid har någon det sämre och jag lider med dem också. Känns surt att man blir bestraffad för att vara snäll mot någon, men mig själv att skylla på bara, så klart. Önskar nu ni alla haft det det fint på julafton, och snälla, fortsätt i tråden, vi får stå starka så gott vi kan. Ensam är inte stark. Har ni förresten fått något fint i julklapp som hjälper er eller som ni blivit extra glada av? Jag fick 500 kr i presentkort som gäller i flera affärer av min arbetsgivare, jag sparar det till mat när det krisar framöver :)
 

Vilda123

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
24 April 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
13
Poäng
32
Julaftons eftermiddag. Sitter och väntar på att få åka till jobbet (vården). Har precis skrivit på delgivningen jag fick i veckan, det får bli min julklapp i år till mig själv( att ta tag i problemen). Någonstans ska man börja och idag är väl lika bra som någon annan dag. Trots "skiten" man sitter i, har jag dumt nog hjälpt en barnfamilj med nästan 2000 kr på decemberlönen jag fick igår. Borde "sparat" dem som budget till mig själv inför löneutmätningen, men alltid har någon det sämre och jag lider med dem också. Känns surt att man blir bestraffad för att vara snäll mot någon, men mig själv att skylla på bara, så klart. Önskar nu ni alla haft det det fint på julafton, och snälla, fortsätt i tråden, vi får stå starka så gott vi kan. Ensam är inte stark. Har ni förresten fått något fint i julklapp som hjälper er eller som ni blivit extra glada av? Jag fick 500 kr i presentkort som gäller i flera affärer av min arbetsgivare, jag sparar det till mat när det krisar framöver :)
Nej ensam är inte stark. Vad fint av dig att hjälpa någon med så mycket. Hoppas du överlever själv resten av månaden. Ha ett bra arbetspass så här på Julafton.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Nej ensam är inte stark. Vad fint av dig att hjälpa någon med så mycket. Hoppas du överlever själv resten av månaden. Ha ett bra arbetspass så här på Julafton.
Jo, överlever gör jag, men kroppen skriker hela tiden efter att få hjälpa någon i svår sits, samtidigt som man sitter i "skiten" själv och inte borde alls, för att överleva och för att gynna sig själv. Hade hoppas på att inte alls få svar här på självaste julafton, att ni alla kopplar av och firar jul istället .Så en stor julkram till dig och övriga som läst och inte får hel julefrid när skulderna växer och man inte kan koppla av en minut någonsin <3
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Julaftons eftermiddag. Sitter och väntar på att få åka till jobbet (vården). Har precis skrivit på delgivningen jag fick i veckan, det får bli min julklapp i år till mig själv( att ta tag i problemen). Någonstans ska man börja och idag är väl lika bra som någon annan dag. Trots "skiten" man sitter i, har jag dumt nog hjälpt en barnfamilj med nästan 2000 kr på decemberlönen jag fick igår. Borde "sparat" dem som budget till mig själv inför löneutmätningen, men alltid har någon det sämre och jag lider med dem också. Känns surt att man blir bestraffad för att vara snäll mot någon, men mig själv att skylla på bara, så klart. Önskar nu ni alla haft det det fint på julafton, och snälla, fortsätt i tråden, vi får stå starka så gott vi kan. Ensam är inte stark. Har ni förresten fått något fint i julklapp som hjälper er eller som ni blivit extra glada av? Jag fick 500 kr i presentkort som gäller i flera affärer av min arbetsgivare, jag sparar det till mat när det krisar framöver :)
Jag tänker att nästa gång så halvera summan du ger bort och nästa gång hälften av den summan. Jag tror att samma känsla att ha hjälpt till är detsamma oavsett summa.
Fint gjort av dig i varje fall.
God Jul.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
  1. Pasta med tomatsås:
    • Pasta: (700g)
    • Tomatsås (konserv): (800g) Kostnad per portion: ca 8,5 kr
  2. Stekt ris:
    • Ris: (500g)
    • Kycklingfilé (650g) Kostnad per portion: ca 9,5 kr
  3. Äggröra med grönsaker:
    • Ägg: (30 st)
    • Blandade grönsaker och bröd: Kostnad per portion: ca 9kr
  4. Kikärtscurry:
    • Kikärtor (torra): (900g)
    • Kokosmjölk: (600ml) Kostnad per portion: ca 10 kr
  5. Grönsakssoppa:
    • Grönsaker: (1,5kg)
    • Buljong: Kostnad per portion: ca 8 kr
  6. Linssoppa:
    • Linser: (1kg)
    • Grönsaksbuljong: Kostnad per portion: ca 8,5 kr
  7. Potatismos med korv:
    • Potatis: (2 kg)
    • Korv: (1kg) Kostnad per portion: ca 11 kr
  8. Omelett med ost och skinka:
    • Ägg: (25 st)
    • Ost och skinka(ost blir storpack): Kostnad per portion: ca 11 kr
  9. Chilli Con Carne:
    • Bönor (torra): (500g)
      Ris: (700g)
    • Köttfärs: (1kg) Kostnad per portion: ca 13,5 kr
  10. Tonfisksallad:
  • Tonfisk (burk): (10 burkar)
  • Grönsaker: Kostnad per portion: ca 9kr


    Såhär har jag en lista. Letar alltid billigaste pris, ( har nära till Coop, Willys och LIDL) sedan så tillbringar jag en hel Söndag i köket och gör 10 lådor av 3-4 sorter som jag kan ha. Hade nästan alltid frysen laddad inför en ny månad (gör varannan månad) med omkring 40 lådor (Detta är ju bara till mig som jag ska ha i jobbet och inte till övriga familjen).

    Billigt och bra.

    Dock inte längre, detta är väl lite mer "hardcore" men kör något liknande nu ungefär fast med lite mer kött-rätter så skulle väl tippa på att jag har mat-utgifter på x1,5 numera.

    Sambo med 2 barn och ungefärliga matkostnader per månad på 5.000kr
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag hade privilegieret att få både fina saker och ett presentkort i julklapp. Presentkortet gäller nästan överallt där jag bor, så det är verkligen bra! På kontot finns 3700:-, och jag väntar på några 100lappar till i återbetalning pga hyreshöjning. Det finns en hel del mat i frysen så det är inga större matinköp som behövs i närtid. Men jag kommer kika i reklambladen nu efter jul, det brukar finnas en del bra erbjudanden då :)
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Jag hade privilegieret att få både fina saker och ett presentkort i julklapp. Presentkortet gäller nästan överallt där jag bor, så det är verkligen bra! På kontot finns 3700:-, och jag väntar på några 100lappar till i återbetalning pga hyreshöjning. Det finns en hel del mat i frysen så det är inga större matinköp som behövs i närtid. Men jag kommer kika i reklambladen nu efter jul, det brukar finnas en del bra erbjudanden då :)
Bra inställning!

Vill man så går det. Själv kör jag havregrynsgröt varje morgon med lite kanel utan mjölk. Kommer väl ner till 1kr portion där ungefär.

Pallar nog enbart med det för att 2ggr i veckan bjuder jobbet på Scandic buffé. Så resten av veckan kan man ju köra lite torrare frukost
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Bra inställning!

Vill man så går det. Själv kör jag havregrynsgröt varje morgon med lite kanel utan mjölk. Kommer väl ner till 1kr portion där ungefär.

Pallar nog enbart med det för att 2ggr i veckan bjuder jobbet på Scandic buffé. Så resten av veckan kan man ju köra lite torrare frukost
Det låter lite i torftigaste laget, men det jämnar ju ut sig med buffén då :) Man får hitta sina knep och sina egna prioriteringar.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
243
Poäng
407
Till er som är pluskunder på Willys. Denna veckan är det erbjudande på snart utgången julskinka för 29 kr/kg. Kokt, men inte griljerad. Visst får man skära bort lite svål och fett ( ge till fåglarna och du gör dem en tjänst också). Tips vad ni kan göra med skinkan

Pizzapålägg
Skinksås till pasta, nudlar, potatis eller ris
Som pålägg till mackan
Falsk carbonara ( byt bara ut bacon mot skinka)
Pytt i pannna
Fyllning i piroger/pizzabullar
Falsk kasslergratäng ( byt ut kassler mot skinka, tillsätt gärna purjolök eller vitlök för mer smak)
Koka ris, blanda med valfria grönsaker, lök och skinka. In i ugnen en stund, ev med en skvätt grädde och ost över för krämigare smak
Skinkstroganoff, byt ut korv mot skinka

Kanske har ni mer ideer på vad man kan göra, men ville bara ge lite inspiration till att spara in lite kronor och handla det vi kanske inte tänker på nu när julen är över och skinkan står underst på listan att äta mer av just nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp