• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lång återbetalningstid lån?

Klaridag

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
519
Mottagna reaktioner
108
Poäng
317
Hej,
Vad är det längsta avbetalningstid ni har fått på lån? Finns det någon som erbjuder 20 år? Vet att man kan på Zmarta välja 20 år. Men är tveksam om något fått det?

Jag resonerar lite att det kan vara bra med lång återbetalningstid, för då kan man alltid betala mer om man kan. Och minimerar risker att inte ha råd att betala av.

Hur resonerar ni kring lång återbetalningstid?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Håller med att om man lever på marginalerna så är det bättre att ha lång återbetalningstid men 20 år känns lite väl mkt. Tänk att du ska betala ränta i 20 år.
Som längst återbetalningstid har jag haft 10 år.
När man ska söka så kan man laborerar med räknaren och se hur stor skillnaden mellan att välja 20 år eller t ex 15 år blir. Jag tror inte att det blir så stor skillnad. Inte flera tusen i alla fall.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Har inte hört ngn ha 20 år återbetalningstid, sen om det beror på att de flesta väljer bort det vid ansökan eller om det är ovanligt att beviljas är en annan femma. Kan tänka mig att max 15 år är vanligast.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
519
Mottagna reaktioner
108
Poäng
317
Har inte hört ngn ha 20 år återbetalningstid, sen om det beror på att de flesta väljer bort det vid ansökan eller om det är ovanligt att beviljas är en annan femma. Kan tänka mig att max 15 år är vanligast.
Som jag sa, så väljer man att betala mer varje månad man har möjlighet. Så målet är att betala av allt innan 20år. Men erbjuder ens någon bank 20 år? Såg på zmarta att alternativet fanns, men känns tveksamt
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Som jag sa, så väljer man att betala mer varje månad man har möjlighet. Så målet är att betala av allt innan 20år. Men erbjuder ens någon bank 20 år? Såg på zmarta att alternativet fanns, men känns tveksamt
Känner samma som du, tveksamt men finns det med som alternativ så erbjuder de 20 år i så fall. Men antagligen drar de en gräns för storlek på lån. Vill man låna 150 000 kr då vill de ha pengarna snabbare än på 20 år.

Hur stort lån har du tänkt söka?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Blev själv väldigt nyfiken att få veta svaret så jag ringde Zmarta och frågade. Hon sa att det är upp till bankerna att bevilja på 20 år och att om de inte vill bevilja 20 år så erbjuder de kortare återbetalningstid (så klart!) Men hon kunde inte svara på vad det var som avgör om banken beviljar 20 år eller inte. Man får göra en ansökan och se sa hon. Men jag frågade om det händer ofta att folk blir beviljade lån på 20 år så hon Ja det händer.

Då Zmarta även har bolån så gör det den till en intressant låneförmedlare faktiskt.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Hej,
Vad är det längsta avbetalningstid ni har fått på lån? Finns det någon som erbjuder 20 år? Vet att man kan på Zmarta välja 20 år. Men är tveksam om något fått det?

Jag resonerar lite att det kan vara bra med lång återbetalningstid, för då kan man alltid betala mer om man kan. Och minimerar risker att inte ha råd att betala av.

Hur resonerar ni kring lång återbetalningstid?
Fattar resonemanget och jag gjorde detsamma med mitt senaste lån (12 år fast kommer betala av på 5 år) eftersom jag var orolig att KALP inte skulle gå ihop annars. Men tänk på att om du tar ett annuitetslån (vanligast) så kan du inte räkna räntekostnaden linjärt som med ett rakt lån. Du kommer att betala mest ränta i början och har du då en ränta som är anpassad för 20 år återbetalningstid kan det bli dyrt. Jag vet inte hur mycket men jämför exakt samma lån med 12 resp 20 år återbetalningstid och summera räntedelen de första säg 5-10 åren och jämför? Den här är bra:

 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp